بررسی ابعاد اقتصادی کسب وکارهای فین تک و ارائه الگوی گسترش آن در راستای استحکام بخشی به دفاع اقتصادی
آرشیو
چکیده
سال هاست که جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز و دفاع اقتصادی برای مقابله با تهاجم های اقتصادی دشمن تعریف شده است. هدف از دفاع اقتصادی ایجاد بنیان های قوی تر برای مقاومت در برابر تعارض های خارجی است. دفاع اقتصادی نیازمند ابزارهای مناسب بوده که یکی از این ابزارها فین تک است. فین تک ابزاری است که دو عرصه ی علم اقتصاد و فناوری را به هم مرتبط می کند. این پژوهش با بررسی ابعاد اقتصادی کسب وکارهای فین تک و با هدف معرفی راهکارهایی به منظور ارائه ی الگوی گسترش این کسب وکارها در استحکام بخشی به دفاع اقتصادی انجام شده است. روش این پژوهش کتابخانه ای - پیمایشی و جامعه آماری آن متخصصین حوزه فین تک می باشد. در مرحله کیفی با روش فراتلفیق کیفی مدل کلی تحقیق با شش مقوله شرایط علّی، شرایط زمینه ای، مقوله مرکزی، شرایط مداخله گر، راهبردها و اقدامات و پیامدها ارائه شد. بر اساس این مدل، عوامل اقتصادی و اشتغالی، نوآوری در اقتصاد و تغییر رفتار مصرف کنندگان به عنوان شرایط علّی، توسعه فناوری دیجیتال به عنوان شرایط زمینه ای و شکل گیری بازار خدمات بانکی مبتنی بر فناوری مالی به عنوان مقوله مرکزی استخراج شدند. سپس در مرحله کمی، نتایج کیفی با استفاده از داده های حاصل از پرسشنامه و روش تحلیل عامل تاییدی، نشان دهنده برازش نسبتاً مناسب مدلِ استخراج شده است.Analyzing Economic Aspects of Fintech Businesses and Promoting a Development Model to Strengthen Economic Defense
The economic war against Iran has been going on for years, and economic defense has been charged with the responsibility to counter the enemy's economic aggression, with the aim of laying a stronger foundation for resistance to foreign conflicts. Economic defense requires appropriate tools, one of which is Fintech. Fintech is a tool that connects the two fields of economics and technology. This research has been done using library-survey methodology, examining the economic dimensions of Fintech businesses with the aim of introducing solutions to provide a model for the expansion of these businesses in strengthening economic defense with a statistical community of Fintech experts. In the qualitative stage, the qualitative model of the research with six categories of causal conditions, contextual conditions, central category, intervening conditions, strategies and actions, and outcomes is presented by the Qualitative Meta Synthesis Method. And in the quantitative stage, using the results of the questionnaire and the method of confirmatory factor analysis, a relatively good fit of the model is obtained.