چکیده

در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و با سنجش همانندی های داستان گسیل کردن پادشاه، فرستاده ای را به هند برای یافتن درختی که دورکننده مرگ و پیری است با درخت ویسپوبیش یا همه تخمه و خویشکاری های سیمرغ در حماسه ملی، نشانه هایی از پیوند پندار و اندیشه مولوی با بنیان های اندیشگانی اسطوره ای، فرادید نهاده شده است. آنچه از این بررسی به دست آمد بدین گونه است که اگرچه داستان فرستادن کسی به هندوستان برای یافتن گیاه یا درختی ویژه و درمان بخش، پیش از مثنوی در آثار دیگری بویژه شاهنامه و کلیله و دمنه بازگو شده، ویژگی هایی که مولوی برای درخت درمانگر و چیستی و توانایی های خرد بازگو می کند، یادآور داستان و شخصیت سیمرغ است که بر فراز درخت ویسپوبیش در دریای فراخکرد جای دارد. همچنان که درخت همه تخمه در اسطوره، درمانگر دردها و دور کننده مرگ است، درختی که در سخن مولوی از آن سخن می رود، دورکننده ناآگاهی و نادانی دیگر نمودهای مرگ است. اگر فرستاده پادشاه برای یافتن درخت، به هندوستان رهسپار می شود، درخت اسطوره ای نیز در هندوستان است. دریای محیط در سخن مولوی بازتابی از دریای فراخکرد اسطوره ای می تواند بود و افزون بر این، مولوی در سخن عرفانی خود، برخی ویژگی های سیمرغ اسطوره ای همچون «دانایی» و «توانایی در بلندپروازی» را به جبرییل چونان نماینده دانایی و عقل فعال که پر دارد و بلند پرواز است نیز داده است.

The reflection of the mythical effects of Vispōbish tree in Mowlavi's thought about wisdom

In this article with a descriptive and analytical method have been examined and by comparing the similarities of the story of sending someone to India to find a tree that drives away death and old age with Vispōbish tree and The actions of Simorgh in the national epic, examples of the connection of Mowlavi's thought with mythological intellectual contexts have been shown. What was obtained from this study is that although the story of sending someone to India to find a special and healing plant or tree was told before Masnavi in other works, especially Shahnameh, Kelileh and Demneh, the characteristics that Mowlavi described for the tree The healer recounts the nature and abilities of wisdom, it is reminiscent of the story and character of Simorgh, which is located on top of a tree in the Farakhkard Sea. Just as that particular tree in the myth is a healer of pain and warding off death, the tree that is spoken of in Mowlavi's speech is a warding off of lack of knowledge and ignorance, which are another form of death. Just as the king's envoy goes to India to find a tree, the mythical tree is also in India. In Mowlavi's speech, the Mohit Sea can be a reflection of the mythical Farakhkard Sea, and in addition, Mowlavi has also given characteristics of the mythical Simorgh to Gebraiel in his mystical speech.

تبلیغات