چکیده

سبک زندگی مجموعه ای از ارزش ها، طرز تلقّی ها، شیوه های رفتاری و سلیقه هاست که متأثّر از نوع باورها (جهان بینی) و ایدئولوژی حاکم بر فرد و جامعه است. در دنیای مدرن امروز، رشد بی رَویه رسانه ها و فنّاوری های نوین اطّلاعاتی باعث شده تا فضای مجازی بر همه ابعاد زندگی انسان سایه افکند. فضای مجازی دنیایی جدید و موازی است که با خطوط ارتباطی جهان خلق و نگهداری می شود و جزئی از زندگی اجتماعی و آمیخته با آن است. این پژوهش با هدف بررسی نقش فضای سایبری بر تغییرات سبک زندگی (با تأکید بر جوانان) انجام شده است. روش تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری، جوانان شهر یزد (182094 نفر) بودند که تعداد 384 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای مورد بررسی قرار گرفته اند. به منظور سنجش سبک زندگی از مقیاس شیردل و همکاران (1400) و برای سنجش استفاده از فضای مجازی از مقیاس محقّق ساخته استفاده شده است. داده های به دست آمده با نرم افزار spss نسخه 24 پردازش و تحلیل شد. یافته های حاصل از ضرایب رگرسیون نشان داد فضای مجازی بر مؤلّفه های سبک زندگی «استفاده از سبک های فراغتی نوین، استفاده از سبک زندگی دینی، مدیریت بدن، استفاده از رسانه های خارجی، استفاده از سبک زندگی ورزشی و استفاده از رسانه های نوین»، به ترتیب تأثیر 6/42، 9/38، 4/21، 2/33، 4/18 و 7/46درصد دارد (0.05P < )؛ بنابراین آموزش، آگاه سازی و تقویت رسانه های داخلی برای مقابله با اثرات منفی فضای مجازی بر جوانان، بسیار ضروری است.

The role of cyberspace on lifestyle changes (with emphasis on youth)

In today's modern world, the unplanned growth of media and new information technologies causes The cyber space has cast a shadow on all aspects of human life. Cyberspace is a new and parallel world that is created and maintained by the communication lines of the world and is mixed with social life. Therefore, this research was conducted with the aim of "investigating the role of cyberspace on lifestyle changes (with emphasis on young people)". The current research method was applied, descriptive and survey. The statistical population was the youth of Yazd city (182,094 people), of which 384 people were studied as a sample using the cluster sampling method. In order to measure lifestyle, Shirdel et al.'s scale (1400) was used, and to measure the use of cyberspace, the researcher-made scale was used. The obtained data were processed and analyzed with spss software version 24. The results of the regression analysis showed that cyberspace has an effect on the lifestyle components of "use of new leisure styles, use of religious lifestyle, body management, use of foreign media, use of sports lifestyle and use of new media", respectively "6.42, 38 9., 4.21, 2.33, 4.18 and 7.46 percent" (P<0.05). Therefore, education It is very necessary to inform and strengthen the domestic media to deal with the negative effects of cyber space on young people.

تبلیغات