نمازهای مانویان؛شمار، زمان، فحوا و شیوه خوانش
آرشیو
چکیده
نماز به همان معنای عبادتی ویژه و پراهمیت همراه با قیام، رکوع، سجود و آدابی کمابیش مشابه در ادیان مختلف، در کیش مانوی نیز وجود داشته است. از آنجا که نماز خواندن مصداق ستایش بزرگترین ایزد یا ایزدان دینی با اذکار و اعمالی از پیش تعریف شده، بازه های زمانی خاص، شماری معیّن و تکراری شبانه روزی در میان تمام گروه های دینی است بالطبع حتا پس از گذشت مدتی مدید، کمتر دچار تغییر می گردد و چهره سنتی آن محفوظ می ماند اما با این وجود مسائلی مانند تعداد نمازهای نیوشایان و برگزیدگان مانوی، شمار سجده ها، زمان برگزاری، و فحوا و شیوه خوانش نمازها ابهامات فراوانی را با خود به همراه آورده است. تنها راه پیش رو برای حل این ابهام ها، مقایسه و دقت دوباره در منابع گوناگون مرتبط با مانویت است تا موجب اندکی نوآوری و پیشرفت در پژوهش های پیشین گردد. در این پژوهش ، برای نخستین بار تعدادی از لغزش های نویسندگان متون کهن و مانوی پژوهان معاصر در خصوص شمار، زمان و محتوای نمازهای مانویان تصحیح گردیده، و زمان بندی جدیدی برای نمازهای نیوشایان و برگزیدگان و تعداد سجده های ایشان با استناد به منابع کهنی که تاکنون مغفول مانده بود طرح شده است.Manichaean prayers; Number, time, content, and reciting method
Prayer in the same meaning of special and important worship along with uprising, bowing, prostration and more or less similar rituals in different religions, has also existed in Manichaean religion. Praying is an example of praising the greatest god or religious deities with pre-defined recitation and deeds, specific time periods, a definite number and recurrence of the day and night among all religious groups. Of course, even after a long time, the rites of prayer is less changed and its traditional face is preserved but issues such as the number of prayers of the Manichaean hearers and elites, the number of prostrations, the time of holding, and the content and manner of reciting the prayers have brought many ambiguities. The only progressive way to resolve these ambiguities is to re-compare and refine the various Manichaean-related sources in order to bring some innovation and progress to previous research. In this study, for the first time, a number of slips of the authors of ancient texts and contemporary Manichaean researchers regarding the number, time and content of Manichaean prayers are corrected, and a new schedule based on ancient sources for the prayers of hearers and elites and the number of their prostrations is cited.