معاد از نظر روح و جسم
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
معاد از نظر روح و جسم
محمدتقى فلسفى
سه مجلد (366 - 370 - 357 صفحه وزیرى)تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ اول:1377.
کتاب «گفتار فلسفى [در باره] معاد از نظر روح و جسم» که درسه مجلد سامان یافته، شامل سخنرانىهاى خطیب توانا مرحومحجهالاسلام والمسلمین فلسفى، است که مطالب علمى و مشکل را بابیانى شیوا و رسا و نافذ و قابل فهم براى عموم بیان کرده تاهر کس به فراخور ذوق خود از آن استفاده کند.
معاد، از مسایل مهمى است که در مکاتب الهى به آن توجه شده واز اصول اساسى شمرده مىشود در قرآن کریم، آیات بسیارى در اینباره آمده و در اخبار و روایات اسلامى نیز موضوع معاد و حیاتپس از مرگ، مورد توجه و تاکید و اهتمام فراوان قرار گرفتهاست.
معاد ضامن اجراى احکام انبیا است. پاداش و کیفرى که در مکتبانبیا - در روز جزا - آمده است، عامل مؤثرى در انجام وظایفدینى و الهى است.
در گفتارهاى این کتاب - که قسمتى از مطالب آن را مولف محترمدر سخنرانىهاى خود بیان کرده و بعدا با توضیح بیشترى به رشتهتحریر در آورده است - از آیات و احادیثبا روشى تازه در بحثهااستفاده شده است. همچنین درباره پارهاى از مسایل معاد از منظردینى بحثشده، و علاوه بر آن شواهدى از سخنان دانشمندان آوردهشده است. (1)
هر یک از مجلدات این اثر ماندگار در ده فصل تنظیم شده که هرفصل داراى عنوانهاى متعددى است، براى اطلاع معاد پژوهان معادباور از محتواى کتاب به اجمال، آن را مرور مىکنیم:
جلد اول
1) مکتب پیامبران و معاد
برخى از مندرجات این فصل عبارت است از اسلام و روز جزا، مرگ وآغاز حیات نوین، قبول یا رد عالم آخرت، راه ایمان به روز جزا،قیام قیامت و اخبار پیامبران، متقیان و یقین به عالم آخرت،ایمان و گزینش آخرت بر دنیا، انسان و آرزوى خلود، تمایل خلودو حیات اخروى، کیفر ستمکاران، آرامش وجدان، در انتظار روزجزا، الهیون منکر معاد، معاد یا وعده قطعى خدا، آغاز حیاتنوین پس از مرگ، پاداش و کیفر آخرت، نادیده گرفتن معنویات.
2) ایمان به معاد و احساس مسوولیت
پارهاى از عناوین این فصل عبارتند از: مکتب پیامبران و ایمانبه مبدا و معاد، مردم و ایام زندگى، مرگ از زندگى بهتر، آخرتو حیات جاودان، ایمان به معاد و احساس مسوولیت، نفى معاد وبیهودگى دنیا، مرگ یا ولادت دوم، معیار خوشبختى در آخرت، مقصوداز ایمان به روز جزا، گناهکاران و نامه اعمال، حسابرسى براساس عدل، تزکیه نفس و سعادت ابدى، عشق به شهادت، مرگ در راهخدا، یقین به قیامت و فداکارى.
3) پیرامون فرشتگان
برخى از عناوین این فصل عبارتند از: اولین منزل آخرت، آخرینمنزل دنیا، غفلت از مرگ، یاد مرگ و اصلاح درون، کنار رفتن پردهغیب، مشاهدات محتضر باایمان، دیدن فرشتگان، فرشتگان وماموریتهاى الهى، اداره نظم جهان، وسایط الهى در تدبیر امور،حاملین عرش خدا، مامورین باد و باران، مقام معلوم فرشتگان،درک و آگاهى فرشتگان، مویداتى بر وجود فرشتگان، فرشتگان یاوسایط الهى، مالک واقعى مرگ و حیات، فرشته مرگ و ماموریتالهى مرگ و بازگشتبه سوى خدا، فرشتگان رحمت و نقمت، آخرینلحظه زندگى دنیا، محتضر و مشاهده فرشتگان، محتضر و فشار روحى،توبه واقعى قبل از مرگ.
4) روح خدا و حیات جاودان
این فصل شامل این عناوین است: وضع آدمیان بعد از مرگ، تعالىروان و بقاى روح، روح یا حقیقت ناشناخته، دنیاى امروز و روحبشر، روح یا معیار انسانیت، معانى روح و نفس، قبض روح محتضر،سخنانى بین فرشته و متوفى، انتساب روح به خدا، معنى روح خدا،حالات روح و بدن، پیامبران الهى و بقاى روح، مرگ آغاز زندگى،تردید راسل در نفى روح، پیشرفت علم و نظریه روحیون، فلاسفهالهى و نظریه روح، روحیون و دلایل تجربى، رویا و ارتباط باارواح، رویا و روانکاوى، رویا و ضمیر باطن، کشف واقعیت پنهان.
5) مرگ و آغاز زندگى آخرت
برخى از زیرمجموعههاى این فصل عبارتند از: آیا مرگ امر عدمىاست؟، نعمت مرگ در کنار حیات، همانندى مرگ و خواب، آثار حیاتو مرگ، عمل حکیمانه مرگ، شداید سنگین مرگ، راه یافتن به عالمغیب، شدت فشار در حال احتضار، معنى آمادگى براى مرگ، بشر وگریز از مرگ، حالت احتضار و تیرگى عقل، مرگ در نظر افرادباایمان، ترس بر اثر جهل، منشا ترس از مرگ، تفاوت ترس مؤمن وکافر، آگاهى از سرنوشت، مؤمنین گناهکار، ندامتبىاثر، لحظاتمرگ و توجه به رحمتحق.
6) محاسبه نفس و احیاى انسانیت
در این فصل، گزیدهاى از عنوانها عبارتند از: مقایسه نقد عمر وسرمایه شرکت، محتضر و مشاهده نامه عمل، رسیدگى به حسابهاىمالى، رسیدگى به حساب نفس، حسابرسى روزانه، رهایى از حسابقیامت.
7) اسلام و تعدیل احترام اموات
برخى از عنوانهاى این فصل عبارتند از: به خاک سپردن مردگان،سوزاندن اجساد، تحدید احترام متوفى، قبر از نظر رحمت و عذاب،عذاب نامشهود قبر، سعدبن معاذ و فشار قبر، پاداش مؤمنین درقبر، پیرامون سؤال قبر، شناخت قبر، مرگ و جداشدن روح از جسم،مقصود از فشار قبر.
8) عالم برزخ و بطلان تناسخ
در این فصل این مباحث آمده است: برزخ یا عالم بعد از مرگ،ثواب و عقاب برزخى، عذاب پیش از قیامت، دانشمندان و بطلانتناسخ، تناسخ و برگشتبه دنیا، تناسخ از نظر مکتب اسلام، بطلانتناسخ از نظر دین و علم، مؤمن و نعمتهاى برزخى، مشرک و عذاببرزخى، مصاحب متوفى در قبر، تفاوت عالم برزخ و قیامت، والدینو فرزند صالح، بهره متوفى در عالم برزخ، وصیت پیش از مرگ.
9) غیب مطلق و غیب نسبى
گزیدهاى از عناوین این فصل عبارتند از: واقعیتهاى نامحسوس،غیب مطلق و نسبى دین، آرزوى مؤمن در برزخ، غیب قیامتبراىبرزخیان، ناآگاهى مردم از فرداى خود، نشاط و شادى بر اثربىخبرى، رویاهاى صادقه و ارایه غیب، مدعیان غیبگو، زیانجادوگرى و نظایر آن، فریبکاران و اغفال مردم، مرگ و شهود عالمبرزخ، فالگیرى و غیبگویى، ارتباط روح در عالم رویا، تالاراحضار روح، حضور روح سعدى!
10) جهان هستى نه ازلى است و نه ابدى
برخى از مباحث فصل پایانى جلد اول بدین قرار است: پایان دنیاپیش از قیامت، آغاز و انجام آفریدهها، آفریدگار بى آغاز وانجام، عمر تقریبى اجرام کیهانى، وزن خورشید، عمر گذشته وآینده خورشید، پایان عمر منظومه شمسى، پایان عمر کوهها ودریاها، انقراض ناگهانى عالم، اقسام نظریههاى علمى، خورشید ونظریه لاپلاس، علم آفریدگار به آفریدههاى خود، بىخبرى در آفرینشانسان و جهان، آینده زمین و ناآگاهى بشر، مرگ ناگهانى خورشید.
جلد دوم
11) پایان عمر دنیا
فهرست گونهاى از عناوین فصل اول از جلد دوم چنین است: کیهان وآغاز و انجام آن، انقراض جهان و پایان نسل بشر، انفجار ستارهدر فضا، فرو ریختن ستارگان، انفجارهاى عظیم کیهانى، عامل مرگدر انقراض عالم، صیحه مرگبار و انقراض جهان، صیحه دوم در روزحشر، به هم ریختن کوهها و ساختمانها، صور اسرافیل چیست؟،تفاوت مرگ موحد و مشرک، هلاک سماواتیان و ارضیان، صیحه شدید ولرزنده، روز سخت و طاقت فرسا.
12) حیات اخروى و نظام نوین
برخى از عناوین این فصل عبارتند از: نفخه انقراض عالم، زلزلهوحشتزا و عظیم، بیرون آمدن مرده از شکم خاک، آخرت و حیاتمطلق، سخن گفتن زمین، آخرت و تکامل انسان، قیامت و ظاهر شدنباطنها، حشر بداخلاقان به صورت حیوان، صورت خوک و میمون، افرادبى دست و پا، آنان که با شکم راه مىروند، معیار تفاوت شکلها.
13) معاد و جهانبینىهاى مختلف
مباحثى از این فصل عبارتند از: جهانبینى مادى، نفى روحجاودان، پاسخ قرآن به منکرین معاد، نظریههایى در باره معاد، معاد جسمانى و روحانى، شبهه آکل و ماکول، معاد جسمانى بهضرورت دین، مجازات جسمى.
14) تبدیل قوانین تکوینى، تجسم اعمال
شمارى از موضوعات این فصل عبارتند از: جهان و قوانین تکوینى،انسان وقوانین تشریعى، انقراض عالم و نسخ قوانین، تفاوت حیاتدر دنیا و آخرت، نعمتهاى بهشت، تجسم اعمال، عالم برزخ و تمثلعمل، زیبایى اعمال خوب، پیرامون دیدن اعمال، تجسم اخلاق، دانشامروز و تجسم عمل، آشکار شدن اعمال.
15) قرآن و اسامى قیامت
برخى از عنوانهاى این فصل عبارتند از: روز طاقت فرسا، روز حقو عدالت، روز حق و حتمى الوقوع، روز جداشدن گروهها، روز جداشدن پاکان از ناپاکان، گروه سیهرویان، چهرههاى باطراوت، روزحسرت و ندامت، خطر همنشین بد، روز خسران، تلاقى اهل آسمان وزمین، قیامتیا روز مظلوم، روز گردآمدن همه انسانها، غبن درمعامله محشر، تجارت زیانآور، روز وقوف و آگاهى، روز زوالقدرتها.
16) قیامت و مواقف حساب
عناوینى از این فصل عبارتند از: عالم خواب و بیدارى، بیدارىوحشتزا، دعوت هراسانگیز، ترس از کیفر اعمال، انقطاع وسایلدنیوى، نامه سیاه، مجازات ذلتبار، وقوف در موقف، روز پنجاههزار سال، دیون مالى مردم، شهید و دین مالى، سؤال از عمر وجوانى، سؤال از امور مالى، ناراحتى مدیون پس از مرگ، حب اهلبیت(علیهم السلام)، اولین سؤال پس از مرگ، سؤال از همنشین،مواخذه در مورد حیوانات، کفران نعمت و ستم به جامعه.
17) قیامت و کیفر ستمکاران
در این فصل، به این مباحث پرداخته شده است: آزادى بشر دردنیا، ظالم در صحنه قیامت، محکمه عدل الهى، دین خدا یا راهرستگارى، قیامت و پرونده اعمال، امحا و اثبات عمل، ثبت اعمالمردم، سنتخوب و بد، خیر و شر بعد از مرگ، آثار برجاى مانده،صدقه براى درگذشتگان، دعاى فرزند صالح، عمل خیر فرزندان، نجاتپدر گرفتار، مشترکات فرد و امت، اجل فرد و امت، محاکمه فرد وامت، نامه عمل امت، صحیفه عمل یا کتاب روح، کتاب ابرار و کتابفجار.
18) نیت و ارزیابى اعمال
برخى از عناوین این فصل عبارتند از: انتظار پاداش از خدا،خدمتبه خلق براى خدا، خدمتبراى هوى، خلوص نیت و پاداشاخروى، عبادت براى ریا، معناى خلوص عمل، مراتب و درجات خلوص،آفتپذیرى اعمال صالحه، حبط عمل بر اثر انحراف، عوامل متفاوتحبط اعمال، پاک شدن گناهان، تکفیر گناهان بر اثر شهادت، توبهدل و زبان، حرکتبین خوف و رجا، تاثیر نفس و بدن در یکدیگر،تثبیتسعادت و شقاوت.
19) قیامت و حکومت عدل الهى
در این فصل این عناوین آمده است: قیامت و اقامه حق،فرمانروایى روز جزا، حکم بر اساس حق و عدل، منشا بیدادگرى، ذات مبرى از ستم، بىاثر شدن وسایل دنیوى (بستگىها، قرابتها،پدران و فرزندان، مال و اولاد) وسایلى در دنیاى امروز، فیلمبردارى از صحنه جرم، دستگاه ضبط صوت، شهادت جوارحگناهکاران، اعتراض مجرمین به جوارح خود، پاسخ جوارح بهمجرمین، دروغ گویان در دنیا و آخرت، شاهد گناه، خود قاضى روزجزااست، مشترکات افراد و امتها، امامان گواه امت، شهادتفرشتگان، شهادت زمین، شهادت مسجد براى نمازگزار، شهادت روزها،شهادت نعمتها.
20) امید به رحمتیا حسن ظن به خدا
آخرین فصل جلد دوم شامل این عنوانها است: قیامت و احکام الهى،عدل الهى و محاسبه دقیق، حسن ظن به خدا، بهترین وسیله جلبرحمت، خطر گمان بد به خدا، خطر نومیدى، موازنه خوف و رجا،خودسرى و غرور به نام امید، شناخت امید بر معیار اسلام، دعوتبر اساس بشارت و انذار، امید به رحمت و ترس از عذاب، معناىحسن ظن به خدا، ترس از خدا یعنى ترس از گناه، ترس از دادستانعادل، اولیاى دین و توصیه بیم و امید.
جلد سوم
21) مکتب پیامبران وایمان به غیب
این کتاب ارجمند به این عناوین و مباحث پرداخته است:
برخى از عنوانهاى فصل اول از جلد سوم ایمان به غیب، موسى ودعوت فرعون، بنى اسرائیل و کفران نعمت، گوساله پرستى بنىاسرائیل، روز رستاخیز، مشهود شدن فرشتگان، عالم آخرت در ادیانالهى، فرو ریختن پردهها، قیام قیامت، واکنش دوستىهاى گناهآلود، دوستى اتقیا و پاکان، اثر دوستىهاى عمیق، اطاعت ازمخلوق در معصیتخالق، دقت در انتخاب رفیق، رفاقتهاى پاکصادقانه، مسلمانان بى تفاوت [(بى اعتنا)].
22) کلمه توحید و رستگارى
در این فصل این عناوین آمده است: پیامبران و انسان سازى،ایمان به خدا بزرگترین عامل نجات، معنى کلمه توحید، رابطهتوحید با رستگارى، شروط کلمه توحید، توحید در پرستش، مدعیانپاکدلى، پاکدلان بىادعا، فرزندان در آخرالزمان، معرفت امام برحق، ایمان به قرآن و ولایت على(ع).
23) قیامتیا روز حساب
فهرستبرخى از مباحث این فصل عبارتند از: قیامتیا روز حساب،محاسبه نیتها، اصحاب یمین و شمال، نامه اعمال در دستها، اثریک عمل خالص، مراقبت در یک خوى پسندیده، تکرار گناه و خطرارتداد، به فرداى خود بیندیش، دستور محاسبه نفس، خردهگیرى درحساب، عظیمترین ساعت در دنیا و آخرت، اسلام و حرمتخودکشى
24) نظام تکوین و تشریع
تعدادى از عناوین این فصل عبارتند از: سنجش اعمال خوب و بد،موازنه در نظام کیهان، آسمانها و میزان، اندازهگیرى درآفریدهها، پیامبران و میزان تشریعى، میزان و سخنان مفسرین،موازین تشریع، قیامت و میزان عدل، معنى سنجش اعمال، سنجشملکات نفسانى، على(ع) میزان اعمال.
25) حشر پاکان و ناپاکان
در این فصل به این مباحث پرداخته شده است: تمیزخوبان از بدان،قیامت و فرو ریختن پردهها، نورانیتبر مقیاس اعمال، روسیاهاندر محشر، علایم سعدا و اشقیا، نگرانى اهل محشر از حسابرسىدقیق، موقف قضاى دیون، چگونگى تصفیه حسابها، گروه محروم ازمغفرت.
26) صراط دنیا و صراط آخرت
برخى از مباحث این فصل عبارتند از: صراط در روز جزا، از موباریکتر و از شمشیر برندهتر، مقایسه صراط دنیا و آخرت، عبوراز صراط بر معیار اعمال، مشترکات صراط دنیا و آخرت، ایمان بهصراط و احساس مسوولیت.
27) شفاعت در نظام تکوین و تشریع
از جمله مباحث این فصل این عناوین است: بحثشفاعتبین علما،شافع کیست و شفاعت چیست؟ شفاعت تکوینى و تشریعى، طبیب یا شفیعشفا، آیا بیمارستان کانون شرک است؟!
28) بهشت و دوزخ
شمارى از عنوانهاى این فصل عبارتند از: بهشت و دوزخ،معادشناسى از کتاب و سنت، غرس درختان در بهشت، روز انقراضعالم، تحول جهان به دود و آتش، برگشتبه آغاز خلقت، ابرهاىگازى شکل، ماده اولیه جهان، آفرینش جهان نوین، وسعتبهشتبرین، گشوده شدن درهاى دوزخ، غرفههاى بهشت، مشاهده جایگاهها.
29) بهشتیان و دوزخیان
در این فصل این موضوعات آورده شده است: بهشتیان و دوزخیان،لزوم تعدیل غرایز، شادى پایدار و مداوم، جوانى نافرسودنى،کفار معاند و عذاب دائم، شیعه و شروط آن، بازداشتىهاى موقت،گروه مخلد در عذاب، خشم دوزخ به دوزخیان، افسوس دوزخیان برگذشته، سلام با محبتبهشتیان.
30) تهیه زاد براى سفر آخرت
در این فصل که پایان بخش کتاب و آخرین فصل جلد سوم است اینعناوین آمده است: روح خدا در کالبد آدم، انتقال به عالمنامشهود، رابطه آخرت با دنیا، انسان و سعادت دو جهان ، انسانبصیر و اندیشه آخرت، برگرفتن زاد از دنیا، مرگ یا آغاز سفرآخرت، ناآگاهى مسافر از زمان حرکت، تقوا یا بهترین توشه آخرت،ذخیره قیامت در خدمتبه خلق، افسوس مال داران در قیامت، پاداشخدمتگزاران خلق، بدترین ذخیره براى معاد، منت گذاردن و آزاردادن، ابطال عمل با منت و آزار. بدینسان این «سفر قیم» بهپایان مىرسد و با مرور و عناوینى که گذشتخواننده گرامى بهخوبى در مىیابد که با مطالعه این کتاب ارزشمند چه سوغاتگرانبهایى از این سفر نصیبش مىشود. آنان که توفیق حضور درمجالس سخنرانى واعظ شهیر و بلند آوازه این مرز و بوم رانداشتهاند، مىتوانند با خواندن این اثر سودمند خود را در پاىمنبرهاى ایشان در باره معاد بیابند و از امتیازات و اوصافى کهمنبرهایش داشته بهره برند.
از دیگر امتیازات سخنرانىهاى مرحوم فلسفى که در این کتاب وسایر آثارش تجلى کرده استبه روز بودن سخنان او و عالم بهزمان خویش بودن او است و بر پایه این اصل مهم در آیین سخنرانىکه در این روایت امام صادق(ع) آمده: «العالم بزمانه لا تهجمعلیه اللوابس» (2) سخن رانده است.
وضعیت چاپ
ناشر محترم با چاپ این اثر گرانسنگ گامى بلند در طریقمعادشناسى و معاد باورى که نیاز روز نیز هستبرداشته است و بااین کار سترگ، سخنرانىهاى استاد را در صفحه تاریخ ماندگارنموده سعىاش مشکور و اجرش موفور باد ولى با این همه سعى و تلاشستودنى نواقصى فنى و چاپى - بر اثر کم دقتى در چاپ کتاب رخنموده که امید است در چاپهاى بعدى اصلاح شوداز جمله:
در یک بررسى سطحى و غیرموشکافانه خطاهایى از قبیل اشتباهات درمتن آیه، ناصحیح بودن اعراب، ارجاع به منابع دست چندم، تفکیکنشدن پى نوشت از متن، مشهود است لطفا این موارد را ببینید:
جلد اول، صفحات 5، 11، 12،13، 70،76،77،83،247 و 258.
جلد دوم، صفحات 11، 12، 25، 41،113، 115،119، 145-147،163،174، 184، 230،249، و 350. جلد سوم صفحات7، 32، 81، 116،120،133،173، 181،187، 212 و 218.
اشتباه عمده دیگرى که احیانا ناشى از کم توجهاى در صفحهبندى ویا صحافى بوده باعثشده که حداقل یک صفحه و یا حتى اوراقى ازکتاب (جلد دوم) افتاده باشد و عجیب اینکه صفحه309 جلد سومعینا جایگزین صفحه309 جلد دوم شده با مطالعه آخرین سطر صفحه308 جلد دوم و ناتمام ماندن جمله و مقایسه صفحه309 جلد دوم وص309 جلد سوم این کاستى و اسقاط احتمالى صفحاتى از جلد دوممعلوم مىشود.
پایان هر جلد، فهارسى ناشیانه و غیر فنى آورده شده و از فهرستآیات و روایات تهى است در فهرست اعلام زیر عنوان «کتب،نشریات» به حرف «ق» که مىرسد کلمه قرآن را فهرست کرده پساز آن سوره به این صورت: سوره (2): 2، 10... سوره (3):187،225...که هیچ مشکلى را حل نمىکند. بنابراین پیشنهاد مىشود فهرستىفنى و جامع از کل کتاب و فقط در پایان جلد سوم تنظیم و ارایهشود. والسلام ولله الحمد.
پىنوشتها:
1- اقتباس از مقدمه ناشر.
2- تحف العقول تصحیح علىاکبر غفارى، تهران، موسسه النشرالاسلامى، چ 2، 1404 ق. ص356.
محمدتقى فلسفى
سه مجلد (366 - 370 - 357 صفحه وزیرى)تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ اول:1377.
کتاب «گفتار فلسفى [در باره] معاد از نظر روح و جسم» که درسه مجلد سامان یافته، شامل سخنرانىهاى خطیب توانا مرحومحجهالاسلام والمسلمین فلسفى، است که مطالب علمى و مشکل را بابیانى شیوا و رسا و نافذ و قابل فهم براى عموم بیان کرده تاهر کس به فراخور ذوق خود از آن استفاده کند.
معاد، از مسایل مهمى است که در مکاتب الهى به آن توجه شده واز اصول اساسى شمرده مىشود در قرآن کریم، آیات بسیارى در اینباره آمده و در اخبار و روایات اسلامى نیز موضوع معاد و حیاتپس از مرگ، مورد توجه و تاکید و اهتمام فراوان قرار گرفتهاست.
معاد ضامن اجراى احکام انبیا است. پاداش و کیفرى که در مکتبانبیا - در روز جزا - آمده است، عامل مؤثرى در انجام وظایفدینى و الهى است.
در گفتارهاى این کتاب - که قسمتى از مطالب آن را مولف محترمدر سخنرانىهاى خود بیان کرده و بعدا با توضیح بیشترى به رشتهتحریر در آورده است - از آیات و احادیثبا روشى تازه در بحثهااستفاده شده است. همچنین درباره پارهاى از مسایل معاد از منظردینى بحثشده، و علاوه بر آن شواهدى از سخنان دانشمندان آوردهشده است. (1)
هر یک از مجلدات این اثر ماندگار در ده فصل تنظیم شده که هرفصل داراى عنوانهاى متعددى است، براى اطلاع معاد پژوهان معادباور از محتواى کتاب به اجمال، آن را مرور مىکنیم:
جلد اول
1) مکتب پیامبران و معاد
برخى از مندرجات این فصل عبارت است از اسلام و روز جزا، مرگ وآغاز حیات نوین، قبول یا رد عالم آخرت، راه ایمان به روز جزا،قیام قیامت و اخبار پیامبران، متقیان و یقین به عالم آخرت،ایمان و گزینش آخرت بر دنیا، انسان و آرزوى خلود، تمایل خلودو حیات اخروى، کیفر ستمکاران، آرامش وجدان، در انتظار روزجزا، الهیون منکر معاد، معاد یا وعده قطعى خدا، آغاز حیاتنوین پس از مرگ، پاداش و کیفر آخرت، نادیده گرفتن معنویات.
2) ایمان به معاد و احساس مسوولیت
پارهاى از عناوین این فصل عبارتند از: مکتب پیامبران و ایمانبه مبدا و معاد، مردم و ایام زندگى، مرگ از زندگى بهتر، آخرتو حیات جاودان، ایمان به معاد و احساس مسوولیت، نفى معاد وبیهودگى دنیا، مرگ یا ولادت دوم، معیار خوشبختى در آخرت، مقصوداز ایمان به روز جزا، گناهکاران و نامه اعمال، حسابرسى براساس عدل، تزکیه نفس و سعادت ابدى، عشق به شهادت، مرگ در راهخدا، یقین به قیامت و فداکارى.
3) پیرامون فرشتگان
برخى از عناوین این فصل عبارتند از: اولین منزل آخرت، آخرینمنزل دنیا، غفلت از مرگ، یاد مرگ و اصلاح درون، کنار رفتن پردهغیب، مشاهدات محتضر باایمان، دیدن فرشتگان، فرشتگان وماموریتهاى الهى، اداره نظم جهان، وسایط الهى در تدبیر امور،حاملین عرش خدا، مامورین باد و باران، مقام معلوم فرشتگان،درک و آگاهى فرشتگان، مویداتى بر وجود فرشتگان، فرشتگان یاوسایط الهى، مالک واقعى مرگ و حیات، فرشته مرگ و ماموریتالهى مرگ و بازگشتبه سوى خدا، فرشتگان رحمت و نقمت، آخرینلحظه زندگى دنیا، محتضر و مشاهده فرشتگان، محتضر و فشار روحى،توبه واقعى قبل از مرگ.
4) روح خدا و حیات جاودان
این فصل شامل این عناوین است: وضع آدمیان بعد از مرگ، تعالىروان و بقاى روح، روح یا حقیقت ناشناخته، دنیاى امروز و روحبشر، روح یا معیار انسانیت، معانى روح و نفس، قبض روح محتضر،سخنانى بین فرشته و متوفى، انتساب روح به خدا، معنى روح خدا،حالات روح و بدن، پیامبران الهى و بقاى روح، مرگ آغاز زندگى،تردید راسل در نفى روح، پیشرفت علم و نظریه روحیون، فلاسفهالهى و نظریه روح، روحیون و دلایل تجربى، رویا و ارتباط باارواح، رویا و روانکاوى، رویا و ضمیر باطن، کشف واقعیت پنهان.
5) مرگ و آغاز زندگى آخرت
برخى از زیرمجموعههاى این فصل عبارتند از: آیا مرگ امر عدمىاست؟، نعمت مرگ در کنار حیات، همانندى مرگ و خواب، آثار حیاتو مرگ، عمل حکیمانه مرگ، شداید سنگین مرگ، راه یافتن به عالمغیب، شدت فشار در حال احتضار، معنى آمادگى براى مرگ، بشر وگریز از مرگ، حالت احتضار و تیرگى عقل، مرگ در نظر افرادباایمان، ترس بر اثر جهل، منشا ترس از مرگ، تفاوت ترس مؤمن وکافر، آگاهى از سرنوشت، مؤمنین گناهکار، ندامتبىاثر، لحظاتمرگ و توجه به رحمتحق.
6) محاسبه نفس و احیاى انسانیت
در این فصل، گزیدهاى از عنوانها عبارتند از: مقایسه نقد عمر وسرمایه شرکت، محتضر و مشاهده نامه عمل، رسیدگى به حسابهاىمالى، رسیدگى به حساب نفس، حسابرسى روزانه، رهایى از حسابقیامت.
7) اسلام و تعدیل احترام اموات
برخى از عنوانهاى این فصل عبارتند از: به خاک سپردن مردگان،سوزاندن اجساد، تحدید احترام متوفى، قبر از نظر رحمت و عذاب،عذاب نامشهود قبر، سعدبن معاذ و فشار قبر، پاداش مؤمنین درقبر، پیرامون سؤال قبر، شناخت قبر، مرگ و جداشدن روح از جسم،مقصود از فشار قبر.
8) عالم برزخ و بطلان تناسخ
در این فصل این مباحث آمده است: برزخ یا عالم بعد از مرگ،ثواب و عقاب برزخى، عذاب پیش از قیامت، دانشمندان و بطلانتناسخ، تناسخ و برگشتبه دنیا، تناسخ از نظر مکتب اسلام، بطلانتناسخ از نظر دین و علم، مؤمن و نعمتهاى برزخى، مشرک و عذاببرزخى، مصاحب متوفى در قبر، تفاوت عالم برزخ و قیامت، والدینو فرزند صالح، بهره متوفى در عالم برزخ، وصیت پیش از مرگ.
9) غیب مطلق و غیب نسبى
گزیدهاى از عناوین این فصل عبارتند از: واقعیتهاى نامحسوس،غیب مطلق و نسبى دین، آرزوى مؤمن در برزخ، غیب قیامتبراىبرزخیان، ناآگاهى مردم از فرداى خود، نشاط و شادى بر اثربىخبرى، رویاهاى صادقه و ارایه غیب، مدعیان غیبگو، زیانجادوگرى و نظایر آن، فریبکاران و اغفال مردم، مرگ و شهود عالمبرزخ، فالگیرى و غیبگویى، ارتباط روح در عالم رویا، تالاراحضار روح، حضور روح سعدى!
10) جهان هستى نه ازلى است و نه ابدى
برخى از مباحث فصل پایانى جلد اول بدین قرار است: پایان دنیاپیش از قیامت، آغاز و انجام آفریدهها، آفریدگار بى آغاز وانجام، عمر تقریبى اجرام کیهانى، وزن خورشید، عمر گذشته وآینده خورشید، پایان عمر منظومه شمسى، پایان عمر کوهها ودریاها، انقراض ناگهانى عالم، اقسام نظریههاى علمى، خورشید ونظریه لاپلاس، علم آفریدگار به آفریدههاى خود، بىخبرى در آفرینشانسان و جهان، آینده زمین و ناآگاهى بشر، مرگ ناگهانى خورشید.
جلد دوم
11) پایان عمر دنیا
فهرست گونهاى از عناوین فصل اول از جلد دوم چنین است: کیهان وآغاز و انجام آن، انقراض جهان و پایان نسل بشر، انفجار ستارهدر فضا، فرو ریختن ستارگان، انفجارهاى عظیم کیهانى، عامل مرگدر انقراض عالم، صیحه مرگبار و انقراض جهان، صیحه دوم در روزحشر، به هم ریختن کوهها و ساختمانها، صور اسرافیل چیست؟،تفاوت مرگ موحد و مشرک، هلاک سماواتیان و ارضیان، صیحه شدید ولرزنده، روز سخت و طاقت فرسا.
12) حیات اخروى و نظام نوین
برخى از عناوین این فصل عبارتند از: نفخه انقراض عالم، زلزلهوحشتزا و عظیم، بیرون آمدن مرده از شکم خاک، آخرت و حیاتمطلق، سخن گفتن زمین، آخرت و تکامل انسان، قیامت و ظاهر شدنباطنها، حشر بداخلاقان به صورت حیوان، صورت خوک و میمون، افرادبى دست و پا، آنان که با شکم راه مىروند، معیار تفاوت شکلها.
13) معاد و جهانبینىهاى مختلف
مباحثى از این فصل عبارتند از: جهانبینى مادى، نفى روحجاودان، پاسخ قرآن به منکرین معاد، نظریههایى در باره معاد، معاد جسمانى و روحانى، شبهه آکل و ماکول، معاد جسمانى بهضرورت دین، مجازات جسمى.
14) تبدیل قوانین تکوینى، تجسم اعمال
شمارى از موضوعات این فصل عبارتند از: جهان و قوانین تکوینى،انسان وقوانین تشریعى، انقراض عالم و نسخ قوانین، تفاوت حیاتدر دنیا و آخرت، نعمتهاى بهشت، تجسم اعمال، عالم برزخ و تمثلعمل، زیبایى اعمال خوب، پیرامون دیدن اعمال، تجسم اخلاق، دانشامروز و تجسم عمل، آشکار شدن اعمال.
15) قرآن و اسامى قیامت
برخى از عنوانهاى این فصل عبارتند از: روز طاقت فرسا، روز حقو عدالت، روز حق و حتمى الوقوع، روز جداشدن گروهها، روز جداشدن پاکان از ناپاکان، گروه سیهرویان، چهرههاى باطراوت، روزحسرت و ندامت، خطر همنشین بد، روز خسران، تلاقى اهل آسمان وزمین، قیامتیا روز مظلوم، روز گردآمدن همه انسانها، غبن درمعامله محشر، تجارت زیانآور، روز وقوف و آگاهى، روز زوالقدرتها.
16) قیامت و مواقف حساب
عناوینى از این فصل عبارتند از: عالم خواب و بیدارى، بیدارىوحشتزا، دعوت هراسانگیز، ترس از کیفر اعمال، انقطاع وسایلدنیوى، نامه سیاه، مجازات ذلتبار، وقوف در موقف، روز پنجاههزار سال، دیون مالى مردم، شهید و دین مالى، سؤال از عمر وجوانى، سؤال از امور مالى، ناراحتى مدیون پس از مرگ، حب اهلبیت(علیهم السلام)، اولین سؤال پس از مرگ، سؤال از همنشین،مواخذه در مورد حیوانات، کفران نعمت و ستم به جامعه.
17) قیامت و کیفر ستمکاران
در این فصل، به این مباحث پرداخته شده است: آزادى بشر دردنیا، ظالم در صحنه قیامت، محکمه عدل الهى، دین خدا یا راهرستگارى، قیامت و پرونده اعمال، امحا و اثبات عمل، ثبت اعمالمردم، سنتخوب و بد، خیر و شر بعد از مرگ، آثار برجاى مانده،صدقه براى درگذشتگان، دعاى فرزند صالح، عمل خیر فرزندان، نجاتپدر گرفتار، مشترکات فرد و امت، اجل فرد و امت، محاکمه فرد وامت، نامه عمل امت، صحیفه عمل یا کتاب روح، کتاب ابرار و کتابفجار.
18) نیت و ارزیابى اعمال
برخى از عناوین این فصل عبارتند از: انتظار پاداش از خدا،خدمتبه خلق براى خدا، خدمتبراى هوى، خلوص نیت و پاداشاخروى، عبادت براى ریا، معناى خلوص عمل، مراتب و درجات خلوص،آفتپذیرى اعمال صالحه، حبط عمل بر اثر انحراف، عوامل متفاوتحبط اعمال، پاک شدن گناهان، تکفیر گناهان بر اثر شهادت، توبهدل و زبان، حرکتبین خوف و رجا، تاثیر نفس و بدن در یکدیگر،تثبیتسعادت و شقاوت.
19) قیامت و حکومت عدل الهى
در این فصل این عناوین آمده است: قیامت و اقامه حق،فرمانروایى روز جزا، حکم بر اساس حق و عدل، منشا بیدادگرى، ذات مبرى از ستم، بىاثر شدن وسایل دنیوى (بستگىها، قرابتها،پدران و فرزندان، مال و اولاد) وسایلى در دنیاى امروز، فیلمبردارى از صحنه جرم، دستگاه ضبط صوت، شهادت جوارحگناهکاران، اعتراض مجرمین به جوارح خود، پاسخ جوارح بهمجرمین، دروغ گویان در دنیا و آخرت، شاهد گناه، خود قاضى روزجزااست، مشترکات افراد و امتها، امامان گواه امت، شهادتفرشتگان، شهادت زمین، شهادت مسجد براى نمازگزار، شهادت روزها،شهادت نعمتها.
20) امید به رحمتیا حسن ظن به خدا
آخرین فصل جلد دوم شامل این عنوانها است: قیامت و احکام الهى،عدل الهى و محاسبه دقیق، حسن ظن به خدا، بهترین وسیله جلبرحمت، خطر گمان بد به خدا، خطر نومیدى، موازنه خوف و رجا،خودسرى و غرور به نام امید، شناخت امید بر معیار اسلام، دعوتبر اساس بشارت و انذار، امید به رحمت و ترس از عذاب، معناىحسن ظن به خدا، ترس از خدا یعنى ترس از گناه، ترس از دادستانعادل، اولیاى دین و توصیه بیم و امید.
جلد سوم
21) مکتب پیامبران وایمان به غیب
این کتاب ارجمند به این عناوین و مباحث پرداخته است:
برخى از عنوانهاى فصل اول از جلد سوم ایمان به غیب، موسى ودعوت فرعون، بنى اسرائیل و کفران نعمت، گوساله پرستى بنىاسرائیل، روز رستاخیز، مشهود شدن فرشتگان، عالم آخرت در ادیانالهى، فرو ریختن پردهها، قیام قیامت، واکنش دوستىهاى گناهآلود، دوستى اتقیا و پاکان، اثر دوستىهاى عمیق، اطاعت ازمخلوق در معصیتخالق، دقت در انتخاب رفیق، رفاقتهاى پاکصادقانه، مسلمانان بى تفاوت [(بى اعتنا)].
22) کلمه توحید و رستگارى
در این فصل این عناوین آمده است: پیامبران و انسان سازى،ایمان به خدا بزرگترین عامل نجات، معنى کلمه توحید، رابطهتوحید با رستگارى، شروط کلمه توحید، توحید در پرستش، مدعیانپاکدلى، پاکدلان بىادعا، فرزندان در آخرالزمان، معرفت امام برحق، ایمان به قرآن و ولایت على(ع).
23) قیامتیا روز حساب
فهرستبرخى از مباحث این فصل عبارتند از: قیامتیا روز حساب،محاسبه نیتها، اصحاب یمین و شمال، نامه اعمال در دستها، اثریک عمل خالص، مراقبت در یک خوى پسندیده، تکرار گناه و خطرارتداد، به فرداى خود بیندیش، دستور محاسبه نفس، خردهگیرى درحساب، عظیمترین ساعت در دنیا و آخرت، اسلام و حرمتخودکشى
24) نظام تکوین و تشریع
تعدادى از عناوین این فصل عبارتند از: سنجش اعمال خوب و بد،موازنه در نظام کیهان، آسمانها و میزان، اندازهگیرى درآفریدهها، پیامبران و میزان تشریعى، میزان و سخنان مفسرین،موازین تشریع، قیامت و میزان عدل، معنى سنجش اعمال، سنجشملکات نفسانى، على(ع) میزان اعمال.
25) حشر پاکان و ناپاکان
در این فصل به این مباحث پرداخته شده است: تمیزخوبان از بدان،قیامت و فرو ریختن پردهها، نورانیتبر مقیاس اعمال، روسیاهاندر محشر، علایم سعدا و اشقیا، نگرانى اهل محشر از حسابرسىدقیق، موقف قضاى دیون، چگونگى تصفیه حسابها، گروه محروم ازمغفرت.
26) صراط دنیا و صراط آخرت
برخى از مباحث این فصل عبارتند از: صراط در روز جزا، از موباریکتر و از شمشیر برندهتر، مقایسه صراط دنیا و آخرت، عبوراز صراط بر معیار اعمال، مشترکات صراط دنیا و آخرت، ایمان بهصراط و احساس مسوولیت.
27) شفاعت در نظام تکوین و تشریع
از جمله مباحث این فصل این عناوین است: بحثشفاعتبین علما،شافع کیست و شفاعت چیست؟ شفاعت تکوینى و تشریعى، طبیب یا شفیعشفا، آیا بیمارستان کانون شرک است؟!
28) بهشت و دوزخ
شمارى از عنوانهاى این فصل عبارتند از: بهشت و دوزخ،معادشناسى از کتاب و سنت، غرس درختان در بهشت، روز انقراضعالم، تحول جهان به دود و آتش، برگشتبه آغاز خلقت، ابرهاىگازى شکل، ماده اولیه جهان، آفرینش جهان نوین، وسعتبهشتبرین، گشوده شدن درهاى دوزخ، غرفههاى بهشت، مشاهده جایگاهها.
29) بهشتیان و دوزخیان
در این فصل این موضوعات آورده شده است: بهشتیان و دوزخیان،لزوم تعدیل غرایز، شادى پایدار و مداوم، جوانى نافرسودنى،کفار معاند و عذاب دائم، شیعه و شروط آن، بازداشتىهاى موقت،گروه مخلد در عذاب، خشم دوزخ به دوزخیان، افسوس دوزخیان برگذشته، سلام با محبتبهشتیان.
30) تهیه زاد براى سفر آخرت
در این فصل که پایان بخش کتاب و آخرین فصل جلد سوم است اینعناوین آمده است: روح خدا در کالبد آدم، انتقال به عالمنامشهود، رابطه آخرت با دنیا، انسان و سعادت دو جهان ، انسانبصیر و اندیشه آخرت، برگرفتن زاد از دنیا، مرگ یا آغاز سفرآخرت، ناآگاهى مسافر از زمان حرکت، تقوا یا بهترین توشه آخرت،ذخیره قیامت در خدمتبه خلق، افسوس مال داران در قیامت، پاداشخدمتگزاران خلق، بدترین ذخیره براى معاد، منت گذاردن و آزاردادن، ابطال عمل با منت و آزار. بدینسان این «سفر قیم» بهپایان مىرسد و با مرور و عناوینى که گذشتخواننده گرامى بهخوبى در مىیابد که با مطالعه این کتاب ارزشمند چه سوغاتگرانبهایى از این سفر نصیبش مىشود. آنان که توفیق حضور درمجالس سخنرانى واعظ شهیر و بلند آوازه این مرز و بوم رانداشتهاند، مىتوانند با خواندن این اثر سودمند خود را در پاىمنبرهاى ایشان در باره معاد بیابند و از امتیازات و اوصافى کهمنبرهایش داشته بهره برند.
از دیگر امتیازات سخنرانىهاى مرحوم فلسفى که در این کتاب وسایر آثارش تجلى کرده استبه روز بودن سخنان او و عالم بهزمان خویش بودن او است و بر پایه این اصل مهم در آیین سخنرانىکه در این روایت امام صادق(ع) آمده: «العالم بزمانه لا تهجمعلیه اللوابس» (2) سخن رانده است.
وضعیت چاپ
ناشر محترم با چاپ این اثر گرانسنگ گامى بلند در طریقمعادشناسى و معاد باورى که نیاز روز نیز هستبرداشته است و بااین کار سترگ، سخنرانىهاى استاد را در صفحه تاریخ ماندگارنموده سعىاش مشکور و اجرش موفور باد ولى با این همه سعى و تلاشستودنى نواقصى فنى و چاپى - بر اثر کم دقتى در چاپ کتاب رخنموده که امید است در چاپهاى بعدى اصلاح شوداز جمله:
در یک بررسى سطحى و غیرموشکافانه خطاهایى از قبیل اشتباهات درمتن آیه، ناصحیح بودن اعراب، ارجاع به منابع دست چندم، تفکیکنشدن پى نوشت از متن، مشهود است لطفا این موارد را ببینید:
جلد اول، صفحات 5، 11، 12،13، 70،76،77،83،247 و 258.
جلد دوم، صفحات 11، 12، 25، 41،113، 115،119، 145-147،163،174، 184، 230،249، و 350. جلد سوم صفحات7، 32، 81، 116،120،133،173، 181،187، 212 و 218.
اشتباه عمده دیگرى که احیانا ناشى از کم توجهاى در صفحهبندى ویا صحافى بوده باعثشده که حداقل یک صفحه و یا حتى اوراقى ازکتاب (جلد دوم) افتاده باشد و عجیب اینکه صفحه309 جلد سومعینا جایگزین صفحه309 جلد دوم شده با مطالعه آخرین سطر صفحه308 جلد دوم و ناتمام ماندن جمله و مقایسه صفحه309 جلد دوم وص309 جلد سوم این کاستى و اسقاط احتمالى صفحاتى از جلد دوممعلوم مىشود.
پایان هر جلد، فهارسى ناشیانه و غیر فنى آورده شده و از فهرستآیات و روایات تهى است در فهرست اعلام زیر عنوان «کتب،نشریات» به حرف «ق» که مىرسد کلمه قرآن را فهرست کرده پساز آن سوره به این صورت: سوره (2): 2، 10... سوره (3):187،225...که هیچ مشکلى را حل نمىکند. بنابراین پیشنهاد مىشود فهرستىفنى و جامع از کل کتاب و فقط در پایان جلد سوم تنظیم و ارایهشود. والسلام ولله الحمد.
پىنوشتها:
1- اقتباس از مقدمه ناشر.
2- تحف العقول تصحیح علىاکبر غفارى، تهران، موسسه النشرالاسلامى، چ 2، 1404 ق. ص356.