آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

امروزه شناخت تمایلات رفتاری گردشگران و تبیین عوامل مؤثر بر رفتار آن ها یکی از موضوعات مهم گردشگری بوده که هدف پژوهش حاضر نیز، ارزیابی عوامل مؤثر بر رفتار گردشگران داخلی و خارجی مشهد با تأکید بر جغرافیای رفتاری می باشد. داده و روش :  این پژوهش از نوع پیمایشی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی با هدف توسعه ای تنظیم و اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده است. جامعه آماری، گردشگران داخلی و خارجی هستند که بر اساس آمار اخذ شده، تعداد گردشگران داخلی ورودی به شهر مشهد در سال 1398، 22.025.167 نفر و تعداد گردشگران خارجی 1.239.926 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری برای گردشگران ایرانی و 384 نفر نیز به عنوان نمونه آماری گردشگران خارجی بدست آمده است و از روش نمونه گیری تصادفی در بین جامعه آماری توزیع شدند. یافته ها : با توجه به یافته های حاصل از پرسشنامه ها مشخص شد الگوی رفتاری گردشگران نشان می دهد که گردشگران خارجی مسافت بیشتری را از حرم مطهر رضوی (65 کیلومتر) برای عناصر گردشگری موجود در پیرامون شهر مشهد طی می نمایند بنابراین الگوی رفتاری آنان پراکنده می باشد. این درحالی است که گردشگران داخلی بیشتر در پیرامون حرم مطهر و تا شعاع 30 کیلومتری از حرم رضوی قرار دارند و الگوی رفتاری آنان تجمعی و خوشه ای (پیرامون حرم امام رضا (ع) می باشد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از تحلیل پرسشنامه ها مشخص شد؛ عامل اقتصادی با میانگین 3.7  بیشترین تأثیر را بر الگوهای رفتاری گردشگران داشته و عامل محیطی با میانگین 2.7 کمترین مقدار را به خود اختصاص داده و در میان عوامل مؤثر بر الگوهای رفتار فضایی گردشگران خارجی، بیشترین میانگین مربوط به عامل اجتماعی - فرهنگی با 3.3 و کمترین میانگین با2.09 درصد مربوط به عامل کالبدی - زیرساختی بوده است.

Explanation of Effective factors in the Spatial Behavior of Religious Tourists in Mashhad

Introduction : Identifying the behavior of tourists and explaining the behavior of the researchers has been one of the important topics of tourism, and the current goal is to evaluate the factors on the behavior of domestic and foreign tourists of Mashhad with the geographical region. Data and method : This research is a descriptive-analytical survey with the aim of developing the regulation and information in the field and using a researcher-made questionnaire. Statistically, there are domestic and foreign tourists, and based on the recorded statistics, the number of incoming tourists in 2018 was 22,025,167 and the number of foreign tourists was 1,239,926. According to Cochran's formula, there were 384 Iranians people as a statistical sample for tourists and 384 people were obtained as a sample of foreign tourists’ statistics and were distributed among the statistical population through random sampling method.   Results : According to the findings of the questionnaires, it was found that the behavior pattern of tourists shows that foreign tourists travel a greater distance from Razavi Holy Shrine (65 km) for tourism elements available around Mashhad city. Therefore, their behavioral pattern is scattered. This is while domestic tourists are mostly located around the Holy Shrine and up to a radius of 30 kilometers from the Razavi Shrine, and their behavioral pattern is clustered around the Shrine of Imam Reza (A.S.). Conclusion : The results obtained from the analysis of the questionnaires were determined; the economic factor with an average of 3.7 has the greatest impact on the behavior patterns of tourists, and the environmental factor with an average of 2.7 has the lowest value, and among the factors affecting the spatial behavior patterns of foreign tourists, the highest average is related to the socio-cultural factor with 3.3 and the lowest is related to the physical-infrastructural factor with 2.09.

تبلیغات