نویسندگان: زهرا خشکجان

کلید واژه ها: برساخت گرایی اجتماعی زبان صدا هویت سیاسی بازنمایی کلیشه معنا

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۳۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۸

چکیده

هدف مقال حاضر ارائه مدلی مفهومی از فرایند برساخت هویت سیاسی از مجرای زبان و صدا، بر مبنای رویکرد پژوهشی برساخت گرایی اجتماعی است. به باور برساخت گرایان اجتماعی، هیچ واقعیتی، امکان و توان حضور مستقل از بازنمایی های زبانی را ندارد. از این رو زبان، نه تنها ابزار ما برای درک واقعیت و فهم معنا، که مجرایی برای برساخت، معنادهی و هویت بخشی به آن است. در این رویکرد، هویت، خصوصا هویت سیاسی به عنوان واقعیتی نهادی، مفهومی کاملا برساخته و دلالتی معنایی زبانی تلقی می شود که جز در بستر بازنمایی های زبانی، امکان وجود ندارد. از دید نویسنده این متن، با درک فرایندهای بازنمایی و چگونگی برساخت کلیشه ها و صداهای غالب و مغلوب در هر نظم گفتمانی سیاسی، می توان نحوه برساخت هویت سیاسی از مجرای زبان را درک کرد، چرا که هویت سیاسی فردی و اجتماعی، خود را در صداهای سیاسی اجتماعی برساخت شده و کلیشه های سیاسی (که برساخته هایی گفتمانی ایدئولوژیک هستند)، بازنمایی می کند.

The role of Language, voice, and stereotype in representing the political identity

This paper is about to provide a conceptual model from the process of political identity construction according to the social constructionist views : of Kenneth Gergen and Stuart Hall. . . . In the social constructionist view of point, there is no reality in a discourse that can represent itself without language . . Language is not only a mere way of comprehending the meaning of reality but also a main way of constructing the whole reality . In the constructionist approach, identity, especially the political one, is considered an institutional reality and a linguistic implication with complete dependence on linguistic representation . . The author mentioned that for comprehending the process of political identity construction, it is necessary to comprehend the process of representations of stereotypes and warrant voices in each political discourse, due to the representation of political identity in the constructed political voices and stereotypes . .

تبلیغات