بررسی تاثیر ظرفیت یادگیری سازمانی بر اثربخشی و خلاقیت سازمانی معلمان و مدیران مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان فراشبند
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: قابلیت یادگیری سازمانی، توانایی سازمان برای یادگیری از تجربیات خود و انتقال آنها در زمان و مرزها است. یک سازمان از طریق قابلیت یادگیری بهبود می یابد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ظرفیت یادگیری سازمانی بر اثربخشی و خلاقیت سازمانی معلمان ومدیران مدارس ابتدایی شهرستان فراشبند بود. روش شناسی پژوهش: . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ومدیران مدارس ابتدایی شهرستان فراشبند بود که تعداد معلمان 178 نفر وتعداد مدیر 49نفر می باشد وحجم نمونه مورد مطالعه بر اساس تمام شماری بود. یافته ها: نتایج حاصله نشان داد بین ظرفیت یادگیری سازمانی با خلاقیت و اثربخشی معلمان و مدیران رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. ظرفیت یادگیری سازمانی تاثیرمثبت ومعنی داری بر خلاقیت سازمانی معلمان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان فراشبنددارد.ظرفیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت ومعنی داری براثر بخشی معلمان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان فراشبند دارد. نتیجه گیری: قابلیت یادگیری سازمانی به عنوان ویژگی ها یا عوامل سازمانی و مدیریتی در نظر گرفته می شود که فرآیند یادگیری سازمانی را تسهیل می کند یا به سازمان امکان یادگیری می دهد. و احتمالا می تواند سبب ساز خلاقیت و اثربخشی شودInvestigating the impact of organizational learning capacity on organizational effectiveness and creativity of teachers and principals of elementary schools in Farashband city
Introduction and goal::Organizational learning ability is the organization's ability to learn from its experiences and transfer them across time and boundaries. An organization improves through its ability to learn. The purpose of this study was to investigate the impact of organizational learning capacity on the organizational creativity and effectiveness in Farashband Elementary schools’ principal and teachers. Research methodology:The research method in this research was a descriptive correlational type. The statistical population of the research included all teachers and principals of primary schools in Farashband city, the number of teachers is 178 and the number of principals is 49, and the sample size studied was based on the census. Findings:The research instruments were organizational learning capacity, organizational effectiveness and organizational creativity questionnaires. Item analysis and Choronbach’s alpha were used to assess validity and reliability. In order to analyze data , Pearson correlation coefficient and a multivariable regression were used simultaneously .Findings :The results show that there’s a direct and meaningful relationship between organizational learning capacity with teachers and principals effectiveness ,and each one of the organizational learning capacity’s components (management commitment, knowledge transfer and it’s integration) has a different contribution to predict organizational creativity of teachers and principals of Elementary school teachers. Organizational learning capacity has a positive and meaningful impact on teachers and principals effectiveness of Farashband elementary schools .Based on research findings, we conclude that the high organizational learning capacity, the higher the effectiveness and creativity will be. Conclusion: Organizational learning capability is considered as organizational and management characteristics or factors that facilitate the organizational learning process or enable the organization to learn. And it can most likely cause creativity and effectiveness.