بررسی تأثیر ایجاد ابلاغ و ثبت الکترونیکی در روند دادرسی قضایی
آرشیو
چکیده
امروزه، در قوه قضائیه حجم بسیار بالای پرونده های جاری و از سوی دیگر تعداد بالای پرونده های ورودی سیر صعودی دارد. از سوی دیگر تحمیل هزینه ها و طولانی شدن روند رسیدگی و استفاده از موارد معمول سنّتی همچون ابلاغ سنّتی توسط مأمورین ابلاغ و امثالهم، موجب کاهش دقت در طول دادرسی و در نهایت نارضایتی مراجعین می شود. یکی از روش هایی که اکنون در جهت کاهش اطاله ی دادرسی و نیز کاهش اخلال در روند دادرسی(جرایم علیه عدالت قضایی) استفاده می شود ابلاغ الکترونیک مبتنی بر شبکه است؛ از این رو، در این مطالعه به بررسی تأثیر ابلاغ و ثبت الکترونیکی بر روند رسیدگی به پرونده های قضایی پرداخته شد. مطالعات نشان می دهد که ابلاغ و ثبت الکترونیکی بر روند رسیدگی به پرونده های قضایی دارای تأثیر مثبت است. افزایش کیفیت دادرسی، افزایش سرعت دادرسی، ارائه خدمات الکترونیک به مردم و طرفین پرونده، ارتقاء توان نظارت قضایی و اصلاح نظام آماری، افزایش سرعت پاسخگویی، عدم نیاز مراجعه به دادگاه و کنترل شبانه روزی پرونده ثبت مشخصات شاهدان و مطلعین جهت شناسایی افراد سودجو در پرونده های مختلف، جلوگیری از دستکاری اوراق پرونده و عدم تداخل در محتویات ابلاغ از مزایای ابلاغ الکترونیکی شمرده می شود. از نگاه مراجعان و قضات تأثیر مثبت ابلاغ الکترونیکی بر پرونده های قضایی به شرط به روز رسانی و بهینه سازی سامانه ابلاغ الکترونیکی، افزایش سرعت و کاهش خطا، بالا بردن امنیت سامانه، افزایش آگاهی ها و آموزش مراجعین برای استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیکی، ثبت وقایع همراه با تاریخ لوایح و پیوست ها و نیز تسهیل ورود به سامانه می تواند در افزایش سرعت رسیدگی به پرونده های قضایی مؤثر باشد.Investigating the Impact of Creating Electronic Notification and Registration in the Process of Judicial Proceeding
Today, in the judiciary, very high volume of the current cases is very high and on the other hand, the number of incoming cases is increasing. On the other hand, the imposition of costs and the prolongation of the proceedings and the use of traditional cases such as traditional notification by notification agents and the like, lead to a decrease in accuracy during the proceedings and ultimately the dissatisfaction of the clients. One of the methods that is now used to reduce the delay of proceedings and also to reduce disruptions in the proceedings (crimes against judicial justice) is electronic communication based on the network. Therefore, in this study, the effect of electronic notification and registration on the process of dealing with judicial cases was investigated. Studies show that electronic notification and registration has a positive effect on the process of dealing with judicial cases. Increasing the quality of proceedings, increasing the speed of proceedings, providing electronic services to the people and the parties to the case, improving the ability of judicial supervision and reforming the statistical system, increasing the speed of response, not having to go to the court and controlling the case around the clock, registering the details of witnesses and informants in order to identify profiteers in different cases, preventing manipulation of documents and non-interference in the contents of the notification are among the advantages of electronic notification. From the point of view of clients and judges, the positive effect of electronic notification on judicial cases is the condition of updating and optimizing the electronic notification system, increasing the speed and reducing errors, increasing the security of the system, increasing awareness and training clients to use the electronic notification system, recording events along with date of bills and annexes as well as facilitating logging into the system can be effective in increasing the speed of judicial cases.