بررسی استانداردهای ویژۀ ادبیات کودک و نوجوان در داستان های دفاع مقدس (با تکیه بر آثار محمدرضا بایرامی)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی شاخص ها و استانداردهای نشرکتاب کودک و نوجوان در داستان های محمدرضا بایرامی پرداخته است. نخست استانداردهای مورد نیاز در سطوح محتوا، طرح داستان، شخصیت پردازی، گفت وگو، زاویه دید و زبان بر اساس جنبه های ادراکی و روان شناختی کودکان و نوجوانان از کتاب های نظری که برای داستان کودک و نوجوان تدوین شده است تشریح گردیده، سپس در داستان های منتخب این نویسنده بررسی شده اند. در ادامه به آسیب شناسی (مانند عدم هماهنگی میان زبان نوشته ها و ذهن مخاطبان، روایت دانای کل نامحدود و ضدنمایشی و ...) اشاره شده و راهکارهایی برای برون رفت از آسیب ها ارائه شده است. نتایج این پژوهش نشان داد در داستان ها، عدم طرح حوادث بنیادین، حس برانگیز و پرجاذبه سبب شده تا خوانندگان نتوانند رابطه حسی مناسبی با این گونه آثار پیدا کنندو لاجرم درصد خوانندگان اثر داستانی دفاع مقدس کم شده است. بایرامی در توصیف صحنه های نبرد که می تواند پرکشش باشد موفق بوده است. استفاده درست از عنصر تعلیق و زاویه دید نقطه مثبت و کم توجهی به شخصیت اصلی کودک مهم ترین ضعف بایرامی در پردازش داستان است.A study of the specific standards of children and adolescent literature in sacred defense stories (Based on the works of Mohammad Reza Bayrami)
The present study has studied the indicators and standards of publishing children and adolescents in the stories of Mohammad Reza Bayrami in a descriptive-analytical manner and using library resources. First, the required standards in content levels, story design, characterization, dialogue, perspective and language based on the perceptual and psychological aspects of children and adolescents are described from theoretical books developed for children and adolescents, then reviewed in the selected stories of this author. have became. In the following, pathology is mentioned (such as the lack of coordination between the language of the writings and the minds of the audience, the narration of the infinite and counter-demonstrative totality, etc.) and solutions for overcoming the injuries are presented. The results of this study showed that in the stories, the lack of basic, sensitive and attractive events has caused the readers to not be able to find a proper sensory relationship with such works and inevitably the percentage of readers of the fictional work of the Holy Defense has decreased. Bayrami has been successful in describing battle scenes that can be engaging. The correct use of the element of suspension and the point of view of the positive point and the lack of attention to the main character of the child is the most important weakness of Bayrami in the processing of the story.