دانستنیهایى از قرآن ( حسودى دشمنان نسبت به آل محمد(ص) )
آرشیو
چکیده
متن
دانستنىهایى از قرآن حسودى دشمنان نسبت به آل محمد(ص) «أم یحسدون الناس على ما آتاهم الله من فضله، فقد آتینا آل ابراهیم الکتاب و الحکمة و آتیناهم ملکا عظیما» ( سوره نساء، آیه 54) آیا رشک مىورزند نسبت به آن مردمى که خداوند به آنها از فضل خود عنایت فرمود حال آنکه ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت و سلطنتى عظیم دادیم. حسد یکى از بدترین و قبیحترین صفات اخلاقى انسانها است که اگر از ذهنیت تجاوز کند و به فعلیت رسد خانمان سوز خواهد بود و چه بسیار بلاها و مصیبتها به خاطر حسد بر سر مردم فرود مىآید. حسد از بدترین خصلتها است که دارندهاش را آنچنان زجر مىدهد تا آنکه ایمان خود را به خاطر حسدش بکلى از دست دهد و نعمتى را که خداوند به دیگرى عطا کرد خواهان نابود شدن و زوال آن باشد. و مىتوان گفت که بیشتر ظلمها و ستمهائى که در جهان رخ مىدهد، منشأش حسد است.
و گویا نخستین پدیدهاى است که در جهان خلقت پیدا شد و ابلیس گرفتارش شد که بر حضرت آدم حسد ورزید و تا ابد از رحمت الهى مطرود و منفور گردید. و همین رشک بود که پسر آدم را توسط برادرش به قتل رساند. و همین حسد بود که باعث شد بنى أمیه و قبل از آنها دیگران با اهل بیت پیامبر چنان رفتارى کنند که حتى حاضر به سوزاندن خانه زهرا گردند و پسر رسول خدا را به قتل برسانند و فجایع بىشمارى مرتکب شوند که تاریخ آنها را با اشک به ثبت رسانده است و هرچه از دست آنان برنیامد بنى عباس به عهده گرفتند و جنایتهاى پیشینیان را ادامه دادند و همچنان این ظلم ها تا امروز و تا فردا به وقوع پیوسته و خواهد پیوست تا آن روز که قائم آل محمد روحى فداه قیام کند و انتقام خونهاى پاک نیاکان و دیگر خوبان را از دشمنان بازستاند. در روایتى از رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله نقل شده که فرمود: "الحسد یأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب" حسد، حسنات و نیکى ها را مىزداید و از بینبرد، چنانکه زبانه آتش هیزم را در بر گیرد و به خاکستر مبدل سازد. به هر حال این آیه مبارکه اشاره دارد به حسد و کینهاى که دشمنان با أمیرالمؤمنین و سایر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داشتند که در حقیقت دشمنى و کینه آنان با شخص رسول اکرم صلى الله علیه و آله بود و نمى توانستند ببینند خداوند آن همه مقام و فضیلت به اینان داده است و آنان را مورد لطف خاص خود قرار داده و در میان تمام خلایق، برگزیده است. مقصود از ناس کیست؟
از قرینه آل ابراهیم معلوم مىشود مقصود از " ناس " در آیه کریمه پیامبر و خاندان گرامیش مىباشد زیرا در برابر این حسد مردم خداوند مثل به ابراهیم و آل ابراهیم مىزند که به آنها نیز کتاب و حکمت داد و آنان را بر مردم تفضیل فرمود، پس چه جاى تعجب دارد اگر در زمان معاصر (دوران رسالت رسولاکرم)خداوند گروهى را از میان شما مردم برگزیند و از هر رجس و پلیدى پاک و مطهر گرداند و آنان را هم کتاب و هم حکمت دهد که گویا کتاب دلیل نبوت است و حکمت دلیل امامت. در حدیثى از امام محمد باقر علیهالسلام در تفسیر این آیه آمده است که فرمود: "جعل منهم الرسل و الانبیاء و الائمة فکیف یقرّون فى آل ابراهیم و ینکرونه فى آل محمد" خداوند از آنان پیامبران و رسولان و امامان قرار داد ؛ پس چگونه درباره آلابراهیم اقرار دارند و نسبت به آل محمد انکار مىکنند؟! و در روایت دیگرى از امام صادق علیهالسلام نقل شده که راوى مىپرسد، آنانکه مورد حسد قرار گرفتهاند، چه کسانى مىباشند؟ حضرت مىفرماید : نحن المحسودون. و در امالى نیز از جابر نقل شده که امام باقر علیهالسلام تأکید فرمود که مقصود از واژه "ناس" در این آیه رسول خدا و ائمه طاهرین علیهم السلام مىباشند
. حکمت: چنانکه اشاره شد کنایه از ولایت و امامت است همانگونه که "کتاب" کنایه از رسالت و نبوت است. تفسیرهاى مختلفى براى حکمت آمده مثل آنکه گویند حکمت به معناى شناختن حقایق اشیاء است همانگونه که هست یا حکمت به معناى علم به خوبىها و أعمال صالحه است یا آنکه عبارت است از انجام کارى که سرانجام خوب و پسندیده است یا آنکه عبارت است از تشبه به خداوند در علم و عمل به اندازه طاقت و توانى که در انسان وجود دارد و همه اینها در ولایت به معناى اعم خلاصه مىشود پس ولایت از نتایج حکمت است. و أما ملک عظیم یعنى رسالت و جانشینى رسالت که هیچ مُلکى بزرگتر و عظیم تر از آن نیست. این مُلکهاى ظاهرى که سلاطین و قدرتمندان دارند، مُلک نیست بلکه ملک همان وزنه بزرگ و سهمگین رسالت و امامت است چه به صورت ظاهر پدیدار گردد مانند خلافت ظاهرى که چند صباحى أمیر المؤمنین داشت و یا خلافت واقعى که آن حضرت و فرزندانش از آن برخوردار بودند و منصبى الهى بود هرچند به صورت ظاهر خانه نشین بودند یا در گوشه زندان به سر مىبردند. و ما بر این باوریم که دشمنى امروز استکبار جهانى با ایران اسلامى منشأش همان حسدى است که پیشینیان نسبت به خاندان رسالت داشتند زیرا ما پیروان واقعى آن بزرگوارانیم و از این روى تعجبى ندارد که سفیانیان و دجالان امروز با ما همچون نیاکانشان دشمنى کنند به این امید که ما به خود آئیم و با وحدت و همبستگى جلوى توطئههاى دشمنان را بگیریم.
و گویا نخستین پدیدهاى است که در جهان خلقت پیدا شد و ابلیس گرفتارش شد که بر حضرت آدم حسد ورزید و تا ابد از رحمت الهى مطرود و منفور گردید. و همین رشک بود که پسر آدم را توسط برادرش به قتل رساند. و همین حسد بود که باعث شد بنى أمیه و قبل از آنها دیگران با اهل بیت پیامبر چنان رفتارى کنند که حتى حاضر به سوزاندن خانه زهرا گردند و پسر رسول خدا را به قتل برسانند و فجایع بىشمارى مرتکب شوند که تاریخ آنها را با اشک به ثبت رسانده است و هرچه از دست آنان برنیامد بنى عباس به عهده گرفتند و جنایتهاى پیشینیان را ادامه دادند و همچنان این ظلم ها تا امروز و تا فردا به وقوع پیوسته و خواهد پیوست تا آن روز که قائم آل محمد روحى فداه قیام کند و انتقام خونهاى پاک نیاکان و دیگر خوبان را از دشمنان بازستاند. در روایتى از رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله نقل شده که فرمود: "الحسد یأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب" حسد، حسنات و نیکى ها را مىزداید و از بینبرد، چنانکه زبانه آتش هیزم را در بر گیرد و به خاکستر مبدل سازد. به هر حال این آیه مبارکه اشاره دارد به حسد و کینهاى که دشمنان با أمیرالمؤمنین و سایر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داشتند که در حقیقت دشمنى و کینه آنان با شخص رسول اکرم صلى الله علیه و آله بود و نمى توانستند ببینند خداوند آن همه مقام و فضیلت به اینان داده است و آنان را مورد لطف خاص خود قرار داده و در میان تمام خلایق، برگزیده است. مقصود از ناس کیست؟
از قرینه آل ابراهیم معلوم مىشود مقصود از " ناس " در آیه کریمه پیامبر و خاندان گرامیش مىباشد زیرا در برابر این حسد مردم خداوند مثل به ابراهیم و آل ابراهیم مىزند که به آنها نیز کتاب و حکمت داد و آنان را بر مردم تفضیل فرمود، پس چه جاى تعجب دارد اگر در زمان معاصر (دوران رسالت رسولاکرم)خداوند گروهى را از میان شما مردم برگزیند و از هر رجس و پلیدى پاک و مطهر گرداند و آنان را هم کتاب و هم حکمت دهد که گویا کتاب دلیل نبوت است و حکمت دلیل امامت. در حدیثى از امام محمد باقر علیهالسلام در تفسیر این آیه آمده است که فرمود: "جعل منهم الرسل و الانبیاء و الائمة فکیف یقرّون فى آل ابراهیم و ینکرونه فى آل محمد" خداوند از آنان پیامبران و رسولان و امامان قرار داد ؛ پس چگونه درباره آلابراهیم اقرار دارند و نسبت به آل محمد انکار مىکنند؟! و در روایت دیگرى از امام صادق علیهالسلام نقل شده که راوى مىپرسد، آنانکه مورد حسد قرار گرفتهاند، چه کسانى مىباشند؟ حضرت مىفرماید : نحن المحسودون. و در امالى نیز از جابر نقل شده که امام باقر علیهالسلام تأکید فرمود که مقصود از واژه "ناس" در این آیه رسول خدا و ائمه طاهرین علیهم السلام مىباشند
. حکمت: چنانکه اشاره شد کنایه از ولایت و امامت است همانگونه که "کتاب" کنایه از رسالت و نبوت است. تفسیرهاى مختلفى براى حکمت آمده مثل آنکه گویند حکمت به معناى شناختن حقایق اشیاء است همانگونه که هست یا حکمت به معناى علم به خوبىها و أعمال صالحه است یا آنکه عبارت است از انجام کارى که سرانجام خوب و پسندیده است یا آنکه عبارت است از تشبه به خداوند در علم و عمل به اندازه طاقت و توانى که در انسان وجود دارد و همه اینها در ولایت به معناى اعم خلاصه مىشود پس ولایت از نتایج حکمت است. و أما ملک عظیم یعنى رسالت و جانشینى رسالت که هیچ مُلکى بزرگتر و عظیم تر از آن نیست. این مُلکهاى ظاهرى که سلاطین و قدرتمندان دارند، مُلک نیست بلکه ملک همان وزنه بزرگ و سهمگین رسالت و امامت است چه به صورت ظاهر پدیدار گردد مانند خلافت ظاهرى که چند صباحى أمیر المؤمنین داشت و یا خلافت واقعى که آن حضرت و فرزندانش از آن برخوردار بودند و منصبى الهى بود هرچند به صورت ظاهر خانه نشین بودند یا در گوشه زندان به سر مىبردند. و ما بر این باوریم که دشمنى امروز استکبار جهانى با ایران اسلامى منشأش همان حسدى است که پیشینیان نسبت به خاندان رسالت داشتند زیرا ما پیروان واقعى آن بزرگوارانیم و از این روى تعجبى ندارد که سفیانیان و دجالان امروز با ما همچون نیاکانشان دشمنى کنند به این امید که ما به خود آئیم و با وحدت و همبستگى جلوى توطئههاى دشمنان را بگیریم.