چکیده

جشنواره دانش آموزی جابر بن حیان، با هدف افزایش روحیه خلاقیت، اکتشاف، پژوهشگری و علم آموزی در سطوح مختلف یادگیری، یکی از جشنواره های علمی، تحقیقاتی  و آموزشی در مدارس ابتدایی است. لذا بررسی و تحلیل محتوای طرح های موضوعی این رویداد، نقش مهمی در بازنگری، اهمیت و ضرورت آن دارد. هدف پژوهش هم در همین راستاست و به تحلیل موضوعی  سطوح مختلف یادگیری اکتشافی جروم برونر، با توجه به زمینه های آموزش زیست محیطی در سطح مسائل و معضلات زیست جهانی، در مدارس چند پایه ابتدایی مختلط، منطقه موسیان در استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۱/ ۱۴۰۰ بوده است. نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی محتوای طرح های جشنواره جابر بن حیان در زمینه آموزش زیست محیطی مربوط به پایه های سوم و چهارم و کمترین پایه های اول و دوم بوده و بیشترین توجه  در همه ی پایه ها، به سطوح یادگیری اکتشافی یعنی؛ فرایند و ساخت یادگیری داشته و کمتر به سطوح اهمیت شهودی و انگیزش درونی پرداخته شده و بیشترین تاکید معضلات زیست محیطی بر مسئله اثرات انواع آلودگی ها همچون؛ آلودگی آب ها، فاضلاب و هوا در قالب انجام آزمایشات مختلف تمرکز داشته و کمتر به تحقیق زمینه ای، دست سازه ها و فعالیت های فوق برنامه و خارج از کلاس، پرداخته شده و طرح ها از لحاظ کیفی، در حد میانی اند و با نقطه مطلوب فاصله دارند. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی برای کیفیت بخشی جشنواره مذکور، ارائه شده است.

Analysis of Jaber Bin Hayan Festival plans on the level of Jerome Brunner exploratory educational activities with regard to projects in the field of global environmental education (Case Study: mixed multi-grade primary schools in mousiyan region in Ilam province)

Jaber Bin Hayyan Student Festival is one of the scientific and educational festivals in primary schools, with the aim of increasing the spirit of creativity, exploration, research and science at different levels of learning. Therefore, reviewing and analyzing the content of thematic projects of this scientific event has an important role in reviewing its importance and necessity. The purpose of this research is in the same direction and according to the thematic analysis and different levels of exploratory learning of the famous psychologist Jerome Bruner, according to the fields of environmental education at the level of global biological problems, in the mixed multi-grade primary schools of Mousiyan region in Ilam province in The academic year was 2021-2022. The results showed that the highest number of Jaber Bin Hayan Festival projects in the field of environmental education was related to the third and fourth grades and the lowest was the first and second grades and the most attention is paid to the levels of exploratory learning, ie; The process and construction have learning and less attention is paid to the levels of intuitive importance and intrinsic motivation, and the greatest emphasis is placed on environmental problems on the issue of the effects of various types of pollution, such as; Water, sewage and air pollution have been concentrated in the form of various experiments and less field research, handicrafts and extracurricular and extracurricular activities have been done, and the designs are qualitatively intermediate and with a point Optimal distance. At the end, suggestions and solutions for the quality of the festival are presented.

تبلیغات