چکیده

دانش آموزان با اختلال بیش فعالی به علت ویژگی های رفتاری و شخصیتی دارای عملکرد تحصیلی ضعیفی بوده و پیشرفت تحصیلی در آن ها دور از تصور است بنابراین باید از راهبردهایی خاص، جهت تسهیل مدیریت و آموزش دانش آموزان بیش فعال بهره برد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی راهبردهای آموزشی موثر بر مدیریت هدفمند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با اختلال بیش فعالی در دوره ی ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس است. برای استخراج پارگراف های مرتبط، ازشیوه فیش برداری از کتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. پژوهش حاضر راهبردهایی جهت مدیریت هدفمند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با اختلال بیش فعالی در دوره ی ابتدایی ارائه کرده است که شامل خانواده درمانی، بازی درمانی، تنظیم تکالیف، گروه درمانی، شرطی سازی عامل، خودتنظیمی، دارو درمانی، فعال بودن حافظه، برنامه ریزی زمانی و تقویت مهارت های اجتماعی است.

Analysis of educational strategies affecting the targeted management of students' academic achievement with ADHD in elementary school

Students with ADHD have poor academic performance due to behavioral and personality traits and academic achievement in them is far from conceivable, so special strategies should be used to facilitate the management and education of hyperactive students. The aim of this study was to investigate the effective educational strategies on purposeful management of students' academic achievement with ADHD in elementary school. The research method is qualitative of the type of content analysis, which includes the steps: defining the unit of analysis, reducing the data, using the deductive categorization system, modifying the categorization system and a deductive coding plan based on the data and presenting The report was of qualitative data. Field-Research In this study, all books, resources, correspondence, print and digital are available. For extracting related paragraphs, the method of retrieving books and resources has been used. The method of data analysis and coding was thematic, which was performed through three stages of open, axial and selective coding. The present study presented strategies for purposeful management of academic achievement of students with ADHD in elementary school, including family therapy, play therapy, homework adjustment, group therapy, factor conditioning, self-regulation, medication, memory activation. Is time planning and strengthening social skills.

تبلیغات