آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

رابطه گرایی در نقطه مقابل جوهرگرایی قرار می گیرد و به جای مطالعه اشیاء منفک از یکدیگر به مطالعه روابط عینیِ متعین کننده آنها مبادرت می ورزد. مکتب ماربورگ یکی از مهمترین تبیین کنندگان این ایده است. تقریر این مکتب از رابطه گرایی برای حل بحران علم در قرن بیستم یعنی ارائه یک پاسخ برای پارادوکس پیشرفت علم در عین وقوع تغییرات انقلابی در آن بدون از دست رفتن عینیت علمی بود. ایده ی ماربورگی ها این بود که اگر این تغییرات را بتوان بر اساس یک قانون یا روش عینی توضیح داد، اعتبار علم نیز حفظ خواهد شد. این روش عینی همان روش استعلایی است که متاثر از منطق استعلایی کانت صورتبندی شده است. در این رویکرد رابطه مفهوم و واقعیت مورد بازبینی قرار می گیرد، واقعیت خصلت تماما مفهومی و در عین حال پویا پیدا می کند و توضیح داده می شود که ابژه نظریات علمی چطور به طور مداوم به عنوان یک مولفه فرهنگی بازتولید می شود.

A Relational Approach to Modern Science in the Marburg School

Relationalism is at the opposite point of substantialism, and instead of studying objects separated from each other, it starts to study the objective relations that determine them. The Marburg school is one of the most important exponents of this idea. The explanation provided by the Marburg school of relationalism was to solve the crisis of science in the 20th century. In other words, this school sought to provide an answer to the paradox of the progress of science at the same time as revolutionary changes occurred in it without losing scientific objectivity. The idea of the Marburg school was that if these changes could be explained based on an objective method or law, the credibility of science would be preserved. This objective method is the transcendental method that was reformulated inspired by Kant's transcendental logic. In this approach, the relationship between concept and reality has been revised, the reality is completely conceptual and at the same time dynamic, and it is explained how the object of scientific theories is continuously reproduced as a cultural component.

تبلیغات