تطبیق تحریم تبدیل خلقت و نوآوری طب ازمنظر فقه
آرشیو
چکیده
بررسی نوآوری های فقهی ازمنظر آیات وروایات، یکی از دغدغه های مفسران و فقها می باشد. مخصوصاً از مسائل مستحدثه، بحث تغییر و تبدیل در خلقت است، این که تغییر خلقت چیست و یا ملاک آن کدام است بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس آیات قرآن، خداوند؛ عالم را مسخّرِ انسان قرار داده است. لازمه این تسخیر، جواز تصرف انسان در عالم و تغییر آن به منظور بهره بری است؛ ولی در آیه 119 سوره نساء؛ تغییر خلقت از پروژه های شیطان برای گمراهی بشر معرفی شده است. پژوهش حاضر به این مسئله می پردازد که مرز جواز تصرف درعالم بر اساس جواز تسخیر و منع تغییر خلق الله چیست؟ آیا می توان به لحاظ فقهی به معیاری رسید و میان این دو جدایی افکند؟ و مرز تسخیر ممدوح و تغیییر مذموم را بشناسیم؟ در آیه مورد نظر، چهار دیدگاه با عناوین ذیل وجود دارد: 1 - دلالت آیه برحرمت تغییر خلقت مطلقاً، 2- دلالت آیه بر حرمت تغییر دین خدا، 3- دلالت آیه بر نکوهش ازتغییر درون انسان، 4- دلالت آیه بر حرمت تغییر ناهمسو با هدف خلقت پدیده ها. دیدگاه چهارم، اندیشه صحیحی است که انسان را از ورود به گستره آفرینش الهی و رقم زدن جعلی بر خلاف آن منع می کند و مرز میان تسخیر و تغییر را روشن می سازد و در عین حال، از لوازم ناصحیح اندیشه های دیگر خالی است. البته وجود مصادیق مشکوک به طور محدود، همان گونه که در همه قوانین، امری عادی شمرده می شود، نباید دستمایه رد قرار بگیرد. این مقاله از نوع توصیفی، تحلیلی با بررسی اسناد (آیات؛ روایات و نظرات فقها ) کتابخانه ای می باشد و با تحلیل و بررسی موضوع به متعلق حرمت در آیه می پردازد، تا با تعیین مناط تحریم، موارد فاقد ملاک از مدلول آیه خارج شوند، زیرا با وجود اطلاق تحریم نه تغییر«بما هو تغیر» بلکه تغییر «خلق الله» به لحاظ انتساب آن ها به خداوند از حیث جنبه صدور است و چون فعل صادر از خداوند مشتمل بر ویژگی کمال طلبی و مصلحت سنجی و دارای حسن، بلکه احسن است، هر تغییری مخالف خصوصیات مذکور باشد ممنوع و مابقی خارج از ملاک تحریم خواهند بود.Implementation of the ban on transformation of creation and innovation of medicine from the point of view of jurisprudence
The study of jurisprudential innovations from the point of view of verses and narrations is one of the concerns of commentators and jurists. One of the new issues is the issue of change and transformation in creation. What is the change of creation or what is its criterion? There is disagreement among Islamic scholars. According to the verses of the Qur'an, God has made the world a mocker. The necessity of this conquest is the permission of man to occupy the world and change it in order to benefit; But in verse 119 of Surah An Nisa '; The change of creation has been introduced as one of Satan's projects to mislead mankind. The present study deals with the issue of what is the limit of the permission to occupy the world on the basis of the permission to conquer and forbid the change of God's creation? Is it possible to reach a criterion from the jurisprudential point of view and separate it between the two? In the verse in question, there are four views with the following titles:1. The meaning of the verse is the sanctity of the change of creation absolutely, 2. The meaning of the verse is the sanctity of the change of God's religion, 3. The meaning of the verse is the denial of change within man, 4. The meaning of the verse is the sanctity of the unequal changeThe fourth view is the correct idea, which prevents man from entering the realm of divine creation and making false figures against it, and clarifies the boundary between conquest and change, and at the same time, is free from the incorrect accessories of other ideas. Of course, the existence of limited cases of suspicion as is common in all laws should not be ruled out. This article is a descriptive, analytical study of library documents (verses; narrations and opinions of jurists). And by analyzing the subject, it deals with the object of sanctity in the verse, so that by determining the areas of sanction, the cases without criteria are removed from the meaning of the verse, because despite the application of sanction, not the change of "with us is change" It is issued to God in terms of issuance, and since the act issued by God contains the characteristics of perfectionism and expediency and has goodness but also goodness, any change that is contrary to the mentioned characteristics is forbidden and the rest will be outside the criterion of sanction.
change of creation, change of religion, change of God's creation, new issues, sanctity of change.