نقش عملکرد کارمندان شهرداری در ارتقاء مشارکت مردمی (مطالعۀ موردی: شهرداری منطقۀ دو شیراز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه : مهمترین وظیفه منابع انسانی در سازمان کمک به عملکرد بهتر برای نیل به اهداف سازمانی است، که یکی از زمینه های مورد توجه در نیل به عملکرد مطلوب کارمندان شهرداری، لزوم توجه به مشارکت مردمی است. هدف این مقاله، نقش عملکرد کارکنان شهرداری در ارتقا مشارکت مردمی در شهرداری منطقه دو شیراز و ارتباط آن دو با یکدیگر است. داده و روش : مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی می باشد. داده های مربوط به مبانی نظری تحقیق به شیوه ی کتابخانه ای تهیه شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه است که آزمون پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ که برابر عدد 89/0 می باشد، صورت گرفته است. جامعه آماری تمامی کارمندان شهرداری منطقه دو می باشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 153 نفر از آنان بوده است. شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی می باشد. در این پژوهش ابتدا 9 شاخص نقش عملکرد کارکنان شهرداری در ارتقاء مشارکت مردمی در منطقه دو کلانشهر شیراز تعریف شده اند و با استفاده از محیط نرم افزار SPSS و آزمون Anova و رگرسیون گام به گام برای تحلیل داده ها انجام شده است. یافته ها : یافته های این پژوهش نشان می دهد که بعد مبتنی بر نتایج با 51 درصد مهم ترین عامل عملکرد کارکنان می باشد که در جهت بهبود مشارکت مردمی نقش دارد و پس از آن به ترتیب بعد مبتنی بر کیفیت با 4/7 درصد، بعد ذهنی با 8/6 درصد، بعد رفتاری با 7/2 درصد، بعد خصیصه ای با 1/2 درصد و بعد عینی 1/1 درصد بر بهبود مشارکت مردمی تأثیرگذار هستند. نتیجه گیری : بنابراین جهت انجام اقدامات لازم به منظور افزایش مشارکت مردمی در شهرداری منطقه دو، راهکارهایی نظیر آگاهی بیشتر کارمندان از نیازهای شهروندان، جلب اعتماد شهروندان از طرف شهرداری، رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از هرگونه ضابطه بازی، سنجش میزان انگیزه کارکنان، بهبود خودآگاهی کارکنان و ارتقای مهارت های فردی کارکنان امری ضروری است.The role of municipal employees in promoting public participation (Case study: municipality of region2, Shiraz City)
Introduction: The most important task of human resources in the organization is to help better performance to achieve organizational goals, which is one of the important areas in achieving the desired performance of municipal employees, the need to pay attention to public participation. The purpose of this article is the role of municipal employees in promoting public participation in the municipality of the second district of Shiraz and their relationship with each other. Data and Method : The present article is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The data related to the theoretical foundations of the research have been prepared in a library manner. The research tool is a questionnaire that the reliability test of the questionnaire was done through Cronbach's alpha which is equal to 0.89. The statistical population is all employees of the municipality of region two, the sample size using Cochran's formula was 153 of them. The sampling method is random. In this study, 9 indicators of the role of municipal employees in promoting public participation in the two metropolitan areas of Shiraz have been defined and using SPSS software environment and Anova test and stepwise regression have been used to analyze the data. Results : Findings of this study show that the results-based dimension with 51% is the most important factor in employee performance that plays a role in improving public participation, followed by the quality-based dimension with 7.4%, the mental dimension with 6.8%, behavioral dimension with 2.7%, characteristic dimension with 2.1% and objective dimension of 1.1% are effective in improving public participation. Conclusion : Therefore, in order to take the necessary measures to increase public participation in the municipality of District Two, strategies such as increasing staff awareness of citizens 'needs, gaining citizens' trust by the municipality, observing ethical principles and avoiding any game rules, measuring employee motivation, improving employee self-awareness and Improving the individual skills of employees is essential.