آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

آخرین کتابی که خوانده‌ام «رسائل؛ منتخب رسالات سیدحسن مدنی» است که به کوشش علیرضا ذکاوتی آماده و منتشر شده است. آقای ذکاوتی، در این کتاب، منتخبی از یادداشت‌های شاعر گمنام سبک هندی، ملقب به «صفاءالحق» را جمع‌آوری کرده و موسسه پژوهشی میراث مکتوب آن را منتشر کرده است. سیدحسن مدنی از روشنفکران گمنام دوران مشروطیت، تحصیل‌کرده پزشکی در هندوستان و از آخرین شاعران سبک هندی در ایران است. او لحن شیوایی دارد و عقاید و نظراتش درباره موضوعاتی مانند عقاید صوفیه جذاب است.
 
همچنین در بخشی از کارهای ایشان به مسائل تاریخی در قرون گذشته برمی‌خوریم و با نظرات روشنفکران قرن 13 آشنا می‌شویم. شیوه مواجهه او با موضوعات مختلف اجتماعی، مذهبی و فرهنگی در این کتاب خیلی جذاب بود؛ چون خودم دغدغه تاریخ دارم، خواندن این مطالب جذاب بود. اقدام ذکاوتی در بازیابی، انتخاب و نشر آن را می‌ستایم. اما جدیدترین فیلمی که دیده‌ام مجموعه‌ای تلویزیونی است به نام «جان آدامز» که شبکه Hbo آن را تولید کرده است. سریال در مورد شخصیتی به نام «جان آدامز» معاون جورج‌ واشنگتن، رئیس‌جمهور آمریکا است و نقش او را در شکل‌گیری بیانیه «استقلال آمریکا» بررسی می‌کند.
 
«جان آدامز» در 7 قسمت ساخته شده و نمونه خوبی از یک سریال تاریخی است. با دیدن این سریال حسرت خوردم که چرا به وقایع تاریخی کشورمان این گونه ژرف نگاه نکرده‌ایم. سریال، زندگی آدامز را از جوانی تا مرگ دنبال می‌کند و محصول 5 سال کار تیم فیلمنامه‌نویسی درباره این شخصیت تاریخ آمریکاست. البته فیلم‌های پشت صحنه آن از خود مجموعه جذاب‌تر است. استفاده بسیار خوب از فناوری پرده آبی و جایگزین کردن پس‌زمینه‌ها و دکورهای تاریخی این نکته را گوشزد می‌کند که سینمای ایران نیازمند گسترش امکانات در استودیوهاست. امیدوارم به زودی بتوانیم فیلم تاریخی با استانداردهای جهانی بسازیم که پاسخ مناسبی به فیلم «300» باشد.
 
هالیوود برای ساخت فیلم‌هایی درباره تاریخ ایران فعال است. قسمت دوم «300» به شکل طنزآمیز آماده شده و جالب اینکه در فاصله این دو سال ما فقط شعار داده‌‌ایم. وای‌میل‌های اعتراض‌آمیز برای کمپانی وارنر فرستاده‌ایم. امیدوارم این بار دست به کار شویم.

تبلیغات