آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


از سال 1368 تاکنون هر سال به مناسبت نیمه خردادماه و روزی که امام خمینی قیام کرد و روزی که امام خمینی از دنیا رفت رسانه‌های دولتی به تجلیل از شخصیت و اندیشه رهبر انقلاب اسلامی ایران می‌پردازند. در این میان ارائه روایت و قرائتی غیررسمی و غیردولتی سخت است و دشوار و نگاهی همه‌جانبه و مبتنی بر همه روایت‌ها تا حدودی ناممکن.
 
شهروند امروز اما سعی کرده است درصدی از این آرزو را برآورده سازد. تصمیم گرفت با توجه به اخبار محدودی که از سیره منحصربه‌فرد همسر گرامی امام خمینی وجود داشت با ایشان که در نیمه دوم دهه 90 زندگی پربرکت خود به سر می‌برند گفت‌وگویی انجام دهد. بدیهی بود این گفت‌وگو به شیوه مالوف ممکن نبود بنابراین با مشورت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی تصمیم گرفتیم پرسش‌هایی را ارائه کنیم که بتوانیم پاسخ آنها را از میان خاطرات حاج خانم استخراج کنیم.
 
ظاهرا مدتی است که خاطرات سرکار خانم ثقفی توسط نوه ایشان حجت‌‌الاسلام سیدعلی خمینی ضبط و ثبت می‌شود که در نتیجه پرسش‌های خود را با یک واسطه یعنی حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی به خانم منتقل کردیم و پاسخ‌های خود را دریافت کردیم. در واقع آنچه می‌‌خوانید گزارشی بر مبنای یک مصاحبه با واسطه‌است.
 
همچنین گزارشگران شهروند امروز دیدارهایی با افراد نزدیک به امام خمینی انجام داده و حاصل کار را به صورت پرونده ویژه‌ای که می‌‌خوانید ارائه کرده‌اند: گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی از همراهان امام در نجف، گفت‌وگو با آقای صادق طباطبایی از نزدیکان و بستگان امام در پاریس و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خمینی که اگرچه رخصت مصاحبه ندادند اما به ارائه گزارشی از تحولات درونی حوزه علمیه قم به خصوص مناسبات میان مراجع محترم تقلید و نیز حیات علمی سیدمصطفی خمینی منتهی شد.
 
این پرونده البته نه کامل است و نه حتی راضی‌کننده اما حاصل تلاش نویسندگان و گزارشگران شهروند امروز است برای گشودن لایه‌های تازه‌ای از حیات امام خمینی و خاندان ایشان که به نظر می‌رسد در حیات سیاسی دهه‌های اخیر ایران نقش مهمی داشته و خواهند داشت. شهروند امروز وظیفه خود می‌داند از راهنمایی‌ها و کمک‌های آقایان سیدحسن خمینی، سیدعلی خمینی، شیخ محمدحسین شریعتی و سیدسراج‌الدین موسوی در این پرونده ویژه تشکر کند.

تبلیغات