آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


ابوشریف از اعضای اولیه مجاهدین انقلاب و سپاه پاسداران که اینک در پاکستان زندگی می‌کند، پیرو چاپ مقاله‌ای در نشریه شهروند، توضیحی را برای ما فرستاده است که در ادامه می‌خوانید.

در شماره 47 مورخ 29/12/1387 مجله شهروند، مقاله‌ای به قلم آقای سرگه بارسقیان با عنوان «صدور انقلاب با کدام رویکرد» به چاپ رسیده است که در آن اشتباهاتی در خصوص سفر عبدالسلام جلود نخست‌وزیر دولت لیبی به ایران عنوان شده است و اینجانب چون در جریان ورود وی به ایران بودم مطالبی را به اطلاع می‌رسانم:

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و جریان‌های آزادی‌بخش جهان اسلام با تحسین پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، علاقه‌مند بودند به ایران سفر و با رهبر انقلاب دیدار کنند و امام(ره) نیز به عنوان یک رهبر قدرتمند که توانسته بود رژیم مورد حمایت آمریکا و اسراییل را سرنگون نماید،‌ در کانون توجه جریان‌های سیاسی و انقلابی قرار گرفته بود.

به همین منظور شهید محمد منتظری پس از سفر به لیبی، از عبدالسلام جلود، نخست‌وزیر و مرد شماره دو آن کشور برای سفر به ایران و ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی دعوت کرد. جلود با یک فروند هواپیمای اختصاصی [نه به همراه محمد منتظری] به ایران آمد.
 
دولت موقت به دلیل مواضعی که بر سر مساله امام موسی صدر با دولت لیبی داشتند، پس از اطلاع از فرود هواپیمای حامل وی با فرستادن نماینده خود [شهید چمران] به فرودگاه مهرآباد مانع از پیاده شدن او از هواپیما شدند. ما هم برای اینکه رو در روی دولت موقت قرار نگیریم با دفتر امام(ره) در قم تماس گرفتیم تا کسب تکلیف کنیم،‌ دفتر ایشان یکی از نزدیکان امام(ره) را سریعا از قم به فرودگاه فرستادند و با پا در میانی ایشان جلود موفق شد از هواپیما پیاده شود.

شهید چمران گفت دولت موقت نمی‌خواهد روی حضور وی در ایران تبلیغ شود به همین خاطر جلود را با هلی‌کوپتر به قم ببرید و پس از دیدار با امام(ره) به همین صورت به تهران بازگردد و کشور را ترک نماید. اما با توجه به اینکه نخست‌وزیر لیبی اولین مقام رسمی خارجی بود که برای دیدار با امام(ره) به ایران می‌آمد، فرستاده دفتر امام(ره) به من گفت: ماشین‌های سپاه را روی باند فرودگاه بیاورید تا از همین جا با خودرو به سمت قم حرکت کنیم. ما هم با همین شیوه به قم رفتیم.
 
پس از ورود جلود به قم، امام(ره) ایشان را به حضور پذیرفتند و این ملاقات در اتاق مخصوص ایشان انجام شد [نه در یک مراسم عمومی] در این دیدار شهید محمد منتظری حضور نداشت و اینجانب به همراه برادر عزیزمان دکتر هادی نجف‌آبادی و برخی دیگر که در عکس ارسالی مشاهده می‌شود حضور داشتیم.

یکی از مسائل مهمی که در این دیدار مطرح شد موضوع امام موسی صدر بود و امام(ره) از جلود خواست دولت لیبی به حل این موضوع کمک کند. جلود ضمن استقبال از درخواست امام(ره) گفت ما حاضریم با شما کمیته مشترک تشکیل دهیم و در این مورد تحقیق کنیم.

عباس آقازمانی (ابوشریف)
1/3/87

تبلیغات