نویسندگان: علی رضایی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

جورج بوش، رییس‌جمهور ایالات متحده، در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای پایان دادن به مناقشه اسراییل و فلسطینیان و برقراری صلح نهایی در خاورمیانه برای دومین بار در دوران ریاست‌جمهوری هشت‌ساله‌اش در سفری پنج روزه به منطقه آمد و از سرزمین‌های اشغالی، عربستان سعودی و مصر دیدار کرد.

او که همزمان با شصتمین سالگرد تاسیس رژیم اسراییل به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، در کنست پارلمان اسراییل؛ ضمن ستایش از این رژیم آن را دمکراتیک‌ترین کشور خاورمیانه توصیف کرد. در واکنش به این سخنان، محمود عباس، رییس دولت خود گردان فلسطین، بوش را به جانبداری از اسراییل متهم کرد و گفت: “آنچه رییس‌جمهوری آمریکا در کنست اظهار داشت، ما را خشمگین کرد و صادقانه بگویم که ما آن را نمی‌پذیریم.”

بوش هم در سفر به مصر و در جریان سخنرانی در مجمع اقتصاد جهانی در شرم‌الشیخ به شدت از رهبران عرب خاورمیانه انتقاد کرد و خواستار بهبود اوضاع دمکراتیک و همچنین اعطای حقوق برابر به زنان و مردان در کشورهای منطقه شد. او اضافه کرد که اگر کشورهای خاورمیانه خواستار صلح هستند باید سطح دمکراسی را در کشورهایشان ارتقا دهند.

بوش، که پیش از سفر به شرم الشیخ از سرزمین‌های اشغالی به عربستان سفر کرده بود، نتوانست سران ریاض را برای افزایش تولید نفت با هدف کاهش قیمت‌های بنزین در ایالات متحده قانع کند. شاید به همین دلیل بود که در اجلاس مجمع اقتصاد جهانی، پیامی‌غیر مستقیم و شاید به تعبیری تهدیدآمیز را برای کشورهای تولیدکننده نفت ارسال کرد و گفت که ایالات متحده و سایر کشورها به دنبال استفاده از انرژی‌های جایگزین هستند و کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه در آینده با کمبود مشتری مواجه خواهند شد.

بوش که سخنانش در اسراییل به شدت جانبدارانه بود، در شرم‌الشیخ تلاش کرد تا این سخنان را تعدیل کند و از آن فاصله بگیرد. به همین دلیل بود که او دیدار‌های دوجانبه‌ای را با سران کشورهای عراق، مصر، افغانستان و پاکستان در ویلا‌یی بسیار زیبا و خوش‌منظره در ساحل دریای سرخ برگزار کرد.

در دیدار با حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر، بوش ضمن ستایش از پیشرفت‌های اقتصادی این کشور تاکید کرد که همزمان با توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی نیز ضرورت دارد.
رییس‌جمهوری ایالات متحده، که برای دومین بار از زمان به قدرت رسیدنش در سال 2000 به خاورمیانه آمده بود، تلاش می‌کند تا در آخرین ماه‌های دوران ریاست‌جمهوری‌اش بین فلسطینیان و اسراییل صلح برقرار کند. هدفی که بسیاری از تحلیلگران سیاسی به آن به دیده تردید می‌نگرند. هر دو سفر بوش به خاورمیانه در پنج ماه گذشته انجام شده است.
 

تبلیغات