نویسندگان: حسن زندیه
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

به‌نام آن‌که بیکران معرفتش را ساحل امیدی نیست

گسترش روزافزون تحصیل‌کردگان و محققان سطوح عالی در حوزه‌های مختلف و گرایش‌‌های تخصصی علوم و رشته‌های تحصیلی‌، مقوله‌ای است که ضرورت تشکیل انجمن‌های علمی را به خوبی توجیه می‌کند تا از این ره‌گذر بتوان هر چه بیشتر و بهتر به تعمیق و توسعه مباحث علمی مدد رسانده و بستر مناسبی برای نقد و گفتگوهای عالمانه و تضارب آرا و اندیشه‌ها فراهم ساخت.
انجمن تاریخ‌پژوهان در کنار سایر انجمن‌های علمی در همین راستا و نیز عطف توجه بیشتر محققان به مباحث تاریخی، به‌ویژه تاریخ اسلام و تاریخ معاصر شکل گرفته و برای دست‌یابی به رسالت خویش گام‌های استوار و بلندی برداشته که یکی از این‌ها چاپ و نشر فصلنامه علمی ـ تخصصی نامة تاریخ‌پژوهان است که با نهایت تواضع و کمال ادب به حضور تمامی اساتید و تاریخ‌پژوهان ارج‌مند تقدیم می‌شود. اگرچه نشریه‌های متعددی در عرصه تاریخ‌پژوهی منتشر می‌شود، اما کثرت تاریخ‌پژوهان و گسترش و تنوع موضوعات و حوزه پژوهش‌های تاریخی، اعضای هیئت مدیره انجمن تاریخ‌پژوهان را بر آن داشت تا درصدد انتشار مجله‌ای برای ارائه آثار اعضای انجمن و دیگر پژوهش‌گران و اساتید تاریخ‌پژوه باشند.
این مجله، اهداف و رسالت‌هایی را برای خود ترسیم کرده است؛ تعمیق و گسترش مباحث تاریخی، ایجاد زمینة گسترش گفت‌وگوهای علمی و نقد و نظر، فراهم کردن زمینة تولید علم، توسعه خلاقیت و نوآوری، گسترش ارتباط با مراکز علمی، فرهنگ‌سازی در زمینة تاریخ، پاسخ‌گویی به نیازهای فکری و علمی و شناخت، تحلیل و تبیین نارسایی‌ها و کاستی‌های موجود در زمینة تاریخ از جملة اهدافی است که مجله درصدد تحصیل آن است و واضح است که طی این مسیر بدون مساعدت اساتید، صاحب‌نظران و محققان گرامی ممکن نخواهد بود. بنابراین، شایسته است که فرصت را مغتنم شمرده و تمام محققان و تاریخ‌پژوهان را به مشارکت فراخوانیم، به ویژه محققان جوانی که جویای عرصه مناسبی برای ارائه دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و تحقیقات تازه خود هستند.
زمینة فعالیت این فصلنامه، تاریخ به معنای عام کلمه، یعنی تاریخ ایران باستان، اسلام، ایران دوره اسلامی، معاصر، جهان و مباحث نظری تاریخ و تاریخ‌نگاری است که البته این عمومیت و کلیت در چند شماره اول خواهد بود و پس از آن، ویژه‌نامه‌های تخصصی در نظر گرفته خواهد شد که به اطلاع اصحاب تاریخ خواهد رسید.
این مجله افتخار دارد که آثار پژوهشی تمام تاریخ‌پژوهان را صرف‌نظر از القاب و عناوین، پذیرفته و پس از ارزیابی اولیه و رفع ایرادهای احتمالی شکلی و در صورت احراز شرایط و نمره لازم در دستور کار قرار دهد و حتی در صورتی‌که مقاله‌ای پذیرفته نشود علت آن و نکته‌های مورد نظر داوران و اصل مقاله را به صاحب آن تقدیم کند تا در جریان کم و کیف کار خود قرار گیرد.
در این‌جا بر خود فرض می‌دانم از راهنمایی‌ها، تلاش‌ها و زحمت‌های ارزنده تمام کسانی که به‌گونه‌ای در جهت تحکیم و انتشار مجله مدد رسانده‌اند، قدردانی کنم، به‌ویژه از مساعدت‌های بی‌دریغ اعضای هیئت مدیره انجمن تاریخ‌پژوهان، رئیس هیئت مدیره و مدیر مسئول این فصلنامه، مسئول بخش پژوهش انجمن، اعضای هیئت تحریریه، ویراستار و مدیر اجرایی مجله که بذل عنایت فرموده و از هیچ کوششی فروگذار نکردند. توفیق روزافزون همگی این عزیزان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.

و من‌الله التوفیق
حسن زندیه

تبلیغات