آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

خداوند در سوره مبارکه الزخرف ایه 11می‌فرماید:«و الّذی نزّل من السماء ماء بقدر؛و همان کسی که از آسمان آبی به اندازه فرو فرستاد»
نزول باران به مقدار و اندازه معین به واسطه تحقیقات پیشرفته امروزی نیز کشف شده است.بر اساس محاسبات انجام گرفته،تخمین زده می‌شود،در هر ثانیه، حدود 16میلیون تن آب بر روی زمین تبخیر می‌شود.که در هر سال،به 513 تریلیون تن می‌رسد.این رقم مقدار آبی را که هر سال به زمین فرو می‌رود،نیز شامل می‌شود. بنابراین،آب پیوسته در یک حجم معین و چرخه‌ای متوازن،سیر می‌کند.
زندگی بر روی کره زمین،به این چرخه آب وابسته است.اگر بشر تمام تکنولوژی و ابزاری را که در اختیار دارد،بکار گیرد، هرگز نمی‌تواند این چرخه را،به طور مصنوعی،ایجاد نماید.
حتی چنانچه یک قسمت کوچک از این حجم کاهش پیدا کند،به سرعت یک عدم توازن زیست محیطی بزرگ رخ خواهد داد که منجر به نابودی موجودات زنده و زندگی در کره زمین خواهد شد.بنابراین،همانگونه که قرآن فرموده،هر سال دقیقاً همان مقدار باران بر روی زمین می‌بارد که سال قبل باریده است.
به عبارت دیگر،مقدار آبی که هر سال بخار می‌شود و به شکل باران بر روی زمین می‌بارد،ثابت است و آن برابر با 513 تریلیون تن می باشد.این اندازه ثابت،در قرآن کریم،با عبارت «بقدر»بیان شده است: «مقدار معینی آب از آسمان نازل می‌شود» که این ثبات مقدار آب،برای ادامه توازن زیست محیطی و در نتیجه ادامه زندگی بسیار لازم و مهم است.

تبلیغات