آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

یکی از ویژگی‌هایی که قرآن کریم برای قیامت برشمرده،این است که در آن روز صفات و نیت‌های باطنی مردم و کفر و ایمان افراد روشن می‌شود،و فردا که سر از خاک برآریم،احوال همگان مشخص خواهد شد.
چه دردناک است،شخصی،یک عمر،در نظرمردم آبرومند جلوه کرده باشد،ولی در رستاخیز به شکل دیگری ظاهر شود. ای وای از این رسوایی!اگر از مصادیق حدیث زیر باشد:هنگامی که رسول معظم اسلام‌(ص‌) در منزل ابوایوب انصاری به سر می‌برد، معاذ بن جبل ـ که نزدیک خانه ایشان زندگی می‌کرد ـ به پیامبر اکرم‌(ص‌) گفت:ای رسول خدا،من در گفتار خدا نظر و اندیشه کردم،آنجا که می‌فرماید: یوْم‌َ ینْفَخ‌ُ فِی الصُّورِ فتأتون‌َ أَفْوَاجاً؛روزی که در صور دمیده شود، پس،گروه گروه به صحنه محشر می‌ایید … .(سوره نبأ،ایه 19) پیامبر اکرم‌(ص‌) فرمود:ای معاذ، پرسش از چیز بزرگی کردی و اشک از دیدگانش فرو ریخت. آن گاه فرمود:روز قیامت ده گروه از مسلمین امت من،وارد محشر می‌شوند؛درحالی که این گونه از دیگران تمیز داده می‌شوند:بعضی از آنها به شکل میمون،بعضی دیگر به صورت خوک هستند،برخی دیگر وارونه (پاها بالا و سر به پایین‌) با صورت بر زمین کشیده می‌شوند، و عده‌ای کور و گروهی دیگر کر و لال هستند،بعضی دیگر زبان‌های خود را می‌جوند و چرکی از دهان آنها جاری است که همگان را می‌آزارد، تعدادی از آنها هم،در حالی که دست و پایشان بریده است،وارد می‌شوند، بعضی دیگربر شاخه‌هایی از دار آتشین آویزانند،گروهی،از مردار بدبوترند وسرانجام،گروه دیگری،برتن لباس‌های قیرین دارند که به پوست آنها چسبیده است.آنها که به صورت بوزینه‌گانند، سخن چینان هستند،و خوک شکل‌ها همان حرام خواران می‌باشند،و واژگونه‌ها [و آنان که وارونه بر زمین کشیده می‌شوند]،ربا خواران و کوران قاضی‌های ظالم،کر و گنگ‌ها خود خواهانی که به اعمال خود مغرورند(گویی از همه جا بی‌خبرند،نه حقیقتی را گوش می‌کنند و نه غیر خود را می‌بینند)،و آنان که زبان خود را می‌جوند،عالمان بی عمل و قاضی‌هایی هستند که قضاوت آنان نادرست و گفتار و کردارشان باهم ناسازگار بوده است. دست و پا بریدگان،همسایه آزارها،آویختگان به شاخه‌های آتش،همانانی که بی‌گناهان را به سلطان می‌سپردند،و بدبوتر از مردارها،شهوتران‌هائی که به خوشی‌های دنیا دلخوش نمودند و از پرداخت حق الهی در اموال خود پرهیز کردند و گروه آخرین که لباس‌های قیرین به تن دارند،فخر فروشان متکبر می‌باشند.1
زنهار از این بیابان‌ وین راه بی نهایت
ــــــــــــــــــــــــــــ
1.تفسیر مجمع البیان،ج1،ص 423.

تبلیغات