آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

قرآن نور است و همچون خورشید نورافشانی می‌کند،کسی که خواهان روشنایی است،باید خود را در آستانه نور قرار دهد و از تاریکی‌های زندگی خارج شود. قد جائکم من اللّه نور و کتاب مبین یهدی به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السّلام و یخرجهم من الظّلمات الی النّور بأذنه و یهدیهم إلی صراط مستقیم؛قطعاً،از طرف خداوند،نور و کتابی روشنگر برایتان آمده است.خداوند به وسیله آن کسانی را که در پی رضای الهی هستند؛به راه‌های سلامت راهنمایی می‌کند و آنان را با اجازه و درخواست خود،از تاریکی‌ها به روشنایی در می‌آورد و به راه راست هدایت می‌کند
.(سوره مائده، ایه 16ـ 15)قرآن کریم،بهترین هدایتگری است که زمینه حرکت به سوی کمال را فراهم می‌آورد و راه رسیدن به سعادت را هموارتر می‌سازد،و آدمی را از ظلمات نجات می‌دهد،ولی لازمه بهره‌گیری از چنین نعمتی،انتخاب و حرف‌شنوی‌ِ انسان و دستگیری پروردگار متعال است. و إن تطیعوه تهتدوا و ما علی الرسول إلاّ البلاغ المبین. (سوره نور، ایه 54)
در این ایه شریفه،دو نکته مهم برای بهره‌مندی از هدایت قرآنی مطرح شده است؛یکی عنایت و اذن الهی و دیگر اینکه طالب هدایت،باید در پی رضای خداوند باشد و جز آن چیزی نجوید.آشکار است،که با تحقّق این دو شرط،انسان به راه راست رهنمون می‌شود.
حضرت زهرا (س)درباره شنیدن ایات الهی و پیروی از آن می‌فرماید:
«کتاب‌ُ الله قائد الی الرّضوان‌ِ اتّباعُه‌ُ مؤدٍّ إلی النَّجاة استماعُه؛پیروی از قرآن، انسان را به سوی بهشت رهنمون می‌گردد و گوش دادن به آن،موجب نجات آدمی است».1
قرآن کشتی نجات است،و لازمه رسیدن به ساحل رستگاری حرکت به سوی این کشتی و سوار شدن برآن است. در اصل،شأن کشتی و مهم‌ترین نقش آن،عبور دادن مسافران از امواج سهمگین دریا و رساندن آنان به ساحل نجات است،ولی تا زمانی که مسافر بر آن سوار نشود،رسیدن به ساحل معنا نخواهد داشت.بنابراین،لازمه‌ی بهره‌مندی از قرآن،انس با ایات الهی و پیروی از آن است.
رسالت اصلی قرآن کریم،هدایت بشر و رساندن انسان‌ها به سعادت و رستگاری است. ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین
.(سوره بقره،ایه 2) اما این هدایت به کسانی سود می‌بخشد که پیام حق را گوش کنند و دستورات الهی را اطاعت نمایند و علاوه بر ایمان قلبی،در عمل نیز،«ایدئولوژی» مکتب توحید را رعایت کنند.تنها در این صورت است که بر مَرکب هدایت سوار شده و به سوی رستگاری حرکت خواهند نمود. اولئک علی هدی من ربّهم و اولئک هم المفلحون. (سوره بقره،ایه 5)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.اعیان الشیعه، ج 1، ص 316.

تبلیغات