آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

عبدالله بن عباس سعی می‌کرد در سفر پیامبر(ص) را همراهی نماید تا از او آموزش‌های لازم را یاد بگیرد.
شبانه سوار بر اسب،همراه پیامبر(ص) می‌رفت،پیامبر(ص) به او گفت:«ای فرزند،می‌خواهم به تو چیزی بیاموزم:خداوند را حفظ کن تو را حفظ خواهد کرد،خداوند را حفظ کن او را در مقابل خود خواهی یافت،اگر چیزی را می‌خواهی ،از خداوند بخواه،اگر کمک خواستی،از او کمک بگیر و بدان اگر همه مردم جمع شوند تا به تو سودی رسانند جز آنچه برایت مقدر کرده است،چیزی به تو نخواهد رسید و اگر گرد هم آیند تا به تو ضرری برسانند غیر از آن چیزی را که خداوند می‌خواهد،اتفاق نمی افتد».
حفظ خداوند؛بدین معنا است که انسان مطیع اوامر او باشد و با گناه از حد و مرزهای او تجاوز نکند…
اما حفظ انسان از جانب خداوند؛بدین معناست که او را از هر بدی وشری حفظ می‌کند.انسان علیرغم تمام ضعف‌ها و ناتوانی‌هایش باز روی زمین در امنیت و آرامش زندگی می‌کند و این همه،از برکت حفظ خداوند برای اوست؛زیرا اوست حافظ همه.
«و ان علیکم لحافظین.کراماً کاتبین.یعلمون ما تفعلون؛قطعاً بر شما نگهبانانی[گماشته شده] بزرگواری که نویسندگان [اعمال شما]» هستند؛آنچه را که می‌کنید،می‌دانند.(سوره انفطار،آیات، 10 ـ 12)
خداوند متعال آسمان‌ها و زمین و همه موجودات را از فنا حفظ کرد،تا وقتی که آنچه را بر عهده آنها قرار داده با قدرتی که خداوند برای آنان معین کرده است،انجام دهند و هیچ کس غیر از خداوند نمی‌تواند این گونه باشد؛ زیرا حفظ جهان قدرتی ویژه و حکمت و علمی خاص را می‌طلبد که هیچ موجودی جز خداوند دارای چنین قدرتی نیست.
علما می‌گویند:شیاطین می‌خواستند تا از اخبار و اوضاع آنچه که در آینده رخ خواهد داد،با خبر شوند،ولی خداوند آنها را از این کار منع کرد و شهاب‌هایی قرار داد تا شیاطین را درصورت اقدام به انجام این کار بسوزانند.
«و لقد جعلنا فی السّماء بروجاً و زیناها للنناظرین.و حفظناها من کل شیطان رجیم.الاّ من استرق السمع فاتبعه شهاب مبین؛ما در آسمان‌ها، کاخ‌های بلندی برافراشتیم و در مقابل چشم بینایان عالم،آن کاخ‌ها را به زر و زیور آراستیم.و آن را از دستبرد شیطان رانده شده محفوظ داشتیم.لیکن هر شیطانی برای سرقت خبر به آسمان‌ها نزدیک شد،تیر شهاب شعله آسمانی، او را تعقیب کرد».(سوره حجر،آیات 16 ـ 18)
به همین دلیل است که هیچ کس جز خداوند از غیب آگاه نیست و هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد که بتواند از آنچه که رخ خواهد داد،با خبر شود و بر انسان است که آرامش یابد و ترس به خود راه ندهد،چرا که روزی و زندگی و سرنوشت او همه در دست خداست.
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که خدا برای ما حفظ نموده قرآن کریم است:«انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون؛به درستی ما قرآن را بر تو نازل کردیم و قطعاً خودمان [هم] حافظ آن خواهیم بود». (سوره حجر،آیه 9)
قرآن کریم از هنگام نزولش بر پیامبر(ص) تا به امروز همان معجزه‌ای است که بدون هیچ گونه تحریفی برای ما آمده است.و راز حفظ آن، این است که خداوند مردمانی را قرار داده است که توانایی حفظ و نگهداری آن را داشته باشند.
هیچ کتابی بر روی زمین مقام و منزلتی مانند قرآن ندارد و هیچ کتابی به اندازه قرآن مورد توجه و عنایت قرار نگرفته است.در کتابخانه‌ها،هزاران کتاب موجود است که از قرآن سخن می‌گویند.آیا این حفظ و نگهداری از قرآن نیست؟
هر چه دشمنان اسلام تلاش کنند که بر منزلت قرآن دست یازند و یا آن را تحریف کنند،نخواهند توانست؛ زیرا قرآن کتاب رستگاری است و دستور و سرمشق مسلمانان است و همه مسلمانان احکام خود را از آن می‌گیرند و کتابی است که هیچ گاه باطل به آن راه نمی‌یابد.
خداوندا!ما را از هر شر و بدی،و اسلام را از شر کینه دشمنان حفظ فرما.

تبلیغات