آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

شبی در مسجد محله بعد از نماز مغرب و عشاء امام جماعت این آیه شریفه را تلاوت کردند.
«یا ایها الذین امنوا لاتقولوا راعناً و قولوا أنظرنا و اسمعوا و للکافرین عذاب الیم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید کلمه «راعنا» را نگوئید و به جای آن بگوئید «انظرنا» و بشنوید و برای کافران عذاب دردناکی است».(سوره بقره،آیه 104)
سپس در توضیح و شأن نزول آن گفتند:«راعناً» یعنی «رعایت حال ما را بکن».«أنظرنا» یعنی «به ما نگاه کن» داستان اصحاب پیامبر(ص) از این قرار بود که هنگامی که خدمت آن حضرت می‌رسیدند تا آیات قرآن را برایشان بخوانند یا احکام را برایشان بیان کنند خطاب به حضرت می‌گفتند:«راعناً» یعنی مراعات حال ما را بکن تا،مطلب را درک کنیم یا هنگام صحبت کردن به ما نگاه کن تا ما بیشتر متوجّه حرف ‌های شما بشویم.
یهودیان که دشمنان اصلی مسلمانان بودند از این حرف سوء استفاده کرده و هنگام خطاب قرار دادن پیامبر(ص) لفظ «راعنا» را به معنی دیگری که در نظر آنان دشنام و حرف زشتی بود می‌گرفتند. و با گفتن این کلمه از دید خودشان به پیامبر(ص) اهانت می کردند.
خداوند برای حفظ منزلت اسلام و شخصیت پیامبرش(ص) با این آیه مسلمانان را از گفتن این لفظ نهی کرده و از آنان خواست که لفظی شبیه آن به کار ببرند به معنی «انظرنا».
بعد امام جماعت توضیح دادند که مسلمانان باید مراقب باشند و کوچک‌ترین بهانه‌ای به دست دشمن ندهند تا سوژه تبلیغاتی علیه مسلمانان درست شود.حال که اسلام تا این اندازه اجازه نمی‌دهد مسلمانان بهانه به دست دشمن بدهند وظیفه مسلمانان در مورد مسائل بزرگتر روشن است.
حرف‌های امام جماعت مرا به فکر واداشت و با خود فکر کردم شاید تبلیغات سوئی که علیه رسول گرامی(ص) و دین اسلام در جهان می‌شود خود ما هم تا حدودی مقصر هستیم و چون زمان زیادی از تاسوعا و عاشورای حسینی نمی‌گذشت به یاد عمل قمه زنی که از طرف تعدادی از مردم در ملأ عام صورت گرفته بود افتادم و تا حدودی جواب سوال خود را یافتم که چرا کشورهای غربی و اروپایی، مسلمانان و به خصوص شیعیان را جنگ طلب و تروریست خطاب می‌کنند؟شاید بسیاری از اعمال و رفتار ما و یا حرف‌هایمان باعث شده که چنین تصویری در ذهن آنان ایجاد شده است و بر آن دامن می‌زنند و علیه مسلمانان و شیعیان از آن استفاده می‌کنند.
من قصد تقبیح قمه زنی را ندارم چون این کار در وادی عشق به امام حسین (ع) و شهدای کربلا و ابراز همدردی با آنان ممکن است قابل توجیه باشد!! ولی این سؤال مطرح است که آیا انسان مجاز است علاقه و عشق خود را به امام حسین (ع) این گونه ابراز کند؟!آیا نمی‌شود قمه زنی در انظار و در جمع مردم نباشد تا دشمنان از این حرکت محبّان حضرت(ع) بر علیه خود آنان استفاده نکنند؟چرا که در نظر آنان کسی که به خودش رحم نکند و خود را این گونه زخمی کند چگونه می‌تواند به دیگران رحم کند؟و ممکن است که برای کشتن دیگران بنام عشق اقدام کند.
حال که آیات قرآن این چنین به طور دقیق و حساب شده مردم را راهنمایی می‌کند و از آنان می‌خواهد به هیچ نحو بهانه به دست دشمن ندهند تا اعمال و رفتار و حرکات و گفتار آنان از سوی دشمنان داخلی و خارجی سبب تفسیرهای سوء و بهره‌گیری بلند گوهای تبلیغاتی آنان نشود وقت آن نرسیده که ما هم اندکی در رفتار خود تجدید نظر کنیم و با سرمشق قرار دادن کتاب الهی و سنّت نبوی و سیره ائمه (ع) در زندگی،دهان دشمنان داخلی و خارجی اسلام و مسلمانان را ببندیم؟

تبلیغات