آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

فتوای منتسب هفت روحانی عربستان و کویت درباره انهدام اماکن مقدس شیعه در کشورهای عراق، سوریه و مصر باعث نگرانی مراجع و علمای شیعه ایران شده است. به طوری که برخی از آنها سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران را به عنوان سفیر دینی خود برگزیده‌اند تا با رهبران جهان اسلام به گفت‌وگو بنشیند و از آنها بخواهد که مانع اقدامات وهابیون شوند. پس از این اقدامات، یکی از مراجع در گفت‌وگویی که با سیدمحمد خاتمی داشت، مساله را مطرح کرد و یادآور شد که باید چاره‌ای اندیشید:«به خاتمی گفته شد که جایگاه و موقعیت روحانی و سید بودنتان اقتضا می‌کند که در این زمینه قدم‌های بلندی بردارید.»کمی بعد از این دیدار، خاتمی موضوع را در جلسات هفتگی خود در مجمع روحانیون مبارز مطرح کرد و پس از بررسی، قرار شد که آیت‌الله توسلی، امام جمارانی و موسوی لاری به نمایندگی از خاتمی، با مراجع و علمای قم دیدار کنند.

سه هفته پیش، هیاتی سه‌نفره به قم رفت. موسوی‌لاری در این باره می‌گوید: «ابتدا خدمت آیت‌الله وحید خراسانی رسیدیم. ایشان نسبت به این مساله بسیار حساس بودند.» او در ادامه نقل می‌کند که آیت‌الله وحید ضمن اینکه یادآور شده «همه باید پیگیر این ماجرا باشند» گفته است در میان همه کسانی که می‌توانند این مساله را دنبال کنند، خاتمی به دلیل موقعیتی که در سطح بین‌المللی و همچنین به دلیل علقه و علاقه شخصی فرد مناسبی است که از طرف مرجعیت دینی و حوزه‌های علمیه برای این مساله تعیین شود.هیات سه‌نفره، پس از آن به دیدار آیات موسوی اردبیلی و صانعی رفتند. نه تنها موسوی اردبیلی بلکه صانعی نیز خاتمی را مورد اعتماد دانست. آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار هیات سه نفره با ایشان نیز خواست که «خاتمی حتما با دولت عراق هماهنگی‌هایی داشته باشد». دیدار هیات سه‌نفره با دیگر مراجع میسر نشد.
 
همین امر باعث شد که پس از انتشار خبر، رسانه‌ها و روزنامه‌های اصول‌گرا با موضع‌گیری جناحی، وارد قضیه شوند و خبر ماموریت خاتمی از سوی مراجع را تکذیب کنند. خبرگزاری فارس حتی با دفتر برخی مراجع برای صحت و سقم این خبر تماس گرفت و سپس در خبر منتشره خود یادآور شد که فقط «آیت‌الله صانعی موافقت خود را با این مساله (ماموریت خاتمی) اعلام داشته‌اند». این خبرگزاری در ادامه نیز به نقل از مسوولان دفاتر آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و موسوی اردبیلی مساله ماموریت خاتمی را تکذیب کرد.در همین حال از یک سو فرزند آیت‌الله موسوی اردبیلی و مسوول دفتر ایشان اصل خبر را تایید کرد و از دیگرسو موسوی‌لاری دلایل عدم دیدار با مکارم شیرازی را بیان کرد.
 
او گفت: «با آیت‌الله مکارم شیرازی قرار دیداری داشتیم که متاسفانه به دلیل مشکلی که برای بعضی از اعضای ما به وجود آمد این دیدار به بعد موکول شد.» موسوی لاری دلایل عدم دیدار با آیت‌الله مکارم، بهجت و زنجانی را نیز مسافرت آنها به مشهد دانسته بود. با این حال این اخبار، مانع از شروع به کار خاتمی نبود. او پس از آنکه از سوی مراجع ماموریت یافت، بلافاصله نامه‌هایی را برای دبیرکل سازمان ملل، دبیران سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و برخی شخصیت‌های بین‌المللی و اسلامی نوشت و با برخی از آنها نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. در عین حال خبرهای دیگری نیز حاکی است که قرار است به کشور عربستان برود و با امیر عبدالله، پادشاه عربستان نیز گفت‌وگویی در این خصوص انجام دهد.

تبلیغات