نشانههاى خدا در قرآن. پیامآور رحمت
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
تبدیل پدیدهاى نامحسوس و آرام و ناپایدار به یک نیروى چند منظوره نیرومند و بشارتگر رحمت، نشانهاى از قدرت ىنهایتخالق هستىبخش است .
یکى از پدیدههائى که از نشانههاى عظمتخدا در قرآن شمرده شده، پدیده «باد» است که در خاطر هرکسى فراموششدهترین چیزهاست، باد مانند دستخدا، در عین نامرئى بودن، در همهجا هست و هیچکس تاب تحمل فقدان آن را ندارد چرا که یکى از عناصر چهارگانه عامل حیات بوده و زندگى بدون آن امکانپذیر نیست، ولى در نظر بشر آنچنان بىاهمیت است که حتى اگر بخواهد براى پوچى و بىخاصیتى چیزى مثال بزند، مىگوید: «باد هوا شد» . غافل از اینکه به وسیله حرکت و گردانندگى باد چه منافعى عایدش مىشود که اگر گردش باد نباشد، بهترین باغها به بدترین سیاهچالها و اگر حرکت کند بدترین سیاهچالها به گلستان تبدیل مىشود .
اما خداى بزرگ و خالق هستى، ارسال همین باد را (با اشاره به حرکت و گردانندگى آن)، یکى از نشانههاى قدرت خود و به عنوان مژدهدهنده رحمتخداوندى معرفى مىکند و مىفرماید:
«و من آیاته ان یرسل الریاح مبشرات لنذیقکم من رحمته و لتجری الفلک بامره و لتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون» (1) .
«از آیات (عظمت) خدا این است که بادها را به عنوان بشارتگرانى مىفرستد تا شما را از رحمتش بچشاند (و سیراب کند) و کشتیها به فرمانش حرکت کنند و از فضل او بهره گیرید، شاید شکرگزارى کنید».
باد چیست؟
حرکتشدید یا ضعیف هوا که در اثر اختلاف درجه حرارت و بهم خوردن تساوى وزن مخصوص در نقاط مختلف کره زمین به وجود مىآید، «باد» گفته مىشود (2) .
به تعبیر دیگر: باد عبارت است از هواى متحرک در سطح زمین که گاهى چنان آرام است که احساس نمىشود و گاهى مقدارى شدیدتر (نسیم) است که احساس مىشود و گاهى آنچنان شدید است (طوفان) که درختان را از ریشه مىکند و کشتیها را غرق مىکند و زمینهاى زراعى را بىحاصل کرده و از بین مىبرد و نابود مىسازد .
در اثر باد یک مرتبه هواى سرد با هواى گرم مرطوب مخلوط مىشود و ابرها را بارور مىسازد . و جابجا مىکند (3) .
بادها انواع و اقسامى دارند که از نظر هواشناسى هرکدام خاصیتخاص خود را دارد مانند: بادهاى شرقى، جنوبى، شمالى، غربى، قطبى، محلى و موسمى و تجارى و ... . (4) .
خداوند در قرآن مجید در 31 مورد به تنهائى از باد با تعبیرهاى گوناگون و به صورت مفرد یا جمع اسم برده است «مانند: ریح، ریاح، ریحکم، ریحا و ریحان و ...» (5) . در این 31 مورد گاهى به صورت مامور غضب و قهر الهى معرفى شده و گاهى به عنوان مامور حمتیاد شده است .
باد و اقوام متمرد
باد آرام گاهى با کمترین تغییر در گرمى و فشار، عظیمترین نیروها را برپا مىکند و وقتى به خشم آید، گردبادها و طوفانها به راه مىاندازد و ممکن استبه عنوان دست قهر خلقتباشد که با اندک کم و زیادى یا پس و پیشى سرعت و جهت، اسباب قهر و لاکتشود و همهچیز را نابود کند چنانکه در تاریخ گذشتگان مىخوانیم بسیارى از اقوام متمرد از فرمان خدا به وسیله همین باد آرام تبدیل شده به بادهاى سرد و خشک و طوفانى، از بین رفته و نابود گشتهاند که خداوند از آنها در سورههاى مختلف قرآن یاد کرده است (6) .
از جمله آنها قوم عاد است که به گفته قرآن در اثر نافرمانى از خدا وقتى این قوم; پیامبر خود را تکذیب کردند و به حرفش گوش نکردند، توسط همان باد به عذاب الهى گرفتار شدند که خداوند متعال مىفرماید:
«آنها را (که قامتهائى بلند و هیکلهائى درشت داشتند) از زمین بر مىکند و با سر به زمین مىکوبید به گونهاى که سرهاى آنها از تن جدا مىشد، همچون درخت نخلى که ریشهکن شده باشد» (7) .
این تنها خداوند است که با قدرت لایتناهى خود از یک باد آرام و نسیم روحبخش، یک طوفان سوزاننده و کوبنده به وجود مىآورد که قوم نیرومندى همچون عاد را که قدرت و ثروتى عظیم داشتند، نابود مىکند بهطورى که جز اجساد بىروح و پوسیده چیزى از آنان باقى نمىماند .
اما باد; همهاش تندى و غضب نیست، بلکه منافع بىشمارى که باد دارد، فراتر از تندى آن است (گرچه ممکن است آن تندى و ویرانگرى براى عدهاى، نعمتى براى عموم باشد) چرا که در یک چشم بهم زدن مىتواند بشارتگر ابر و بارانى باشد که به دنبال خود مىآورد، دشتها و جنگلها و باغها را سر سبز کرده، نسیم بهشتى به مشام تشنهکامان و کشاورزان، و لبخند شادى براى کسانى که از هواى دودآلود شهرها به ستوه آمدهاند، به ارمغان بیاورد .
در آیه مزبور به نکاتى اشاره شده است که همه آنها به وسیله حرکت و خاصیت گردانندگى باد به وجود مىآید از جمله جابجائى ابرها و هواى صاف یا آلوده و حرکت کشتیها و ...
با این همه در اکثر زبانها و فرهنگها کمتر به گردانندگى باد اشاره شده و در اکثر زبانها و فرهنگها و کتابها حرکتباد را بهطور کلى با کلمه گردش یا چرخش یاد نمىکنند، بلکه همیشه کلمات یا مصادرى مانند وزیدن، دمیدن، آمدن، زدن، رسیدن و امثال اینها بکار مىبرند .
در کتاب «باد و باران در قرآن» (8) در این زمینه مىخوانیم:
بعد از محاسبات و مشاهدات جغرافیایى و هواسنجى سه بعدى بود که اصطلاح گردش باد (Circulationduvents ( Winfs Circulation) وارد فرهنگ و قاموس اروپائى گردید» .
اما قرآن مجید در چند جا (9) کلمه «تصریفالریاح» بکار برده که به معناى گرداندن است که همه این معانى در جریان و تحولهاى تناوبى بادها وجود دارد (10) .
همچنین امیرمؤمنان على علیه السلام مىفرمایند:
«... خداوند سبحان طبقات جو را از هم گشود و اطراف آن را باز کرد و فضاهاى خالى ایجاد نمود و در آن آبى که امواج متلاطم آن روى هم مىغلتید، جارى ساخت و آن را بر پشتبادى شدید و طوفانى کوبنده حمل نمود پس از آن باد را به باز گرداندن آن فرمان داد و برنگهداریش آن را مسلط ساخت و ... فرمان داد تا آبهاى متراکم و امواج عظیم آب را برهم زند و امواج این دریاها را به هر سو بفرستد پس آن را همانند مشکى به هم زد و ...» (11) .
منظور از فرستادن باد چیست؟
منظور از فرستادن بادها; چنانکه از آیه استفاده مىشود، رسیدن بشر به نعتمهاى متعدد الهى و آسایش و آرامش است که در ذیل آیه به سه مورد مهم از آنها اشاره شده است که نسبتبه دیگر فواید و آثار باد محسوستر است . از جمله با تعبیر چشاندن (لنذیقکم) ، حرکت کشتیها (لتجرىالفلک) و بهرهمندى از فضل و رحمتخدا (لتبتغوا من فضله) .
جالب این است که همه این برکات در اثر حرکت و گردانندگى باد است که بذرها، اکسیژن، کربن و ابرها را جابجا مىکند .
همچنین تلقیح گیاهان و درختان به وسیله باد (12) بخصوص در فصل بهار صورت مىگیرد که هم فصل بیدارى خیلى از درختان و گیاهان است و هم فصل باد و باران است و بشر بیشتر متوجه این پدیده حیاتى مىشود .
فواید باد
گرچه بعضى از مفسران مانند مرحوم طبرسى بیشتر روى بشارتگرى باد نسبتبه باران تکیه کرده و مىنویسد:
«منظور از ارسال باد و مژده آن، بارانى است که در اثر متراکم شدن ابرها توسط باد به طرف زمین سرازیر مىشود و مردم خوشحال مىشوند و نعمتخدا را مىچشند و منظور از جریان کشتیها این است که مردم سوار کشتیها مىشوند و به دنبال روزى مىروند» (13) .
ولى نمىتوان تعبیر «مبشرات» را محدود به باران نمود زیرا بادها بشارتهاى دیگرى نیز دارند که عدهاى از مفسران به آن اشاره کرده و «مبشرات» را مطلق دانسته و مىنویسند:
«منظور از ارسال باد و مژده آن، رسیدن انسان به انواع نعمتهایى است که خداوند در وجود باد به ودیعت نهاده است مانند: تلقیح درختها، دفع کثافتها، تصفیه هوا و فواید دیگر که مفاد جمله مطلق است» (14) .
از جمله فواید بادها عبارتند از:
1 . از بین بردن عفونتها از فضا (یوسف، 94) .
2 . کاستن فشار حرارت آفتاب بر روى گیاهان و جلوگیرى از آفتاب سوختگى .
3 . بادها پخش کننده و تعدیل دهنده حرارتهاى زمین (و رطوبت) هستند . اگر وزش بادها نبود، زندگى در قسمت اعظم کره زمین و شاید در تمام آن غیر ممکن مىشد (15) .
4 . رساندن اکسیژن از برگهاى درختان به انسان و کربن تولید شده از بازدم انسان به درختان و رساندن اکسیژن به جانوران دریایى به وسیله گردش باد (حج31) .
5 . انتقال بذرها از نقاط پر بذر به نقاط کمبذر .
6 . حرکت دادن کشتیهاى بادى و بالنها و ... (یونس، 22) .
7 . پیوند و تلقیح درختان و گیاهان (کهف، 45 و حجر 22) .
و منافع بىشمار دیگرى که از حد اختصار خارج است .
نقش باد در نزول باران
چنانکه اشاره شد، یکى از پدیدههاى آفرینش و نعمتهاى مهم خداوند باران هستىبخش است . باران هم مستلزم مقدماتى است که به وسیله آن مقدمات، دانههاى پربرکت آن، زمین مرده را زنده مىکند . یکى از آن مقدمات باد مىباشد که قطعات ابر را به هم پیوند زده، بارور مىسازد و ابرها را به منزله پدر و مادر باران قرار مىدهد .
باد چنان با ابر و باران ارتباط تنگاتنگ دارد که در قرآن مجید خداوند متعال در 105 مورد باد را همراه ابر و باران اسم برده (16) است که حاکى از اهمیتباد در زندگى بشر و نقل و انتقال ابرها و بارانهاى رحمتبه نقاط مورد نیاز روى زمین مىباشد . چنانکه خداوند مىفرماید:
«ما بادها را براى تلقیح (ابرها و بهم پیوستن و بارور ساختن آنها) فرستادیم و از آسمان آبى فرو فرستادیم و با آن سیراب ساختیم درحالى که شما توانائى حفظ و نگهدارى آن را نداشتید» (17) .
در عصر حاضر گرچه بعضى از مفسران گفتهاند منظور از تلقیح در آیه یاد شده، تلقیح گیاهان است در صورتى که این معنا در عصر نزول قرآن مورد توجه مردم نبود، ولى در هر حال (چنانکه اشاره شد)، نمىتوان منحصر به آن کرد زیرا بعد از کلمه لواقح سخن از نزول باران به میان آمده که نشان دهنده بارور کردن ابرها و آمادهسازى آنها براى نزول باران است .
اینجا نکتهاى قابل توجه است و آن اینکه در آخر آیه سخن از ناتوانى انسان از ذخیره کردن آب به میان آمده که ممکن است اشاره به ذخیره آب قبل از باران باشد یعنى شما نمىتوانید منبع اصلى باران را که ابرهاست در اختیار داشته باشید و یا ممکن است اشاره به بعد از باران باشد یعنى شما نمىتوانید آب را ذخیره نمایید لذا خداوند به وسیله منجمد ساختن آن در قله کوهها (18) (به صورت برف و یخ) و یا فرو بردن آن به اعماق زمین آن را ذخیره مىکند و بعدا به صورت چشمهها و قناتها ظاهر مىکند و یا هم پیش از باران و هم پس از باران را شامل مىشود (19) .
خلاصه این تنها نیروى لایزال الهى است که از یک هوا و باد نامحسوس و ناپیداى ناپایدار و گذرا، یک پدیده چند منظوره ایجاد مىنماید که در عین بشارتگر رحمت و مقدمه انواع نعمتها بودنش گاهى به دستور خدا ابزار قهر و غضب قرار مىگیرد .
پىنوشت:
1) روم: 46 .
2) فرهنگ عمید .
3) الموسوعة العربیة العالمیة، ج11، ص 433 و 434 .
4) الموسوعة العربیة العالمیة، ج11، ص 434 و 435 .
5) رایانه - معجمالالفاظ والاعلام القرآنیة، محمد اسماعیل ابراهیم، ط 2، دارالفکر العربى .
6) آل عمران، 117 - اسراء، 68 و 69 - قصص 81 - روم 51 - سجده، 15 - ذاریات حاقه 6 و 7 و 41 42 و آیات دیگر .
7) ذاریات 41 و 42 - قمر 20 و حاقه 6 .
8) نوشته مهندس مهدى بازرگان، ص 98 .
9) از جمله سوره بقره 164 و جاثیه 5 .
10) تصریف الریاح: یعنى گرداندن آن از حالى به حالى; از جنوب به شمال، از غرب به شرق و بالعکس و سایر جهات . (مجمعالبحرین، صرف) .
11) نهجالبلاغه، ، خطبه 1، پاراگراف آفرینش جهان .
12) حجر 22 - المیزان، ج12، ص 145 و 146، ذیل آیه .
13) مجمعالبیان، ج8، ص 309 .
14) المیزان، ج16، ص 199، و تفسیر نمونه، ج16، ذیل آیه 46 سوره روم .
15) مهدى بازرگان، باد و باران در قرآن، ص 57 و 58 .
16) مهدى بازرگان، همان، ص 8 .
17) سوره حجر، 23 .
18) ممکن است اشاره به اثر باد باشد که در اثر وزش آن آبها یخ مىبندد .
19) مجمعالبیان، ذیل آیه 23 حجر .
یکى از پدیدههائى که از نشانههاى عظمتخدا در قرآن شمرده شده، پدیده «باد» است که در خاطر هرکسى فراموششدهترین چیزهاست، باد مانند دستخدا، در عین نامرئى بودن، در همهجا هست و هیچکس تاب تحمل فقدان آن را ندارد چرا که یکى از عناصر چهارگانه عامل حیات بوده و زندگى بدون آن امکانپذیر نیست، ولى در نظر بشر آنچنان بىاهمیت است که حتى اگر بخواهد براى پوچى و بىخاصیتى چیزى مثال بزند، مىگوید: «باد هوا شد» . غافل از اینکه به وسیله حرکت و گردانندگى باد چه منافعى عایدش مىشود که اگر گردش باد نباشد، بهترین باغها به بدترین سیاهچالها و اگر حرکت کند بدترین سیاهچالها به گلستان تبدیل مىشود .
اما خداى بزرگ و خالق هستى، ارسال همین باد را (با اشاره به حرکت و گردانندگى آن)، یکى از نشانههاى قدرت خود و به عنوان مژدهدهنده رحمتخداوندى معرفى مىکند و مىفرماید:
«و من آیاته ان یرسل الریاح مبشرات لنذیقکم من رحمته و لتجری الفلک بامره و لتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون» (1) .
«از آیات (عظمت) خدا این است که بادها را به عنوان بشارتگرانى مىفرستد تا شما را از رحمتش بچشاند (و سیراب کند) و کشتیها به فرمانش حرکت کنند و از فضل او بهره گیرید، شاید شکرگزارى کنید».
باد چیست؟
حرکتشدید یا ضعیف هوا که در اثر اختلاف درجه حرارت و بهم خوردن تساوى وزن مخصوص در نقاط مختلف کره زمین به وجود مىآید، «باد» گفته مىشود (2) .
به تعبیر دیگر: باد عبارت است از هواى متحرک در سطح زمین که گاهى چنان آرام است که احساس نمىشود و گاهى مقدارى شدیدتر (نسیم) است که احساس مىشود و گاهى آنچنان شدید است (طوفان) که درختان را از ریشه مىکند و کشتیها را غرق مىکند و زمینهاى زراعى را بىحاصل کرده و از بین مىبرد و نابود مىسازد .
در اثر باد یک مرتبه هواى سرد با هواى گرم مرطوب مخلوط مىشود و ابرها را بارور مىسازد . و جابجا مىکند (3) .
بادها انواع و اقسامى دارند که از نظر هواشناسى هرکدام خاصیتخاص خود را دارد مانند: بادهاى شرقى، جنوبى، شمالى، غربى، قطبى، محلى و موسمى و تجارى و ... . (4) .
خداوند در قرآن مجید در 31 مورد به تنهائى از باد با تعبیرهاى گوناگون و به صورت مفرد یا جمع اسم برده است «مانند: ریح، ریاح، ریحکم، ریحا و ریحان و ...» (5) . در این 31 مورد گاهى به صورت مامور غضب و قهر الهى معرفى شده و گاهى به عنوان مامور حمتیاد شده است .
باد و اقوام متمرد
باد آرام گاهى با کمترین تغییر در گرمى و فشار، عظیمترین نیروها را برپا مىکند و وقتى به خشم آید، گردبادها و طوفانها به راه مىاندازد و ممکن استبه عنوان دست قهر خلقتباشد که با اندک کم و زیادى یا پس و پیشى سرعت و جهت، اسباب قهر و لاکتشود و همهچیز را نابود کند چنانکه در تاریخ گذشتگان مىخوانیم بسیارى از اقوام متمرد از فرمان خدا به وسیله همین باد آرام تبدیل شده به بادهاى سرد و خشک و طوفانى، از بین رفته و نابود گشتهاند که خداوند از آنها در سورههاى مختلف قرآن یاد کرده است (6) .
از جمله آنها قوم عاد است که به گفته قرآن در اثر نافرمانى از خدا وقتى این قوم; پیامبر خود را تکذیب کردند و به حرفش گوش نکردند، توسط همان باد به عذاب الهى گرفتار شدند که خداوند متعال مىفرماید:
«آنها را (که قامتهائى بلند و هیکلهائى درشت داشتند) از زمین بر مىکند و با سر به زمین مىکوبید به گونهاى که سرهاى آنها از تن جدا مىشد، همچون درخت نخلى که ریشهکن شده باشد» (7) .
این تنها خداوند است که با قدرت لایتناهى خود از یک باد آرام و نسیم روحبخش، یک طوفان سوزاننده و کوبنده به وجود مىآورد که قوم نیرومندى همچون عاد را که قدرت و ثروتى عظیم داشتند، نابود مىکند بهطورى که جز اجساد بىروح و پوسیده چیزى از آنان باقى نمىماند .
اما باد; همهاش تندى و غضب نیست، بلکه منافع بىشمارى که باد دارد، فراتر از تندى آن است (گرچه ممکن است آن تندى و ویرانگرى براى عدهاى، نعمتى براى عموم باشد) چرا که در یک چشم بهم زدن مىتواند بشارتگر ابر و بارانى باشد که به دنبال خود مىآورد، دشتها و جنگلها و باغها را سر سبز کرده، نسیم بهشتى به مشام تشنهکامان و کشاورزان، و لبخند شادى براى کسانى که از هواى دودآلود شهرها به ستوه آمدهاند، به ارمغان بیاورد .
در آیه مزبور به نکاتى اشاره شده است که همه آنها به وسیله حرکت و خاصیت گردانندگى باد به وجود مىآید از جمله جابجائى ابرها و هواى صاف یا آلوده و حرکت کشتیها و ...
با این همه در اکثر زبانها و فرهنگها کمتر به گردانندگى باد اشاره شده و در اکثر زبانها و فرهنگها و کتابها حرکتباد را بهطور کلى با کلمه گردش یا چرخش یاد نمىکنند، بلکه همیشه کلمات یا مصادرى مانند وزیدن، دمیدن، آمدن، زدن، رسیدن و امثال اینها بکار مىبرند .
در کتاب «باد و باران در قرآن» (8) در این زمینه مىخوانیم:
بعد از محاسبات و مشاهدات جغرافیایى و هواسنجى سه بعدى بود که اصطلاح گردش باد (Circulationduvents ( Winfs Circulation) وارد فرهنگ و قاموس اروپائى گردید» .
اما قرآن مجید در چند جا (9) کلمه «تصریفالریاح» بکار برده که به معناى گرداندن است که همه این معانى در جریان و تحولهاى تناوبى بادها وجود دارد (10) .
همچنین امیرمؤمنان على علیه السلام مىفرمایند:
«... خداوند سبحان طبقات جو را از هم گشود و اطراف آن را باز کرد و فضاهاى خالى ایجاد نمود و در آن آبى که امواج متلاطم آن روى هم مىغلتید، جارى ساخت و آن را بر پشتبادى شدید و طوفانى کوبنده حمل نمود پس از آن باد را به باز گرداندن آن فرمان داد و برنگهداریش آن را مسلط ساخت و ... فرمان داد تا آبهاى متراکم و امواج عظیم آب را برهم زند و امواج این دریاها را به هر سو بفرستد پس آن را همانند مشکى به هم زد و ...» (11) .
منظور از فرستادن باد چیست؟
منظور از فرستادن بادها; چنانکه از آیه استفاده مىشود، رسیدن بشر به نعتمهاى متعدد الهى و آسایش و آرامش است که در ذیل آیه به سه مورد مهم از آنها اشاره شده است که نسبتبه دیگر فواید و آثار باد محسوستر است . از جمله با تعبیر چشاندن (لنذیقکم) ، حرکت کشتیها (لتجرىالفلک) و بهرهمندى از فضل و رحمتخدا (لتبتغوا من فضله) .
جالب این است که همه این برکات در اثر حرکت و گردانندگى باد است که بذرها، اکسیژن، کربن و ابرها را جابجا مىکند .
همچنین تلقیح گیاهان و درختان به وسیله باد (12) بخصوص در فصل بهار صورت مىگیرد که هم فصل بیدارى خیلى از درختان و گیاهان است و هم فصل باد و باران است و بشر بیشتر متوجه این پدیده حیاتى مىشود .
فواید باد
گرچه بعضى از مفسران مانند مرحوم طبرسى بیشتر روى بشارتگرى باد نسبتبه باران تکیه کرده و مىنویسد:
«منظور از ارسال باد و مژده آن، بارانى است که در اثر متراکم شدن ابرها توسط باد به طرف زمین سرازیر مىشود و مردم خوشحال مىشوند و نعمتخدا را مىچشند و منظور از جریان کشتیها این است که مردم سوار کشتیها مىشوند و به دنبال روزى مىروند» (13) .
ولى نمىتوان تعبیر «مبشرات» را محدود به باران نمود زیرا بادها بشارتهاى دیگرى نیز دارند که عدهاى از مفسران به آن اشاره کرده و «مبشرات» را مطلق دانسته و مىنویسند:
«منظور از ارسال باد و مژده آن، رسیدن انسان به انواع نعمتهایى است که خداوند در وجود باد به ودیعت نهاده است مانند: تلقیح درختها، دفع کثافتها، تصفیه هوا و فواید دیگر که مفاد جمله مطلق است» (14) .
از جمله فواید بادها عبارتند از:
1 . از بین بردن عفونتها از فضا (یوسف، 94) .
2 . کاستن فشار حرارت آفتاب بر روى گیاهان و جلوگیرى از آفتاب سوختگى .
3 . بادها پخش کننده و تعدیل دهنده حرارتهاى زمین (و رطوبت) هستند . اگر وزش بادها نبود، زندگى در قسمت اعظم کره زمین و شاید در تمام آن غیر ممکن مىشد (15) .
4 . رساندن اکسیژن از برگهاى درختان به انسان و کربن تولید شده از بازدم انسان به درختان و رساندن اکسیژن به جانوران دریایى به وسیله گردش باد (حج31) .
5 . انتقال بذرها از نقاط پر بذر به نقاط کمبذر .
6 . حرکت دادن کشتیهاى بادى و بالنها و ... (یونس، 22) .
7 . پیوند و تلقیح درختان و گیاهان (کهف، 45 و حجر 22) .
و منافع بىشمار دیگرى که از حد اختصار خارج است .
نقش باد در نزول باران
چنانکه اشاره شد، یکى از پدیدههاى آفرینش و نعمتهاى مهم خداوند باران هستىبخش است . باران هم مستلزم مقدماتى است که به وسیله آن مقدمات، دانههاى پربرکت آن، زمین مرده را زنده مىکند . یکى از آن مقدمات باد مىباشد که قطعات ابر را به هم پیوند زده، بارور مىسازد و ابرها را به منزله پدر و مادر باران قرار مىدهد .
باد چنان با ابر و باران ارتباط تنگاتنگ دارد که در قرآن مجید خداوند متعال در 105 مورد باد را همراه ابر و باران اسم برده (16) است که حاکى از اهمیتباد در زندگى بشر و نقل و انتقال ابرها و بارانهاى رحمتبه نقاط مورد نیاز روى زمین مىباشد . چنانکه خداوند مىفرماید:
«ما بادها را براى تلقیح (ابرها و بهم پیوستن و بارور ساختن آنها) فرستادیم و از آسمان آبى فرو فرستادیم و با آن سیراب ساختیم درحالى که شما توانائى حفظ و نگهدارى آن را نداشتید» (17) .
در عصر حاضر گرچه بعضى از مفسران گفتهاند منظور از تلقیح در آیه یاد شده، تلقیح گیاهان است در صورتى که این معنا در عصر نزول قرآن مورد توجه مردم نبود، ولى در هر حال (چنانکه اشاره شد)، نمىتوان منحصر به آن کرد زیرا بعد از کلمه لواقح سخن از نزول باران به میان آمده که نشان دهنده بارور کردن ابرها و آمادهسازى آنها براى نزول باران است .
اینجا نکتهاى قابل توجه است و آن اینکه در آخر آیه سخن از ناتوانى انسان از ذخیره کردن آب به میان آمده که ممکن است اشاره به ذخیره آب قبل از باران باشد یعنى شما نمىتوانید منبع اصلى باران را که ابرهاست در اختیار داشته باشید و یا ممکن است اشاره به بعد از باران باشد یعنى شما نمىتوانید آب را ذخیره نمایید لذا خداوند به وسیله منجمد ساختن آن در قله کوهها (18) (به صورت برف و یخ) و یا فرو بردن آن به اعماق زمین آن را ذخیره مىکند و بعدا به صورت چشمهها و قناتها ظاهر مىکند و یا هم پیش از باران و هم پس از باران را شامل مىشود (19) .
خلاصه این تنها نیروى لایزال الهى است که از یک هوا و باد نامحسوس و ناپیداى ناپایدار و گذرا، یک پدیده چند منظوره ایجاد مىنماید که در عین بشارتگر رحمت و مقدمه انواع نعمتها بودنش گاهى به دستور خدا ابزار قهر و غضب قرار مىگیرد .
پىنوشت:
1) روم: 46 .
2) فرهنگ عمید .
3) الموسوعة العربیة العالمیة، ج11، ص 433 و 434 .
4) الموسوعة العربیة العالمیة، ج11، ص 434 و 435 .
5) رایانه - معجمالالفاظ والاعلام القرآنیة، محمد اسماعیل ابراهیم، ط 2، دارالفکر العربى .
6) آل عمران، 117 - اسراء، 68 و 69 - قصص 81 - روم 51 - سجده، 15 - ذاریات حاقه 6 و 7 و 41 42 و آیات دیگر .
7) ذاریات 41 و 42 - قمر 20 و حاقه 6 .
8) نوشته مهندس مهدى بازرگان، ص 98 .
9) از جمله سوره بقره 164 و جاثیه 5 .
10) تصریف الریاح: یعنى گرداندن آن از حالى به حالى; از جنوب به شمال، از غرب به شرق و بالعکس و سایر جهات . (مجمعالبحرین، صرف) .
11) نهجالبلاغه، ، خطبه 1، پاراگراف آفرینش جهان .
12) حجر 22 - المیزان، ج12، ص 145 و 146، ذیل آیه .
13) مجمعالبیان، ج8، ص 309 .
14) المیزان، ج16، ص 199، و تفسیر نمونه، ج16، ذیل آیه 46 سوره روم .
15) مهدى بازرگان، باد و باران در قرآن، ص 57 و 58 .
16) مهدى بازرگان، همان، ص 8 .
17) سوره حجر، 23 .
18) ممکن است اشاره به اثر باد باشد که در اثر وزش آن آبها یخ مىبندد .
19) مجمعالبیان، ذیل آیه 23 حجر .