آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

از بررسى آیات و روایات معتبر در مساله مربوط به «عالم برزخ‏» در مقالات گذشته به این نتیجه رسیدیم که انسانها بعد از مرگ مثل سایر موجودات مادى فانى نشده، از بین نمى‏روند و در عالمى به نام «عالم مثال‏» زندگى مى‏کنند و «عالم مثال‏» قالبى است که روح انسانها در آن قالب تا روز قیامت زندگى خود را خوب یا بد، در فردوس و یا عذاب و گرفتارى، ادامه مى‏دهند . این عالم به نام «عالم برزخ‏» یا «قالب مثالى‏» نامیده مى‏شود .
این قالب مثالى، جرم ندارد و مادى نبوده، داراى حجم و وزن نیست و عالم خواب، نمونه‏اى کامل از عالم مثال است و براى تصویر عالم برزخ، تصویر کیفیت‏خواب دیدن و جریان و احوال آن کافى است چنانکه از پیامبر گرامى اسلام نقل شده است که فرمود:
«النوم اخ الموت کما تنامون تموتون و کما تستیقضون تبعثون‏» .
«خواب برادر مرگ است، همانطور که مى‏خوابید مى‏میرید (و به عالم برزخ و عالم مثال وارد مى‏شوید) و همانطور که بیدار مى‏شوید، برانگیخته مى‏شوید (و قدم به عالم آخرت و عالم سؤال و جواب و عالم بررسى اعمال گذشته در دنیا یعنى روز قیامت وارد مى‏شوید» (1) .
در قرآن مجید در سوره زمر آیه 42 چنین مى‏فرماید:
«الله یتوفى الانفس حین موتها و التى لم تمت فى منامها ...» .
«خداوند نفوس (انسانها) را هنگام مرگ آنها مى‏گیرد و نیز نفوسى را که در عالم خواب نمرده است‏» .
از آیه و روایت‏بالا نتیجه مى‏گیریم که اصولا خداوند خواب دیدن را براى انسانها به این جهت قرار داده است که بر آنان احتجاج کند که ارواح شما نیز بعد از مرگ چنین خواهد بود .
روایتى از امام موسى کاظم علیه السلام بر این امر دلالت دارد و آن روایت چنین است:
«انه روى فى الکافى باسناده عن ابى الحسن الکاظم علیه السلام انه قال فى قصة لمنکرى المعاد من الامم الماضیة فاحدث الله فیهم الاحلام و لم یکن قبل ذلک فاتوا نبیهم فاخبروه بما راو و ما انکروا من ذلک فقال: ان الله تعالى اراد ان یحتج علیکم بهذا هکذا تکون ارواحهم اذا متم و ان بلیت ابدانکم تصیر الارواح الى عقاب تبعث الابدان‏» .
«ثقة‏الاسلام مرحوم کلینى در اصول کافى به سند خود روایتى از امام ابوالحسن امام کاظم علیه السلام نقل مى‏کند که آن حضرت در بیان داستان منکرین روز قیامت از امت‏هاى سابق چنین فرمود: خداوند خواب‏دیدن را در میان آنها قرار داد در حالیکه آنان در مقابل گفتار پیامبرشان به او مى‏گفتند که در مورد آنچه مى‏گوئید که در آینده بعد از مردن رخ خواهد داد، نمونه‏هائى نشان بده، در پاسخ آنان فرمود:
«خداوند اراده کرده است‏بر شما از طریق خواب دیدن احتجاج کند بر اینکه ارواح نیز بعد از مردن هم چون خواب دیدن از بدن خارج مى‏شوند و باز با اراده خداوند به هنگام برپائى روز رستاخیز به بدنها بر مى‏گردند تا عقاب الهى را ببینند» .
سؤال و پاسخ
این سؤال قرنها قبل از ظهور اسلام نیز همواره مطرح بوده است که ارواح بعد از مرگ به کجا مى‏روند؟ و چه کیفیتى دارند؟
«مرحوم کلینى‏» در کتاب «اصول کافى‏» به سند صحیح از امام هفتم امام موسى کاظم علیه السلام چنین نقل مى‏کند:
«انه قیل له یرون ان ارواح المؤمنین فى حواصل طیر خضر حول العرش‏» یعنى به آن حضرت گفته شد که گروهى چنین عقیده دارند که ارواح بعد از مرگ در چینه‏دان پرندگان سبز در اطراف عرش الهى جمع مى‏شوند! و در آن جاى مى‏گیرند! آیا به نظر شما این عقیده صحیح است؟
در پاسخ این سؤال امام معصوم روایتى از پیامبر گرامى اسلام چنین نقل فرمود:
«لا، المؤمن اکرم على الله ان یجعل روحه فى حواصل طیر و لکن فى ابدان کابدانهم‏» (2) .
«پیامبر فرمود: نه، مقام مؤمن بالاتر از این است که خداوند روح او را در چینه‏دان پرندگان قرار دهد بلکه در بدنهاى مثالى مثل بدنهاى دنیائى قرار مى‏گیرند» .
مطابق روایات دیگر وارد شده از ائمه علیهم السلام، زندگى در عالم مثال مثل زندگى در عالم دنیا است و هر کارى که در این دنیا انجام مى‏دهیم در آن دنیا نیز با بدنهاى مثالى، آنها را انجام خواهیم داد چنانکه در روایتى از امام صادق علیه السلام چنین وارد شده است:
«فاذا قبضه الله صیر تلک الروح فى قالب کقالبه فى الدنیا فیاکلون و یشربون، اذا قدم علیهم القادم عرفوه بتلک الصورة التى کانت فى الدنیا و الآخرة‏» .
«هنگامى که خداوند روح انسان را قبض مى‏کند، روح او را در قالبى قرار مى‏دهد مثل قالب دنیائى، پس مى‏خورند و مى‏آشامند و هنگامى که فرد جدیدى از عالم دنیا، نزد آنها برود او را به همان صورت دنیائى مى‏شناسند (یعنى قالب مثالى آنها به قالب دنیایى‏شان شباهت‏خواهد داشت) .
و در دنباله روایت قبلى از امام صادق علیه السلام چنین وارد است:
«ان الارواح فى صفة الاجساد فى شجرة الجنة تتعارف و تتسائل فاذا قدمت الروح على الارواح تقول دعوها فانها قد اقبلت من هول عظیم ثم یسئلونها ما فعل فلان و ما فعل فلان فان قالت لهم ترکته حیا ارتجوه و ان قالت لهم قد هلک قالوا قد هوى هوى ...» (3) .
یعنى: «ارواح در عالم مثال صفات و ویژگى‏هاى اجساد را دارند و در کنار درختان بهشتى قرار مى‏گیرند (گرچه خود اجسام و جرم آنها را ندارند) و در آنجا همدیگر را مى‏شناسند و از حال هم سؤال مى‏کنند، هنگامى که روحى تازه بر ارواح وارد مى‏شود ارواح به هم مى‏گویند او را به حال خود بگذارید زیرا او تازه از هول و هراس بزرگ و عظیمى (سختى مرگ) خلاصى یافته است .
[پس از آرامش روح تازه‏وارد] از برخى اشخاص اسم مى‏برند و از حالات آنها در دنیا مى‏پرسند، روح تازه‏وارد (در قالب مثالى) اگر در جواب آنها بگوید هنوز زنده است، اظهار امید به ملحق‏شدن وى به آنها را مى‏کنند و اگر بگوید هلاک شده و مرده است مى‏گویند که به آرزوى نفس خود رسیده است .
از این روایت و روایات دیگر شبیه به آن به وضوح استفاده مى‏شود که انسانها بعد از مردن در قالبى شبیه قالب بدن جسمى زندگى مى‏کنند منتها قالب مثالى جرم مادى نداشته، اجزاء و حجم و وزن و ... ندارد .
پى‏نوشت:
1) کلمات مکنونة من اهل الحکمة و المعرفة، مرحوم ملا محسن فیض کاشانى، ص‏139 - 140 .
2) همان، ص‏140 - تفسیر المیزان، استاد علامه طباطبائى، ج‏15، ص‏80 - 81 .
3) همان، ص‏141 .

تبلیغات