آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

سوال:چرا هنگام دعا دست‌هایمان را به سوی آسمان می‌گیریم؟
در روایتی از امام علی(ع) آمده است:«هنگامی که یکی از شما نماز را پایان رساند دست به سوی آسمان بردارد و مشغول دعا شود».
مردی پرسید:یا علی!مگر خدا همه جا نیست؟
حضرت فرمود:آری
دوباره پرسید:پس چرا سفارش می‌کنید تا بندگان دست به آسمان بردارند؟
حضرت پاسخ داد:«آیا در قرآن نخوانده‌ای که می‌فرماید:«و فی السّماء رزقکم و ما توعدون؛در آسمان رزق شما و آنچه به شما وعده داده شده است، می‌باشد، پس انسان روزی را از محلش که همان آسمان است می‌طلبد».
چون غالب رزق‌های انسان از قبیل:باران، نور، آفتاب و هوا، که همه از عوامل مهم حیات به شمار می‌روند در آسمان وجود دارد، لذا آسمان به عنوان معدن برکات الهی معرفی شده است و به هنگام دعا به آن توجه می‌کنیم و از خالق آنها تقاضای کمک داریم و شاید علت دیگران آن باشد که حالت خضوع و خشوع و تسلیم بودن و ناتوانی انسان را می‌رساند، آن هنگام که انسان دست‌ها را به طرف بالا می‌برد، تسلیم بودن او را نشان می‌دهد.
و شاید علت دیگر آن باشد که خداوند بر عرش است: «الرحمن علی العرش استوی» بندگان نیز دستانشان را به طرف عرش دراز می کنند.
سوال:اگر آیین موسی(ع) کامل بود، چه ضرورتی به آیین مسیح و اسلام بود؟
هر آیینی برای زمان خودش، جامع و کامل است و خداوند آیین ناقص نازل نمی‌کند، لیکن آن آیین برای زمان خودش کامل بود؛ ولی برای زمان‌های بعدی ناتمام و نارساست و این ممکن است به این خاطر بوده که مردم آن زمان بیش از آن نمی‌فهمیدند و درک نمی‌کردند و حکمت خداوند اقتضا می‌کرد که مرحله به مرحله دین را تکمیل گرداند.از طرفی چون بشر پیشرفت نکرده بود،قدرت بر حفظ دین اولیه را نداشت و با اغراض انسانی آغشته گشت.چرا پس ازاسلام دین جدید ضرورت پیدا نکرد؟ زمانی که بشر آمادگی لازم را پیدا کرد، هم به لحاظ قدرت فهم و درک و علم و هم به لحاظ ثبت و ضبط و حفظ و نگهداری و تجزیه و تحلیل مسائل و استخراج فروعات از اصول کلی وحی، آیین جدید ضروری دانسته نشد.
سوال:روح القدس کیست؟
مفسران احتمالات مختلفی را بیان داشته اند:
1. برخی گفته‌اند:منظور جبرییل است:«و ایدناه بروح القدس» یعنی او را بوسیله جبرییل کمک و تأیید کردیم.و گفته‌اند: جنبه روحانیت در فرشتگان روشن است و آوردن کلمه «القدس» بعد از آن،اشاره به پاکی و قداست آن فرشته است.
2. گروهی دیگر معتقدند:«روح القدس، همان نیروی غیبی است که حضرت عیسی را تأیید و کمک می‌کرد و معجزاتی که انجام می‌داده است به کمک همان «روح القدس» بوده و گفته‌اند:این نیروی غیبی به طور ضعیف در همه مؤمنان نیز وجود دارد و آنان را کمک می‌کند.
فیض روح القـدس ار بـاز مـدد فرماید دیگران هم بکنند آن چه مسیحا می‌کرد
* * *
ز روح الله پیـدا گشـت ایـن کـار کـه از روح القـدس آمـد پـدیـدار
هم از الله در پیش تو جانی اسـت که از قدوس اندر وی نشانی است
اگر یابی خلاص از نفس ناسـوت در آیی در جنـاب قـدس لاهـوت

تبلیغات