آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

چه نیروئى غیر از خالق توانا مى‏تواند از خاک تیره و خاموش، انسانى متمدن و سراسر نور و لطافت و زیبائى خلق کند؟
در شماره گذشته آفرینش انسان از نظر دانشمندان، اجمالا مورد بررسى قرار گرفت و اینک به سراغ قرآن و احادیث مى‏رویم تا ببینیم خداوندى که خود خالق جهان هستى و انسان است; در این باره چه مى‏فرماید . وهمچنین نظر خاندان وحى که پیوسته با خالق هستى‏بخش در ارتباط بودند، چیست؟
آفرینش انسان از نظر قرآن
از آیاتى که خداوند متعال در آنها به آفرینش انسان اشاره مى‏کند، و آن را نشانه‏اى از عظمت و خلاقیت‏خود مى‏شمارد، آیه بیستم سوره روم و در این آیه به آفرینش و مواد اولیه انسان نخستین که مهم‏ترین نعمت و موهبت الهى به انسان است، توجه داده شده است . چنانکه مى‏فرماید:
«و من آیاته ان خلقکم من تراب ثم اذا انتم بشر تنتشرون‏» .
«یکى از نشانه‏هاى او این است که شما را از خاک آفرید و سپس شما انسانهائى شدید که در روى زمین پراکنده گشتید» .
چرا از میان این همه مخلوقات جهان هستى، خداوند متعال آفرینش انسان را که جزئى از مخلوقات است، نشانه‏اى از قدرت خلقت‏خود به حساب مى‏آورد؟
زیرا که دیباچه هر کتابى خلاصه و فشرده مطالبى است که در آن کتاب نوشته شده است . و دیباچه کتاب آفرینش، انسان است که در هر جمله و صفحه آن کتاب، علوم و فنونى نهفته است و هرکدام از آن صفحات، دانش و تخصص مخصوص به خود را مى‏طلبد . مثلا علم طب انسان را از نظر جسم و تن مورد بررسى قرار مى‏دهند . و روانشناسى از جهت روان، و فقه از نظر احکام و ... .
شگفتیهاى آفرینش انسان
از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده است که فرمود:
اتزعم انک جرم صغیر
و فیک انطوى العالم الاکبر
انت الکتاب المبین الذى
باحرفه تظهر المضمر (1)
«اى بشر آیا خیال مى‏کنى که به ظاهر جسم کوچکى هستى، در صورتى که در وجود تو جهانى پر از رمز و راز نهفته است‏» .
«تو یک کتاب آشکارى هستى که هر یک از حروف و کلمات آن کتاب آشکار کننده نهان خلقت‏بزرگ است‏» .
واقعا انسان چه مخلوق عجیبى است که ابعاد گوناگون آن هنوز براى بشر ناشناخته است . چنانکه على علیه السلام مى‏فرماید: «من عرف نفسه فقد عرف ربه‏»: هرکس خودش را بشناسد، خداى خود را شناخته است‏» .
انسانى که کرات مختلف و دریاها و خشکى‏ها را تسخیر کرده و با پیشرفت‏سریع علمى خود، دنیا را مانند یک دهکده کوچک قرار داده، و در یک زمان خیلى کوتاه از تمام گیتى باخبر مى‏شود و اطلاعات علمى خود را در اختیار دیگران مى‏گذارد و اطلاعات دیگران را بلافاصله دریافت مى‏کند; چگونه از خاکى آفریده مى‏شود که یک ماده بى‏حرکت و خاموش است؟ چه نیروئى غیر از خالق توانا مى‏تواند از خاک تیره، انسان متمدن و سراسر نور و لطافت و زیبائى بیافریند و هوش و ذکاوتى به او عطا کند که دنیا را به استخدام خود درآورد؟
آیه‏ى یاد شده به دو نمونه از قدرت خلاقیت‏خداوند متعال اشاره مى‏کند:
1 . آفرینش انسان از خاک ممکن است اشاره به خلقت اولیه انسان که مخلوطى از آب و خاک، آن‏هم از انواع مختلف خاکهاى تیره، قرمز، سبز، سخت، نرم، خشن، ملایم و سخت و ... باشد (2) .
یا اشاره به نطفه و غذاى انسان است که باز از خاک به صورت میوه‏جات و سبزیجات و ... به دست مى‏آید و با آن غذاها سلول به وجود مى‏آید و از آن سلولها نطفه ساخته مى‏شود و از نطفه; انسان .
دکتر «الکسیس کارل‏» مى‏گوید:
«عناصر تشکیل دهنده نطفه انسان ابتدا از فرآورده‏هاى خاکى مانند: آهن، مس، کلسیم، ید و ... تهیه مى‏شود که زمین آنها را به صورت میوه‏ها و سبزیها درمى‏آورد و گیاهان در بدن دامها به لبنیات و گوشت تبدیل مى‏شوند و بدن انسان با استفاده از آنها نطفه و اسپرم را مى‏سازد» (3) .
2 . لفظ «اذا» در آیه «فجائیه‏» است . و در مواردى به کار مى‏رود که کارى یک مرتبه انجام گیرد یعنى خداوند قدرت انتشار و تولید مثل به انسان عطا کرد و در مدت کوتاهى نسل بشر زیاد شد . که اگر زمینه تولید مثل و توالد و تناسل را در نهاد انسان قرار نمى‏داد، امکان نداشت نسل بشر رو به افزایش بگذارد .
آفرینش بى‏سابقه
مى‏دانیم که هر سازنده و پدید آورنده‏اى ابزار و ماده اولیه مى‏خواهد اما خداوند متعال همه موجودات از جمله انسان را بدون سابقه و ابزار و ماده اولیه آفرید:
«... ابتدع ما خلق بلا مثال سبق و لا تعب و لا نصب و کل صانع شى‏ء فمن شى‏ء صنع و الله لا من شى‏ء صنع ما خلق ...»
«... خدا هرچه آفریده، ابتکارى و بدون سابقه بوده، نقشه‏اى از پیش در میان نبوده و رنج و تلاشى تحمل نکرده، هر سازنده‏اى مایه و مواد اولیه‏اى مى‏خواهد که از آن چیزى بسازد; ولى خدا بى‏مایه و مواد اولیه همه چیز را آفرید ...» (4) .
خداوند متعال در مورد خلقت اولیه انسان در آیات متعددى با لفظ «تراب‏» (5) و «طین‏» (6) تعبیر آورده و بیان فرموده است که انسان را ابتداء از خاک آفریده است .
چنانکه در این باره جریان حضرت عیسى علیه السلام را با آدم علیه السلام که کاملا مستقل، و از خاک به وجود آورده، مقایسه مى‏کند و مى‏فرماید: «ان مثل عیسى عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ...» . این آیه تصریح دارد بر این که حضرت آدم علیه السلام مستقلا از خاک گرفته شده زیرا که قرآن براى آدم نه پدرى قایل است و نه مادرى . و تبدل انسان از موجودات دیگر را نفى مى‏کند و مى‏فرماید: «بدا خلق الانسان من طین ...» (7) «خداوند انسان را ابتداء از خاک آفرید» . حالا خاک چه مراحلى را پشت‏سر گذاشته، در آیات متعدد متذکر مى‏شود مانند: سوره‏هاى سجده: 7 - مؤمنون: 12 - حجر: 26 - الرحمان: 14 که حاکى از مراحل خاک، گل و لاى، گل خشکیده (مانند سفال)، گل چسبنده و ... . است .
آفرینش انسان از دیدگاه احادیث
امیرالمؤمنین على علیه السلام در این زمینه مى‏فرماید:
«خداوند مقدارى خاک از قسمتهاى سخت و نرم زمین، و خاکهاى مستعد، شیرین و شوره‏زار آن گرد آورد، و آب بر آن افزود تا گلى و آماده شد، و با رطوبت، آن را بهم آمیخت تا به صورت موجودى چسبناک (9) درآمد و از آن صورتى داراى اعضاء و جوارح، پیوستگیها، گسستگیها آفرید، آن را جامد کرد تا محکم شود و صاف و محکم و خشک ساخت تا وقتى معلوم و سرانجامى معین . و آنگاه از روح خود در او دمید، و داراى افکارى قرار داد که به وسیله آن در موجودات تصرف نماید، به او جوارحى بخشید که به خدمتش پردازد و ابزارى عنایت کرد که وى را به حرکت درآورد، نیروى اندیشه به او بخشید که حق را از باطل بشناسد، و همچنین ذائقه، شامه و وسیله تشخیص رنگها و اجناس مختلف در اختیار او قرار داد و او را معجونى از رنگهاى گوناگون و مواد موافق و نیروهاى متضاد و اخلاط مختلف حرارت، برودت، رطوبت، یبوست، ناراحتى و شادمانى ساخت (10) .
«عبدالله بن یزید بن سلام‏» از پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در مورد آفرینش آدم و این که چرا «آدم‏» نامیده شد، پرسید . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:
براى این که از خاک و گرد و غبار روى آن آفریده شده است . گفت: آیا آدم از تمامى خاکها آفریده شد، یا از یک نوع از خاک؟ فرمود: بلکه از تمامى خاکها، زیرا که اگر از یک نوع خاک آفریده شده بود، همدیگر را نمى‏شناختند، و همه با یک قیافه آفریده مى‏شدند . گفت: آیا در دنیا مثلى براى انسانها هست؟ فرمود: خاک; چرا که خاک انواع و اقسامى دارد: خاک سفید، سبز، سرخ مایل به سفیدى، غبارآلود (سفید کدر)، سرخ، صاف، سرد، شوره‏زار، خشن، نرم . لذا مردم هم مانند خاکها نرم، خشن، سفید، زرد، سرخ، و ... . به رنگ خاکهاآفریده شدند (11) .
پس حیات و هستى، نشانه‏اى از قدرت بى‏چون و چراى الهى است و به هیچ‏وجه جنبه مادى ندارد .
پى‏نوشت:
1) اسرار الحکم، ج‏1، ص 265 - 367 .
2) المیزان، مجمع البیان، تفسیر نمونه ذیل آیه و نورالثقلین، ج‏4، ص 173 .
3) معتمد خراسانى، اسماعیل، مبدا و معاد، ص 75، به نقل از الکسیس کارل .
4) اصول کافى، ج‏1، باب 22، کلیات‏التوحید، ح‏1 .
5) آیات: 59، سوره آل عمران - 37، کهف - 5 حج - 20، روم - 11 فاطر - 67 غافر .
6) آیات: 2 انعام، 12 اعراف، 61 اسراء، 12 مؤمنون، 7 سجده، 11 صافات، 71 ص .
7) آل عمران، 59 .
8) لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین‏» .
9) طین لازب‏» .
10) نهج‏البلاغه، خطبه 1، پاراگراف‏4 .
11) نورالثقلین، ج‏4، ذیل آیه .

تبلیغات