نشانههاى خدا در قرآن (2) آفرینش انسان جلوهای از قدرت خدا
آرشیو
چکیده
متن
دیباچه هر کتابى، خلاصه و فشرده آن کتاب است; و انسان دیباچه کتاب آفرینش و نشانهاى از عظمت و خلاقیتخداوند بزرگ است .
در قرآن مجید که خود معجزه پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و نشانه عظمت و قدرت پروردگار عالم است، علاوه بر تمام آیات قرآن که هر کدام به نوعى نشانى از خالق یکتاست، آیاتى نیز وجود دارد که اشاره به توحید و یگانگى خداوند متعال دارد و با تعبیر «و من آیاته» آغاز مىشود . این آیات عبارتند از آیههاى بیستم تا بیست و ششم سوره روم و همچنین آیه چهل و شش همین سوره و آیههاى 37 و 39 سوره «فصلت» و 29 و 32 سوره «شورى» . این آیات یازدهگانه یک دوره کامل توحید مىباشد .
هفت آیه از این آیات در سوره «روم» آمده که سه آیه از آنها درباره نشانههائى است که در درون وجود انسان (انفسى) و سه آیه دیگر درباره نشانههائى است که در خارج از وجود انسان (آفاقى) و یک آیه هم درباره «آفاق» و «انفس» هر دو آمده است .
نخستین آیه از این آیات، آیه بیستم سوره روم مىباشد که درباره آفرینش ابتدائى انسان اولیه یعنى حضرت آدم علیه السلام است .
اما پیش از آن که با این آیات یازدهگانه آشنا شویم، به عنوان مقدمه، نظر دانشمندان درباره آفرینش انسان را اجمالا مرور نمائیم:
آفرینش انسان از دیدگاه دانشمندان
درباره آفرینش انسان و مواد اولیه آن نظریات گوناگونى وجود دارد که دو نظریه از دیرباز بوده است . عدهاى معتقد به تبدل انواع جانداران از جمله انسان هستند . مانند «چارلز داروین» طبیعى دان انگلیسى که درباره آفرینش انسان معتقد است انسان یکى از انواع موجودات زنده است و با میمون از یک منشا بوده و این دو داراى اجداد مشترک بودند و انسان تکامل یافته و به صورت کنونى درآمده است (1) .
خداوند متعال در آیه 59 سوره آل عمران با تشبیه خلقتحضرت عیسى علیه السلام در خارقالعاده بودن و استقلال آفرینش، به آدم علیه السلام مىفرماید:
«ان مثل عیسى عند الله کمثل آدم خلقه من تراب» .
«همانا مثل آفرینش عیسى در خارقالعاده بودن به امر خدا مانند آفرینش آدم بوده که خدا او را از خاک آفرید پس بدان خاک گفتبشرى به حد کمال باش، هماندم چنان شد» .
«کرسى موریسن» در انتقاد از نظریه داروین مىنویسد:
«کشفیات داروین فقط قدم بزرگى در راه پیشرفت افکار فلسفى بوده است . اما امروز کسى مانند «هگل» نمىتواند بگوید که با آب و مواد شیمیائى و زمان مىتوان آدم آفرید» (2) .
«هگل» مىگوید: «هوا و آب و مواد شیمیائى و زمان به من بدهید و من با آنها انسان خلق کنم» (3) .
با پیشرفت روزافزون علم و دانش، بىپایه بودن این نظریه روشنتر مىگردد . ما مىبینیم در عصر حاضر حتى کسانى که دستبه شبیهسازى مىزنند، با پیوند سلول زنده از یک گیاه یا حیوان به یک موجود دیگر مانند خود موجود سلول گرفته شده، جاندار دیگرى به وجود مىآورند، همانند پیوند گل و گیاه است (4) نه این که با یک مشتخاک و هوا و آب بتوان موجود زندهاى را خلق کرد . چرا که دمیدن روح و جان خلاقى قادر و حکیم مىخواهد که او تنها خداوند حکیم است که هستىبخش تمام جهان هستى است . و او است که به خاک تیره و خاموش، روح و جان مىبخشد چنانکه مىفرماید: «... و نفخت فیه من روحى ...» . «... و از روح خود در آن دمیدم ...» .
و بعضى دیگر معتقدند که آفرینش انسان مستقل از سایر جانداران مىباشد که این عقیده نشات گرفته از ظواهر دینى و کتب آسمانى مىباشد . مخصوصا قرآن مجید هم تایید مىکند . از جمله آیه 20 سوره روم و 59 سوره آل عمران .
«کرسى موریسن» مىنویسد:
«حقیقت امر این است که مؤلف این کتاب هم اطلاع صحیحى در این خصوص ندارد اما معتقد است که حیات، نشانهاى از قدرت بىچون و چراى الهى است و به هیچ وجه جنبه مادى ندارد» (5) . «هو الخالق البارىء المصور . .» (6) «... او خداوندى استخالق، آفرینندهاى بىسابقه، و صورتگرى بىنظیر ...» .
باز در همان کتاب در جواب «هگل» که انسان را موجودى کاملا مادى و تصادفى فرض مىکند، مىنویسد:
«هگل» فراموش کرده است که براى این کار نطفه و جرثومه حیات نیز لازم است . ایشان پس از آن که ذرات نامرئى را جمع کردند و براى خلقت انسان آنها را با نظم و ترتیب پهلوى هم چیدند، تازه باید به قالب آن جان بدهند . به فرض آن که به انجام همه این امور خارقالعاده توفیق یافت از بین میلیونها احتمال فقط به یک احتمال ممکن است جانورى به وجود آید که چشم روزگار غریبتر از آن چیزى ندیده باشد . خوشمزهتر آن که پس از کامیابى در این امر، تازه خود «هگل» نخواهد گفت این موجود عجیب بر حسب اتفاق و تصادف به وجود آمده، بلکه مىگوید: «هوش و نبوغ من آن را خلق کرده است» .
«راستى خداوند براى ایجاد شگفتىهاى خلقت، اسباب و وسائل اسرارآمیزى به کار مىبرد که فهم آن از قوه تعقل ما خارج است» .
خصائص انسان از نظر علمى
1 . تمام خصائص موجودات آلى را دارد چون از عناصر تشکیل یافته است (خصائص عنصرى) تن .
2 . تمام خصائص موجودات زنده و آلى را دارد .
3 . تمام خصائص «جانورى» را دارد (خصائص بیولوژیک) جان .
علاوه بر آن، خصائصى مخصوص به خود دارد که در هیچیک از موجودات زنده و جانوران جاندار هم دیده نشده و آن وجود «روان انسانى» با خصائص انسانى است روان (7) .
و اما نظر قرآن کریم را در این مورد در شماره آینده مطالعه مىفرمایید
ادامه دارد
پىنوشت:
1) علم و دین، ایان باربور، ص 114، ترجمه خرمشاهى . و نظریه تکامل از دیدگاه قرآن .
2) کرسى موریسن، راز آفرینش انسان، ترجمه محمد سعیدى، مقدمه، چ 1335، ص 3 .
3) به نقل کرسى موریسن، راز آفرینش ، ص 120 .
4) دکتر منصور اشرفى، مجله مکتب اسلام، سال 37 (1376)، شماره 5 . (کلونینگ) .
5) کرسى موریسن، راز آفرینش، ص 67 .
6) حشر: 24 .
7) ابوتراب نفیسى، انسان شاهکار خلقت، ص 18 .
در قرآن مجید که خود معجزه پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و نشانه عظمت و قدرت پروردگار عالم است، علاوه بر تمام آیات قرآن که هر کدام به نوعى نشانى از خالق یکتاست، آیاتى نیز وجود دارد که اشاره به توحید و یگانگى خداوند متعال دارد و با تعبیر «و من آیاته» آغاز مىشود . این آیات عبارتند از آیههاى بیستم تا بیست و ششم سوره روم و همچنین آیه چهل و شش همین سوره و آیههاى 37 و 39 سوره «فصلت» و 29 و 32 سوره «شورى» . این آیات یازدهگانه یک دوره کامل توحید مىباشد .
هفت آیه از این آیات در سوره «روم» آمده که سه آیه از آنها درباره نشانههائى است که در درون وجود انسان (انفسى) و سه آیه دیگر درباره نشانههائى است که در خارج از وجود انسان (آفاقى) و یک آیه هم درباره «آفاق» و «انفس» هر دو آمده است .
نخستین آیه از این آیات، آیه بیستم سوره روم مىباشد که درباره آفرینش ابتدائى انسان اولیه یعنى حضرت آدم علیه السلام است .
اما پیش از آن که با این آیات یازدهگانه آشنا شویم، به عنوان مقدمه، نظر دانشمندان درباره آفرینش انسان را اجمالا مرور نمائیم:
آفرینش انسان از دیدگاه دانشمندان
درباره آفرینش انسان و مواد اولیه آن نظریات گوناگونى وجود دارد که دو نظریه از دیرباز بوده است . عدهاى معتقد به تبدل انواع جانداران از جمله انسان هستند . مانند «چارلز داروین» طبیعى دان انگلیسى که درباره آفرینش انسان معتقد است انسان یکى از انواع موجودات زنده است و با میمون از یک منشا بوده و این دو داراى اجداد مشترک بودند و انسان تکامل یافته و به صورت کنونى درآمده است (1) .
خداوند متعال در آیه 59 سوره آل عمران با تشبیه خلقتحضرت عیسى علیه السلام در خارقالعاده بودن و استقلال آفرینش، به آدم علیه السلام مىفرماید:
«ان مثل عیسى عند الله کمثل آدم خلقه من تراب» .
«همانا مثل آفرینش عیسى در خارقالعاده بودن به امر خدا مانند آفرینش آدم بوده که خدا او را از خاک آفرید پس بدان خاک گفتبشرى به حد کمال باش، هماندم چنان شد» .
«کرسى موریسن» در انتقاد از نظریه داروین مىنویسد:
«کشفیات داروین فقط قدم بزرگى در راه پیشرفت افکار فلسفى بوده است . اما امروز کسى مانند «هگل» نمىتواند بگوید که با آب و مواد شیمیائى و زمان مىتوان آدم آفرید» (2) .
«هگل» مىگوید: «هوا و آب و مواد شیمیائى و زمان به من بدهید و من با آنها انسان خلق کنم» (3) .
با پیشرفت روزافزون علم و دانش، بىپایه بودن این نظریه روشنتر مىگردد . ما مىبینیم در عصر حاضر حتى کسانى که دستبه شبیهسازى مىزنند، با پیوند سلول زنده از یک گیاه یا حیوان به یک موجود دیگر مانند خود موجود سلول گرفته شده، جاندار دیگرى به وجود مىآورند، همانند پیوند گل و گیاه است (4) نه این که با یک مشتخاک و هوا و آب بتوان موجود زندهاى را خلق کرد . چرا که دمیدن روح و جان خلاقى قادر و حکیم مىخواهد که او تنها خداوند حکیم است که هستىبخش تمام جهان هستى است . و او است که به خاک تیره و خاموش، روح و جان مىبخشد چنانکه مىفرماید: «... و نفخت فیه من روحى ...» . «... و از روح خود در آن دمیدم ...» .
و بعضى دیگر معتقدند که آفرینش انسان مستقل از سایر جانداران مىباشد که این عقیده نشات گرفته از ظواهر دینى و کتب آسمانى مىباشد . مخصوصا قرآن مجید هم تایید مىکند . از جمله آیه 20 سوره روم و 59 سوره آل عمران .
«کرسى موریسن» مىنویسد:
«حقیقت امر این است که مؤلف این کتاب هم اطلاع صحیحى در این خصوص ندارد اما معتقد است که حیات، نشانهاى از قدرت بىچون و چراى الهى است و به هیچ وجه جنبه مادى ندارد» (5) . «هو الخالق البارىء المصور . .» (6) «... او خداوندى استخالق، آفرینندهاى بىسابقه، و صورتگرى بىنظیر ...» .
باز در همان کتاب در جواب «هگل» که انسان را موجودى کاملا مادى و تصادفى فرض مىکند، مىنویسد:
«هگل» فراموش کرده است که براى این کار نطفه و جرثومه حیات نیز لازم است . ایشان پس از آن که ذرات نامرئى را جمع کردند و براى خلقت انسان آنها را با نظم و ترتیب پهلوى هم چیدند، تازه باید به قالب آن جان بدهند . به فرض آن که به انجام همه این امور خارقالعاده توفیق یافت از بین میلیونها احتمال فقط به یک احتمال ممکن است جانورى به وجود آید که چشم روزگار غریبتر از آن چیزى ندیده باشد . خوشمزهتر آن که پس از کامیابى در این امر، تازه خود «هگل» نخواهد گفت این موجود عجیب بر حسب اتفاق و تصادف به وجود آمده، بلکه مىگوید: «هوش و نبوغ من آن را خلق کرده است» .
«راستى خداوند براى ایجاد شگفتىهاى خلقت، اسباب و وسائل اسرارآمیزى به کار مىبرد که فهم آن از قوه تعقل ما خارج است» .
خصائص انسان از نظر علمى
1 . تمام خصائص موجودات آلى را دارد چون از عناصر تشکیل یافته است (خصائص عنصرى) تن .
2 . تمام خصائص موجودات زنده و آلى را دارد .
3 . تمام خصائص «جانورى» را دارد (خصائص بیولوژیک) جان .
علاوه بر آن، خصائصى مخصوص به خود دارد که در هیچیک از موجودات زنده و جانوران جاندار هم دیده نشده و آن وجود «روان انسانى» با خصائص انسانى است روان (7) .
و اما نظر قرآن کریم را در این مورد در شماره آینده مطالعه مىفرمایید
ادامه دارد
پىنوشت:
1) علم و دین، ایان باربور، ص 114، ترجمه خرمشاهى . و نظریه تکامل از دیدگاه قرآن .
2) کرسى موریسن، راز آفرینش انسان، ترجمه محمد سعیدى، مقدمه، چ 1335، ص 3 .
3) به نقل کرسى موریسن، راز آفرینش ، ص 120 .
4) دکتر منصور اشرفى، مجله مکتب اسلام، سال 37 (1376)، شماره 5 . (کلونینگ) .
5) کرسى موریسن، راز آفرینش، ص 67 .
6) حشر: 24 .
7) ابوتراب نفیسى، انسان شاهکار خلقت، ص 18 .