آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

حجة الاسلام ، حاج سید محمّدی، مسؤول دبیرخانه فعّالیت‌های قرآنی سازمان بهزیستی کشور هستند.ایشان از بدو تأسیس سازمان بهزیستی استان قم، مدیرکلی آن را به عهده گرفتند و به عنوان یکی از مدیران موفق، شهرت یافتند.
از ویژگیهای بارز ایشان، اعتقاد خاص به قرآن محوری در مسائل آموزشی و اجتماعی است، در همین راستا با استفاده از افراد خبره ، سه سال پیش واحدی به نام کمیته‌ی فرهنگی در بهزیستی قم، راه‌اندازی نمودند ولی آوازه این فعّالیت‌ها از بهزیستی فراتر رفته و اینک به عنوان دبیرخانه فعّالیت‌های قرآنی بهزیستی کشور، انجام وظیفه می‌نمایند.
به همین مناسبت، بشارت، فرصت را مغتنم شمرده و با ایشان به گفتگو نشست. مشروح این گفتگو را تقدیم خوانندگان عزیز بشارت می‌نمائیم:
بشارت: دبیرخانه قرآنی در سازمان بهزیستی، از چه زمانی آغاز به فعّالیت نمود و چگونه به فعّالیت خود ادامه داد؟
تشکیلات دبیرخانه، مرداد ماه سال 1381پس از برگزاری همایش سراسری قرآن آموزان نوجوان تحت پوشش بهزیستی در استان قم، مطرح گردید. موفقیت و کیفیت بالای این همایش منجر به این شد که این تشکیلات در قم راه‌اندازی شود.
در سال 82 ریاست محترم سازمان، جناب آقای دکتر راه چمنی هنگام بازدید از قم بر این نظر تأیید کردند که این فعالیت‌ها از سه بعد گسترش یابد ـ اولاً: فعالیت‌ها فراتر از سطح مراکز شبانه روزی بوده و شامل کل جامعه‌ی هدف بهزیستی شود ، ثانیاً: تنوع در برنامه‌ها ایجاد گردد، ثالثاً: صرفا به قرائت و حفظ…اکتفا نشود و با بهره‌گیری از محتوای قرآن و شیوه‌های جدید، به تمام آموزه‌های دینی و فرهنگی، تسرّی یابد.
بشارت: انگیزه و هدف شم از تشکیل این دبیرخانه چه بود؟
نیاز نسل جوان کشور، به خصوص جامعه‌ی هدف بهزیستی به این آموزه‌ها، با توجه به زمینه آسیب‌پذیری بیشتر آنها در حوادث روز و ضعف امکانات آموزشی و فرهنگی در دسترس آنان.
هدف ما هماهنگ‌کردن تمام فعالیت‌های قرآنی و محور بودن قرآن در فعالیت‌های فرهنگی و حتی ورزش و نیز گسترش آن به تمام بخشهای بهزیستی از سنین کودکی قبل از دبستان تا بزرگسالان است به گونه‌ای که هم افراد کم بضاعت جامعه و هم نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی حرکتی و حتی افراد ناتوان ذهنی را شامل شود و هر گروه با استفاده از ابزارهای خاص خود به صورت منظم و یکسان با جذابیت‌های هنری بکاررفته در‌آن بهره گیرند.
بشارت: لطفاً مختصری از فعّالیت‌های تشکیلات را از آغاز تاکنون بیان فرمایید؟
دبیرخانه قرآنی در این مدت کوتاه، برنامه‌های گوناگونی را طراحی و بعض مورد اجرا گذاشته است که به برخی از آنها اشاره می‌گردد:
1. ایجاد یک گروه کارشناسی به عنوان شورای سیاستگذاری فعالیت‌های قرآنی که کار آن جلسات منظم و برنامه‌ریزی با توجه به اطلاعات بدست آمده و امکانات است،
2. برگزاری چند همایش قرآنی در قم و برخی از استانهای دیگر از گروه سنّی کودکان و نوجوانان،
3. برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و قرآنی در دو استان،
4. پیگیری استمراری ایجاد بانک اطلاعات قرآنی از نیازها و امکانات،
5. ارسال نشریه قرآنی بشارت برای بسیاری از مراکز در استانها،
6. همراهی و ساماندهی مسابقات قرآنی کلیه استانها که از این جمله به برگزاری مسابقات قرآنی نابینایان کشور در قزوین می‌توان اشاره نمود،
7. اعزام اکیبپ‌های قرآنی به یازده استان کشور و برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی با مسؤلان و دست‌اندرکاران فرهنگی در آن استانها،
8. تنظیم طرح راهکار ورود آموزشهای قرآنی به مراکز مهدهای کودک و پیش دبستانی در سراسر کشور که مورد تصویب قرار گرفته است،
9. برگزاری جشنواره قرآنی رنگین کمان با مشارکت کلیه مراکزی که با کودکان سروکار دارند و نیز دارای مراکز آموزشی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان می‌باشند در هفت رشته: همایش، آموزش، مسابقه، نمایشگاه، مشاوره، دیدار و ارزشیابی.
هر یک از این عناوین در هفت عنوان برگزار گردید و تماماً با موضوعات قرآنی:حفظ، بیان موضوعی،تواشیح، اذان ، نقاشی و رنگ‌آمیزی ، تئاتر و نمایشهای دینی، کاردستی با مضامین قرآنی.
توضیح اینکه تمام این برنامه‌ها تصویر برداری شده و موجود است.
بشارت: از برنامه‌های آینده برای ما بگویید.
1. طرح آموزش قرآن با بهره‌گیری از زبان اشاره بین المللی مورد استفاده برای ناشنوایان و کمک به حفظ کودکان ،
2. آموزش انواع مهارتهای قرآنی برای هر گروه از جامعه‌ی هدف بهزیستی با ابزارهای نوین به صورت غیر حضوری،
3. بررسی و توضیح قرآنهای مکتوب به خط بریل که مورد استفاده نابینایان است،
4. ارتقای سطح کیفی مسابقات حفظ، قرائت، و مفاهیم قرآن کریم برای نابینایان ،
5. برگزاری مسابقات ویژه نابینایان کشورهای اسلامی،
6. تدوین آئین نامه‌ی داوری قرآن کریم ویژه نابینایان و ناشنوایان،
7. طرح برگزاری دوره های تربیت مربی قرآن کریم برای کلیه استانهای جامعه هدف،
8. طرح راه‌اندازی مهدهای کودک پیش دبستانی تخصّصی قرآن کریم از فرزندان بهزیستی،
9. ارسال امکانات قرآنی به استانها از جمله: نوار، کتاب، قرآن و… ،
10. برگزاری محافل انس با قرآن در استانها با هدف ایجاد انگیزه در خانواده‌ی بهزیستی،
11. تهیه کتاب آموز به روش جدید در مقاطع تحصیلی فرزندان همراه سی دی ،
12. جمع‌آوری و آشنایی سوابق فعالیت‌های قرآنی در سازمان بهزیستی استانه
بشارت: برخورد مدیریت سازمان و مدیران استانها با فعّالیتهای قرآنی، چگونه است؟
چنانچه اشاره شد، مدیریت سازمان، از برنامه‌های فوق کاملاً استقبال کرده و با چندین نشست کارشناسی با حضور خود و کارشناسان دفاتر که با اعضای دبیرخانه داشته‌اند و باحضور در ساختمان مرکزی ، بر فعالیت‌های قرآنی در قم تأکید زیادی جهت استمرار و گسترش آن داشته و به خصوص اخیراً با حمایتهای مالی و غیره، زمینه ارتقا،و گسترش بیشتر آن را فراهم نموده‌اند که از کلیه‌ی آنان کمال سپاسگزاری و تشکر را داریم.

تبلیغات