آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

یکی از بادیه نشینان، صدای شخصی را شنید که قرآن تلاوت می‌کرد:«وَ فی السَّماءِ رِزقُکُم وَ مَا توعَدونَ . فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الأرضِ أنّهُ لَحَقُّ مِثلَ مَا أنّکم تَنطقون»
(و روزی شما و همه وعده‌ها که به شما داده شده در آسمان است. پس به خدای آسمان و زمین قسم به مانند سخن گفتنتان او حق و حقیقت است). (سوره‌ی ذاریات، آیات22و23).
پس با حالتی از تعجب گفت: چه کسی خشم خداوند را برافروخته که باعث شده او قسم بخورد؟ پروردگارا! ما تو را باور داریم که آنچه ما داریم از عطاها و بخششهای توست؛
بله، به درستی این بادیه نشین با حسِّ فطری خود به این امر هدایت شد که همانا روزی در دست خداوند است، اوست که روزی و روزی‌گیر آفریده و با خیر و برکت به بندگان خود روزی می‌رساند. شاید بعضی از مردم گمان کنند که روزی تنه مال، زمین، سلامتی و مقاماتی است که انسان بدست می‌آورد ولی در حقیقت روزی فقط در این حدود مادی نیست بلکه به دو گونه است: روزی بدن، غذا و لباس و سلامتی و روزی روح، علم،عقل، دانستنی‌ها، آرامش و اطمینان درونی که این بهترین نوع روزی می‌باشد زیرا حاصل آن در دنیا و آخرت ماندگار است.
و نیز روزی تنها آن چیزی نیست که انسان بدست می‌آورد بلکه آن بخششهای همیشگی خداوند است، چه در دنیا باشد و چه در آخرت. شاید روزی انسان در دنیا اندک باشد ولی در آخرت و بی‌حد وحصر و شاید بالعکس باشد، در دنیا فراوان ولی در آخرت چیزی نصیب او نگردد.
بر وزن صیغه مبالغه است ؛ بدین معنی است که: روزی تنها از خداوند درخواست می‌شود وتنها باید از او متوقع بود و جز او نباید به کس دیگری توکل نمود.
شاید بعضی از مردم از این نام خداوند(رزاق) فهمی نادرست داشته باشند و این فهم نادرست سبب شود که آنها دست از کار و کوشش کشیده و گمان کنند که خداوند بدون کار و کوشش به آنها روزی می‌دهد. ولی در حقیقت جوهره‌ی اسلام «توکل» است یا به عبارتی به کار بردن اسباب و وسایل تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. هر که بخواهد درو کند باید در درجه‌ی اول بکارد و برای حفظ محصول زحمت بکشد سپس به انتظار نتیجه بنشیند. اما اینکه در خانه، بدون کار و کوشش بنشیند ، خلاف توکل است. علما در این‌باره می‌گویند:«عبادت این نیست که در برابر خدا فقط پا به جفت باشی و دیگری برای تو زحمت بکشد. بلکه اول قوت خود را بدست آر سپس به عبادت بپرداز.»
درک درست این مسأله باعث تعادل میان توکل بنده به خداوند و عبادت او و بین کار و کوشش می‌شود.
***
اسلام می‌خواهد که روزی انسان حلال و بدون شبهه باشد:«فکُلُو مِمّا رَزقَناکُم اللّهُ حَلالاً طیباً وَ اشکُرُوا نعمت اللّه إن کُنتمُ ایاهُ تَعبُدُونَ؛
بخورید از آنچه که خدا به شما روزی داده پاک و گوارا و نعمتهای خدا را شکر گویید اگر او را عبادت می‌کنید».(سوره‌ی نحل، آیه‌ی 114)
هنگامی که روزی انسان از راه حلال باشد، دعاهایش را نیز خداوند اجابت می‌کند. سعد بن ابی وقّاص از رسول خدا(ص) خواست تا او را دعا کند. پیامبر(ص) پاسخ داد:(ای سعدی!،غذایت را پاک و حلال گردان، مستجاب الدّعوه می‌شوی)
دین اسلام دین مهربانی و همدردی است و می‌خواهد که اگر خداوند از کرم و لطفش به کسی روزی عطا فرمود، به فقرا و نیازمندان نیز انفاق کند«یأیها الّذین آ‌مَنوا أنفقوا مِمَّآ رَزَقَناکُم مِن قَبلِ أن یاتی یوم لا بَیع فیهِ وَ لا خُلَّة وَ لا شَفَاعَة و الکَافرونَ هُمُ الظّالِمونَ ؛
ای مؤمنان، از آنچه که خداوند به شما ارزانی داشته انفاق کنید پیش از آنکه روزی بیایید که در آن نه فروتنی باشد و نه دادوستد و نه شفاعتی و کافران ظالمانند که به عذاب خدا دچار خواهند شد»(سوره‌ی بقره، آیه‌ی254).
خداوندا! از تو می‌خواهیم که به ما دلی خاشع، زبانی ذاکر، علمی سودمند، یقینی پایدار، عطا فرمایی. خداوندا! به ما صبر و صلاح و تقوا ارزانی ده. خداوندا! از دریای خرد و کرمت به ما ببخش و آنچه را که نمی‌دانیم به ما بیاموز و ما را از بهشتیان رستگار قرار ده.
He the Swstainer
Translated from Arabic into Persian by Mohammad Jazaeri
Translated from Persian into English by Sayyid Jaffar Mosavi
A Bedouin heard someone reciting the Holy Quran:
زAnd in heaven is your sustenance, as (also) that which you are Promised - Then, by the Lord of heaven and earth, this is the very Truth, as much as the fact that you can sPeak intelligently to each other.سQuran (51:22,23)
He surPrisingly said: زWho made God angery to swear? O Lord! We believe in You and whatever we have are of Your blessings and of Your bounties.س
Yes! in fact, the Bedouin was guided to this by his sense feeling. Indeed, sustenance is in the hands of God. He, Himself, also conveies sustenance and sustained by blessing to His servants. PerhaPs some PeoPle may think that the gained sustenance is just money, hand, extra; but in fact sustenance cannot be summerized just in these materialistic affairs, rather, sustenance is of two kinds:
The body sustenance is food, clothing and health; while the sustenance of soul and sPirit is knowledge, intellect, Peace and inward confidence which are the best tyPes of sustenance; for the result of it will be also everlasting in the world and in the Hereafter. And also the sustenance is not only thing which man can attain it, but it includes Divine everlasting forgivness be it in this world or in the Hereafter. Human sustenance might be very a little, whereas it will be aboundant and unlimited in the Hereafter it might be vis - a - vis, that is to say, it is much in this world,, he will gain something in the Hereafter.
God the Amighty is the only Powerful sustainer and there is no sustainer but Him. Faithful should meditate and think of Godشs attribute (the Sustainer). This exaggerating attribute means that sustenance is only bestowed by God and it should be only exPected from Him and never be relied on other one.
Some PeoPle may misunderstand the Divine attribute of sustainer, it may make them seat idle and think that God will Provide them with sustenance; but in fact the essence of Islam is reliance or in other word to reach Pleasant result, we should take much benefit of some means and tools. He who like to harvest his Products, he should first Plant and then work hard in order to keeP their Products. It is against reliance to seat at home jobless. In this regard, religious scholars say: زWorshiPing does not mean that you seat idle, while others work hard for you, rather you first get uP and worshiP.س
ProPer understanding of the matter makes the balance between servantشs trust in God and his worshiP and also between work and struggle. Islam exPects the manشs sustenance lawful and without doubt.
زTherefore eat of what Allah has given you, lawful and good (things), and give thanks for Allahشs favor if Him do you serve.س Quran (16: 114)
As manشs sustenance lawful, his suPPlication will be answered. Sad ibn Abi Waqqas asked the Holy ProPhet (S.A.W.) to Pray for him. He in rePly to him said: زO Sad! having make your food lawful, your suPPlication will be answered.س
Islam is a kindness and symPathy religion which exPects the rich to donate their wealth to the Poor and the needy. As the Holy Quran says:
زO you who believe! sPend out/of what We have given you before the day comes in which there is no bargaining neither any friendshiP nor intercession and the unbelievers - They are the unjust.س Quran (2:254)
O God! we wish you to grant us a humble heart, a Praiser tougue, a useful knowledge and an eternal confidence
O God! give us a Patience, and Piety.
O God! give us the abundance of your generous and teach us whatever, we donصt know and make us of Paradize righteous dweller.Amen!

تبلیغات