هدایتها و ارزشها:بدزبانی
آرشیو
چکیده
متن
یکی از شیوههای بد و غیر مشروع در برخورد با اندیشههای مخالف، توهین و فحاشی است، در حالی که قرآن کریم با صراحت تمام این گونه اعمال را رد کرده و فرموده است:
«ولا تسبّوا الّذین یدعون مِن دونِ اللّه فیسبّوا اللّه عَدْواً بغیر علم…؛ به کسانی که جز خدا را میخوانند دشنام مدهید، آنان نیز از روی دشمنی[و] به نادانی خدا را دشنام خواهند داد».(سورهی انعام، ایهی 108)
حضرت علی(ع) وقتی که شنید لشکریانش به لشکریان معاویه دشنام دادهاند، فرمود: «إنی أکره لکم أن تکونوا سبّابین ولکنکم لو وصفتم أعمالهم وذکرتم حالهم کان أصوب فی القول وأبلغ فی العذر وقلتم مکان سبّکم ایاهم، اللّهم احقن دمائنا ودمائهم وأصلح ذات بیننا وبینهم واهدهم من ضلالتهم حتی یعرف الحق من جهله ویرعوی عن الغی والعدوان من لهج به».(نهج البلاغه، خطبهی206)
من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید، امّا اگر کردارشان را بیان میکردید و حالاتشان را یادآور میشدید، به صحیح نزدیکتر و از نظر معذور بودن رساتر بود. (ای کاش) به جای دشنام به آنان، میگفتید: خداوندا! خون ما و آنان را حفظ کن، بین ما و بین آنان را اصلاح نما و هدایتشان نما تا هر که حق را نمیداند آن را بشناسد و هر که حریص در ظلم و عدوان است از آن برگردد».
قرآن مجید و امام اول شیعیان هر دو در پرهیز از توهین و فحاشی اصرار دارند و ما که خود را از پیروان راستین این دو میدانیم، انواع فحشها و ناسزاها در بیانمان حکم فرماست، به کافران و مشرکان و یهودیان و… بد زبانی میکنیم بماند، حتی مسلمانان نیز از فحش، لعن و توهین بیبهره نیستند.
به سخنان خود و دیگران از صبح تا شب توجه و دقت کنید و یا آنها را با ضبط صوت، ضبط کنید و دوباره گوش کنید تا معلوم گردد که چه قدر ناسزا ـ صبح تا شب در بین افراد ـ رد و بدل میشود. وقتی ناسزا به لشکریان معاویه جایز نباشد و وقتی به کفار و مشرکان، فحاشی ممنوع باشد، روشن است که فحش دادن به یک فرد مسلمان، گناه کبیره است.
سخنان ناروا در این زمان، زشتی بیشتری دارد؛ زیرا که با پیشترفت علوم و فنون، همه از حال یکدیگر باخبرند و وقتی میشنوند که شیعیان هر سخنی را برزبان جاری میسازند به دین و ائمه ما بدبین میشوند که این خود گناهی بس بزرگ است.
سخنان ناروا در این زمان، زشتی بیشتری دارد؛ زیرا که با پیشترفت علوم و فنون، همه از حال یکدیگر باخبرند و وقتی میشنوند که شیعیان هر سخنی را برزبان جاری میسازند، به دین و ائمه ما بدبین میشوند که این خود گناهی بس بزرگ است. ائمه اطهار به ما سفارش کردهاند: تلاش کنیم تا برای آنان زینت باشیم: «کُونُوا لنا زَیناً ولا تکونوا عَلَینا شَیناً؛ برای ما زینت باشید و موجب زشتی مباشید».1 علاوه براین وقتی ما فحش بدهیم و معبودان یا محبوبان آنان را مورد لعن قرار دهیم، آنان هم مقابله به مثل میکنند و معبود یگانه و یا پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) را که محبوب ما هستند، مورد اهانت قرار میدهند و ایهی قرآن دقیقاً به همین نکته اشاره کرده است. دو روایت است که پیامبراکرم(ص) به فردی که از او سفارشی خواست فرمود: «لا تسبّوا النّاس فتکتسبوا العداوة بینهم؛به مردم فحش ندهید تا کسب عداوت میان آنها کنید.(دشمنتان شوند)».2
1. وسائل الشیعه، ج12، ص8.
2. کافی، ج2، ص360.
One of the bad and illegal ways in dealing with dissenting intellects is revilement. The Holy Qurشan has clearly denied all such things. Allah the Almighty says,
Revile not those whom they Pray beside Allah lest they wrongfully revile Allah through ignorance. Qurشan, 6:108
When Imam Ali (s) heard his soldiers abusing the soldiers of Muiacute;awiya, he said,
شI do not like you to be revilers, but if you mention their bad deeds and states, it will be more correct saying and more effective excuse (unto them). You may say, instead of abusing them,O Allah, sPare our bloods and their bloods, reconcile between us and them and guide them from their deviation so that he will know the truth who has ignored it, and he will refrain from error and oPPression who has kePt to them.
Nahjol Balagha, sermon 206
The Holy Qurشan and the first imam of the Shiشa have emPhasized on refraining from scorn and revilement. However, we, who consider ourselves as the true followers of both the Qurشan and Ahlul Bayt(s), find much revilement and bad Phrases in our sPeech. Leaving the unbelievers and Polytheists aside, we find that the Christians and the Jews have abstained from using revilements in their talks and writings. Muslims, like the Sunni, also are not away from using revilements.
Pay attention to the talks of yours and others from the morning until the night or record them with a cassette recorder and listen to them again to see how much revilements and bad words are exchanged between PeoPle since morning until the night! When abusing the soldiers of Moiacute;awiya was not Permissible and revilement towards the unbelievers and Polytheists was Prohibited, it has become clear that abusing a Muslim is a major sin.
Bad talk in the Present age has much more ugliness because, due to the develoPment in sciences and arts, everyone can know the news of anyone everywhere in the world. So when PeoPle hear the Shia saying whatever comes to their tongues, they take a gloomy view about our religion and imams and this itself is a great sin too.
The infallible imams (s) have recommended us to be good rePresentative of them by Patterning ourselves on them. They have said, ëBe grace to us and do not be disgrace on us!iacute;
Besides, when we abuse and curse the gods or beloveds of others, they also, in return, curse and insult our Lord, ProPhet (s) or our infallible imams (s) who are beloved to us and this is what the Quriacute;anic verse mentioned above has declared. According to the true traditions, the ProPhet (s) has said, ëDo not revile PeoPle lest you cause them to be your enemies!iacute
«ولا تسبّوا الّذین یدعون مِن دونِ اللّه فیسبّوا اللّه عَدْواً بغیر علم…؛ به کسانی که جز خدا را میخوانند دشنام مدهید، آنان نیز از روی دشمنی[و] به نادانی خدا را دشنام خواهند داد».(سورهی انعام، ایهی 108)
حضرت علی(ع) وقتی که شنید لشکریانش به لشکریان معاویه دشنام دادهاند، فرمود: «إنی أکره لکم أن تکونوا سبّابین ولکنکم لو وصفتم أعمالهم وذکرتم حالهم کان أصوب فی القول وأبلغ فی العذر وقلتم مکان سبّکم ایاهم، اللّهم احقن دمائنا ودمائهم وأصلح ذات بیننا وبینهم واهدهم من ضلالتهم حتی یعرف الحق من جهله ویرعوی عن الغی والعدوان من لهج به».(نهج البلاغه، خطبهی206)
من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید، امّا اگر کردارشان را بیان میکردید و حالاتشان را یادآور میشدید، به صحیح نزدیکتر و از نظر معذور بودن رساتر بود. (ای کاش) به جای دشنام به آنان، میگفتید: خداوندا! خون ما و آنان را حفظ کن، بین ما و بین آنان را اصلاح نما و هدایتشان نما تا هر که حق را نمیداند آن را بشناسد و هر که حریص در ظلم و عدوان است از آن برگردد».
قرآن مجید و امام اول شیعیان هر دو در پرهیز از توهین و فحاشی اصرار دارند و ما که خود را از پیروان راستین این دو میدانیم، انواع فحشها و ناسزاها در بیانمان حکم فرماست، به کافران و مشرکان و یهودیان و… بد زبانی میکنیم بماند، حتی مسلمانان نیز از فحش، لعن و توهین بیبهره نیستند.
به سخنان خود و دیگران از صبح تا شب توجه و دقت کنید و یا آنها را با ضبط صوت، ضبط کنید و دوباره گوش کنید تا معلوم گردد که چه قدر ناسزا ـ صبح تا شب در بین افراد ـ رد و بدل میشود. وقتی ناسزا به لشکریان معاویه جایز نباشد و وقتی به کفار و مشرکان، فحاشی ممنوع باشد، روشن است که فحش دادن به یک فرد مسلمان، گناه کبیره است.
سخنان ناروا در این زمان، زشتی بیشتری دارد؛ زیرا که با پیشترفت علوم و فنون، همه از حال یکدیگر باخبرند و وقتی میشنوند که شیعیان هر سخنی را برزبان جاری میسازند به دین و ائمه ما بدبین میشوند که این خود گناهی بس بزرگ است.
سخنان ناروا در این زمان، زشتی بیشتری دارد؛ زیرا که با پیشترفت علوم و فنون، همه از حال یکدیگر باخبرند و وقتی میشنوند که شیعیان هر سخنی را برزبان جاری میسازند، به دین و ائمه ما بدبین میشوند که این خود گناهی بس بزرگ است. ائمه اطهار به ما سفارش کردهاند: تلاش کنیم تا برای آنان زینت باشیم: «کُونُوا لنا زَیناً ولا تکونوا عَلَینا شَیناً؛ برای ما زینت باشید و موجب زشتی مباشید».1 علاوه براین وقتی ما فحش بدهیم و معبودان یا محبوبان آنان را مورد لعن قرار دهیم، آنان هم مقابله به مثل میکنند و معبود یگانه و یا پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) را که محبوب ما هستند، مورد اهانت قرار میدهند و ایهی قرآن دقیقاً به همین نکته اشاره کرده است. دو روایت است که پیامبراکرم(ص) به فردی که از او سفارشی خواست فرمود: «لا تسبّوا النّاس فتکتسبوا العداوة بینهم؛به مردم فحش ندهید تا کسب عداوت میان آنها کنید.(دشمنتان شوند)».2
1. وسائل الشیعه، ج12، ص8.
2. کافی، ج2، ص360.
One of the bad and illegal ways in dealing with dissenting intellects is revilement. The Holy Qurشan has clearly denied all such things. Allah the Almighty says,
Revile not those whom they Pray beside Allah lest they wrongfully revile Allah through ignorance. Qurشan, 6:108
When Imam Ali (s) heard his soldiers abusing the soldiers of Muiacute;awiya, he said,
شI do not like you to be revilers, but if you mention their bad deeds and states, it will be more correct saying and more effective excuse (unto them). You may say, instead of abusing them,O Allah, sPare our bloods and their bloods, reconcile between us and them and guide them from their deviation so that he will know the truth who has ignored it, and he will refrain from error and oPPression who has kePt to them.
Nahjol Balagha, sermon 206
The Holy Qurشan and the first imam of the Shiشa have emPhasized on refraining from scorn and revilement. However, we, who consider ourselves as the true followers of both the Qurشan and Ahlul Bayt(s), find much revilement and bad Phrases in our sPeech. Leaving the unbelievers and Polytheists aside, we find that the Christians and the Jews have abstained from using revilements in their talks and writings. Muslims, like the Sunni, also are not away from using revilements.
Pay attention to the talks of yours and others from the morning until the night or record them with a cassette recorder and listen to them again to see how much revilements and bad words are exchanged between PeoPle since morning until the night! When abusing the soldiers of Moiacute;awiya was not Permissible and revilement towards the unbelievers and Polytheists was Prohibited, it has become clear that abusing a Muslim is a major sin.
Bad talk in the Present age has much more ugliness because, due to the develoPment in sciences and arts, everyone can know the news of anyone everywhere in the world. So when PeoPle hear the Shia saying whatever comes to their tongues, they take a gloomy view about our religion and imams and this itself is a great sin too.
The infallible imams (s) have recommended us to be good rePresentative of them by Patterning ourselves on them. They have said, ëBe grace to us and do not be disgrace on us!iacute;
Besides, when we abuse and curse the gods or beloveds of others, they also, in return, curse and insult our Lord, ProPhet (s) or our infallible imams (s) who are beloved to us and this is what the Quriacute;anic verse mentioned above has declared. According to the true traditions, the ProPhet (s) has said, ëDo not revile PeoPle lest you cause them to be your enemies!iacute