آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

مردی گناهکار نزد پیامبر آمد و از حضرت در خواست بخشش گناه کرد و ماجرا را برای پیامبر تعریف کرد. چندی نگذشت که این آیه برپیامبر نازل شد: «وأقِمِ الصّلاةَ طَرَفَی النّهارِ وزلفاً مِنَ اللّیلِ إنَّ الْحَسنات یذْهِبْنَ السَّیئاتِ؛
و در دو طرف روز [اول و آخر آن] و نخستین ساعات شب، نماز را برپا دار، زیرا خوبی‌ها بدی‌ها را از میان می‌برد.»
نزول این آیه‌ها همانند فرشته‌ی نجاتی بود برای وجدان در حال عذاب مرد. او با خلوص نیت به درگاه خداوند توبه کرد و از این گناه رهایی یافت. سپس در برابر خداوند سجده کرد و در حالی که اشک از دیدگانش جاری بود گفت: «سُبْحانَ الغفّار الّذی یغفِرُ الذنوبَ وَیفْتَحُ بابَ التوبةِ أمام العُصاة!؛ منزّه باد خداوند آمرزنده‌ای که گناهان را می‌آمرزد و درهای توبه را در برابر گناه‌کاران می‌گشاید»
غفّار (آمرزنده) نامی است از نامهای نیک خداوند، بدین معنا که خداوند آمرزنده‌ی گناهان است و اوست که از خطاهای بندگان خطا‌کار در‌می‌گذرد.
خداوند متعال می‌فرماید: «وَإنِّی لَغَفّار لِمَنْ تَابَ وآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً ثُمَّ اهْتدی؛ و به یقین من آمرزنده‌ی کسی هستم که توبه کند و ایمان بیاورد و کار شایسته انجام دهد و به راه راست راه سپر شود.» (سوره‌ی طه، آیه‌ی 82)
همانا که خداوند از توبه گناهکاران خشنود می‌شود و از گناه و معصیت آنان و مجازاتشان خشمگین. گناهان بنده‌ی خطاکار هرچقدر هم بزرگ باشند، در صورت توبه‌ی نصوح، خداوند از آنها در می‌گذرد.
روزی گروهی از صحابه از عبد اللّه بن عباس پرسیدند: بهترین آیه‌ای که انسان می‌تواند با خواندن آن رحمت خداوند را طلب کند کدام است؟ ابن عبّاس بی‌درنگ پاسخ داد: «قُلْ یا عبادی الّذین أسْرَفُوا عَلی أنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إنَّ اللّهَ یغْفِرُ الذُنُوبَ جمیعاً إنَّهُ هُوَ الْغَفّارُ الرَّحِیم؛ بگو: ای بندگان من! ـ که برخویشتن زیاده روی روا داشته‌اید ـ از رحمت خدا نومید نشوید، در حقیقت خدا همه‌ی گناهان را می‌آمرزد که او خود آمرزنده‌ی مهربان است».(سوره‌ی زمر، آیه‌ی53)
آیات قرآن و احادیث نبوی که از مغفرت و بخشایش خداوند متعال سخن می‌گویند، بسیاراند و این موضوع براین امر دلالت دارد که خداوند همواره در توبه را برروی بندگانش باز گذاشته و نمی‌خواهد که آنها از رحمت و مغفرتش نا‌امید شوند. خطاکار همواره در زندگی فرصت آن را دارد که خطاهای خود را اصلاح کند. اصلاح خطا نشانه‌ی قدرت و شجاعت است، نه ضعف و ناتوانی؛ زیرا انسان توانمند قادر است خطاهای خود را جبران کند.
کسی که عظمت و بزرگی خداوند (غفّار) را درک کند، از آن شرم دارد که او را معصیت و نافرمانی کند.او روزی دهنده، بخشنده و مهربانی است که بندگانش را دوست دارد، همواره برآنها منّت نهاده و از شرّ نفس‌شان و هر‌شیطان نفرین شده‌ای در امان می‌دارد.
رسول خدا‌(ص) می‌فرماید: «در روز قیامت، خداوند مؤمن را در حایلی قرار می‌دهد به طوری که مردم او را نبینند. پس به او می‌گوید: آیا این گناهانی که انجام داده‌ای می‌شناسی؟ و چون بنده به گناهان خود اعتراف می‌کند و گمان می‌کند که مورد عذاب الهی قرار می‌گیرد، خداوند به او می‌گوید: من در دنیا آنها را پوشاندم و امروز از آنها خواهم گذشت».
آیا درست است که بنده در برابر این خداوند عظیم و بزرگ، نافرمان باشد؟
برای اینکه این توبه و استغفار، مورد قبول خداوند واقع شود، باید از دلی اقرار کننده به گناه و اراده کننده به ترک آن است برخیزد؛ امّا اگر تنها لقلقه زبان باشد، بدون اینکه عملی در جهت جبران گناه در پی داشته باشد، مانند سرابی خواهد بود که آدم تشنه آن را آب می‌پندارد؛ ولی آب نمی‌باشد.
خداوندا، از باطن و ظاهر ما درگذر، تویی که از ما به ما آگاه‌تری، چشمها و گوشها و دلهایمان را در برابر حق بگشا تا جز حق نبینند و نشنوند و باور نکنند.
The All Forgiving
A man, his consciousness was severly suffering from commiting a sin and looking for a way his sin be forgiven, came to the ProPhet (S.A.W.) and clarified the matter to him.
Before long this Quranic verse was revealed to the ProPhet (S.A.W.):
زAnd establish regular Prayers at the two ends of the day and at the aPProaches of the night: for those things that are good remove those that are evil.س Quran (11:114)
The verse was just like the angel of comPassion for a man his consciousness is suffering. With sincere intention before God, he rePented and saved from sin. He then Prostrated before God, while tears trickled his face, said: زGlory to be
Most Forgiver (Allah) who forgives sins and oPens the door of rePentance for His wrongdoers.س
Ghaffar (The All-Forgiving) is a good Divine attributes means He is Sin Forgiver and He who forgives all errs of wrongdoers. Almighty God says:
زBut, without doubt, I am (also) He that forgives again and again, to those who rePent, believe, and do right, who, in fine, are ready to receive true guidance.س Quran (20: 82)
Surely, God Pleases with the rePentance of wrongdoers, while He becomes angry at their sins and Punishments. He also forgives any great sins of wrongdoers Provided that real rePentance is met.
Once some comPanions asked Abdullah ibn Abbas:زWhich is the best verse man can read it in order to seek God s Mercy? And without any hesitation, he rePlied:
زSay: زO My servants who have transgressed against their souls! do not desPair of the Mercy of Allah: for Allah forgives all sins: for he is Most Forgiving, Most Merciful. Quran (39:53)
One who understands the greatness of God shys to commit any sin or disobey Him. He is the Sustainer of daily life, Most Gracious and Most Merciful and likes His servants. He always showers His favour uPon them and keePs away evil of their souls and Satan from them.
The Holy ProPhet (S.A.W.) says: زIn the Hereafter, God would Place the believer away from PeoPleشs view. He then tells him: زDo you know those sins you had commited? While the servant acknowledges his sin, thinks that he would be Punished, God would tell him: زI covered them uP in the world and now I would forgive them.س
Is it right to be disobedient before such great God?
In order to be accePted the rePentance and dePrecetion of man by God, he with Penitance heart must truly confess his err and then decide to give it uP. If not, it would be a mirage which thirsty man deems it water; but it does not.
O God! You are awarer than ourselves; forgive our inward and outward sin and oPen our eyes, ears and hearts before the right to see, hear and believe not other than it. Amen!

تبلیغات