پاسخ به سؤالات
آرشیو
چکیده
متن
س: در سورهی هود آیه 7 خداوند متعال فرموده است که آسمانها و زمین را در شش روز آفریده «هو الّذی خَلَقَ السَّموات والأرض فی سِتّة أیامٍ» در حالی که خداوند متعال قادر به خلق در یک آن و با صرف اراده میآفریند «اذا أرادَ شَیئاً أن یقُولَ لَه کُن فَیکُون» (یس،6)
ج:خداوند متعال سنن و نظامی را در آفرینش قرار داده که مقتضای حکمت پروردگار است خداوند متعال میتواند آسمانها و زمین را در یک آن بیافریند ولی طبیعت اشیاء اقتضاء اموری را دارد که بازگشت در اشیاء قرار گرفته است تا نظم و ترتیب که سنن الهی هستند بر همه چیز حاکم باشد از امام صادق(ع) پرسیدند که آیا خداوند میتواند جهان را داخل تخم مرغ قرار دهد به گونهای که نه دنیا کوچک شود و نه تخم مرغ بزرگ گردد حضرت فرمود خداوند بر هر چیزی قادر است مثلاً خداوند به تو دیدهگانی داده است که بوسیله آن میتوانی کوهها و آسمانها را مشاهده کنی این همه اشیاء در چشم تو جمع میشود در حالی که چشم حجم بسیار کوچکی دارد در چشم چنین قابلیت و ظرفیتی نهفته است که بتواند جهان عظیم را منعکس کند ولی تخم مرغ چنین قابلیتی ندارد نه آنکه خداوند قدرت آن را ندارد عجز در قابلیت تخم مرغ است نه در قدرت پروردگار آیا میتوان از یک مهندس خواست که کشتی اقیانوس پیما را در حوض کوچکی بسازد او قدرت ساخت کشتی را دارد ولی حوض ظرفیت تحمل آن را ندارد آفرینش جهان در شش روز به قابلیت و ظرفیت آن برمیگردد که چنین زمانی را میطلبد تا نظم و سنت حکیمانه الهی تجلی پیدا کند.
س: قرآن کریم اکراه و اجبار برای پذیرش دین را نفی کرده «لا إکراه فی الدّین» (بقره،256)
پس چرا پیامبر اکرم(ص) با مشرکین همواره درگیر جنگ بود تا آنجا که آنان ی کشته میشدند و یا مجبور به پذیرش اسلام میگردیدند.
ج: پیامبر گرامی تا لحظهای که در مکه بودند هیچ جنگی با مشرکین نداشتند در این مرحله دعوت پیامبر منحصر در دعوت زبانی بود و رنج عظیمی را نیز در این راه متحمل شدند تا آنجا که ناگزیر شدند به مدینه هجرت کنند در مدینه پیامبر اکرم زیر بنای جامعه اسلامی را پی ریزی کرد و کمکم جامعه اسلامی شکل گرفت مشرکین از ترس توسعه قدرت مسلمین به ممسلمانان هجوم آوردند از ا ین رو اکثر جنگها در مدینه و اطراف آن صورت میگرفت و این نشان میدهد که جنگهای پیامبر جنبهی دفاعی داشته نه هجومی خداوند به پیامبر فرموده است:«و قاتلوا فی سبیل اللّهِ الّذینَ یقاتِلونکُم» (بقره،190) با کسانی که به جنگ شمام بر میخیزند مبارزه کنید در آیه دیگر از پیامبر خواسته است برای از بین بردن فتنه به جنگ برخیزد «و قاتِلُوهُم حتّی لا تکون فتنه» (بقره،193)
و در جای دیگر از پیامبر خواسته است برای رهایی مستضعفین مبارزه کند «مالکم لا تقاتلون فی سبیل اللّه و المستضعفین» (نساء، 75) رفع فتنه و رهایی از ظلم وظیفه انسانی است که عقل و وجدان بشری به آن حکم میکند جنگهای پیامبر پس از فتح مکه نیز برای ایمن سازی جامعه نوپای اسلامی بوده از همین رو در فتح مکه و پس از آن پیامبر اکرم اسلام ظاهری مشرکین را می پذیرفت زیرا پذیرش اسلام تسلیم و اقرار به شوکت اسلام بود و بسا مانع از هم پیمانی مجدّد آنان با دیگر دشمنان اسلام میشد.
اهل کتاب نیز با پذیرش جزیه هیمنه اسلام را قبول میکردند بیآنکه مجبور به پذیرش اسلام شوند.
چکیده کلام اینکه جنگهای پیامبر برای دعوت به اسلام از راه زور و اجبار نبود بلکه جنبه دفاعی و امنیتی داشت.
ج:خداوند متعال سنن و نظامی را در آفرینش قرار داده که مقتضای حکمت پروردگار است خداوند متعال میتواند آسمانها و زمین را در یک آن بیافریند ولی طبیعت اشیاء اقتضاء اموری را دارد که بازگشت در اشیاء قرار گرفته است تا نظم و ترتیب که سنن الهی هستند بر همه چیز حاکم باشد از امام صادق(ع) پرسیدند که آیا خداوند میتواند جهان را داخل تخم مرغ قرار دهد به گونهای که نه دنیا کوچک شود و نه تخم مرغ بزرگ گردد حضرت فرمود خداوند بر هر چیزی قادر است مثلاً خداوند به تو دیدهگانی داده است که بوسیله آن میتوانی کوهها و آسمانها را مشاهده کنی این همه اشیاء در چشم تو جمع میشود در حالی که چشم حجم بسیار کوچکی دارد در چشم چنین قابلیت و ظرفیتی نهفته است که بتواند جهان عظیم را منعکس کند ولی تخم مرغ چنین قابلیتی ندارد نه آنکه خداوند قدرت آن را ندارد عجز در قابلیت تخم مرغ است نه در قدرت پروردگار آیا میتوان از یک مهندس خواست که کشتی اقیانوس پیما را در حوض کوچکی بسازد او قدرت ساخت کشتی را دارد ولی حوض ظرفیت تحمل آن را ندارد آفرینش جهان در شش روز به قابلیت و ظرفیت آن برمیگردد که چنین زمانی را میطلبد تا نظم و سنت حکیمانه الهی تجلی پیدا کند.
س: قرآن کریم اکراه و اجبار برای پذیرش دین را نفی کرده «لا إکراه فی الدّین» (بقره،256)
پس چرا پیامبر اکرم(ص) با مشرکین همواره درگیر جنگ بود تا آنجا که آنان ی کشته میشدند و یا مجبور به پذیرش اسلام میگردیدند.
ج: پیامبر گرامی تا لحظهای که در مکه بودند هیچ جنگی با مشرکین نداشتند در این مرحله دعوت پیامبر منحصر در دعوت زبانی بود و رنج عظیمی را نیز در این راه متحمل شدند تا آنجا که ناگزیر شدند به مدینه هجرت کنند در مدینه پیامبر اکرم زیر بنای جامعه اسلامی را پی ریزی کرد و کمکم جامعه اسلامی شکل گرفت مشرکین از ترس توسعه قدرت مسلمین به ممسلمانان هجوم آوردند از ا ین رو اکثر جنگها در مدینه و اطراف آن صورت میگرفت و این نشان میدهد که جنگهای پیامبر جنبهی دفاعی داشته نه هجومی خداوند به پیامبر فرموده است:«و قاتلوا فی سبیل اللّهِ الّذینَ یقاتِلونکُم» (بقره،190) با کسانی که به جنگ شمام بر میخیزند مبارزه کنید در آیه دیگر از پیامبر خواسته است برای از بین بردن فتنه به جنگ برخیزد «و قاتِلُوهُم حتّی لا تکون فتنه» (بقره،193)
و در جای دیگر از پیامبر خواسته است برای رهایی مستضعفین مبارزه کند «مالکم لا تقاتلون فی سبیل اللّه و المستضعفین» (نساء، 75) رفع فتنه و رهایی از ظلم وظیفه انسانی است که عقل و وجدان بشری به آن حکم میکند جنگهای پیامبر پس از فتح مکه نیز برای ایمن سازی جامعه نوپای اسلامی بوده از همین رو در فتح مکه و پس از آن پیامبر اکرم اسلام ظاهری مشرکین را می پذیرفت زیرا پذیرش اسلام تسلیم و اقرار به شوکت اسلام بود و بسا مانع از هم پیمانی مجدّد آنان با دیگر دشمنان اسلام میشد.
اهل کتاب نیز با پذیرش جزیه هیمنه اسلام را قبول میکردند بیآنکه مجبور به پذیرش اسلام شوند.
چکیده کلام اینکه جنگهای پیامبر برای دعوت به اسلام از راه زور و اجبار نبود بلکه جنبه دفاعی و امنیتی داشت.