آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

(محل الصاق تصویر)
در این تصویر که از مجله «تایم‏» اقتباس شده است، طرز کلون‏سازى از سلولهاى پستان یک میش را نشان مى‏دهد:
1 - یاخته‏هائى را از پستان یک میش فنلاندى برداشته و در محلول کشت که داراى مواد مغذى کمتر است، گذاشته‏اند تا سلولها دچار قحطى شوند و تقسیم آنها متوقف گردد و ژنهاى فعال آنها از فعالیت‏باز مانند.
2 - در همان حال یک تخمک بارور نشده از تخمدان یک میش سیاه چهره اسکاتلندى برداشته‏اند. هسته آن را توام با DNA مکیده‏اند (خارج کرده‏اند) در نتیجه فقط پوسته خالى تخمک باقیمانده است که محتوى تمام مکانیسم‏هاى لازم براى ایجاد جنین است.
3 - این دو تا سلول را نزد هم قرار دادند و با یک تحریک ظریف الکتریکى آنها را وادار کرده‏اند که باهم فت‏شوند مانند حباب هوا.
4 - در حدود شش روز بعد، جنین تولید شده را در رحم یک میش سیاه چهره دیگر کاشته‏اند.
5 - پس از پایان دوران باردارى، میش سیاه چهره باردار، یک بره زائید شبیه میش فنلاندى و اسم آن را «دالى‏» گذاشتند و این بره از نظر ژنتیکى (ارثى) شبیه همان میش فنلاندى (دهنده سلول اولیه) بود.
به طورى که در مقاله پیش یادآور شده‏ایم، کلونینگ یا مشابه‏سازى موجود زنده چیزى نیست که تازه به وجود آمده باشد، بلکه میلیونها سال است که این عمل یعنى توالد موجود زنده بدون آمیزش جنسى یعنى بدون اختلاط تخم نر و ماده در طبیعت انجام مى‏گیرد فى‏المثل از یک سیب‏زمینى وقتى که در جاى‏مناسب کاشته شود، ده‏ها سیب‏زمینى دیگر به وجود مى‏آیند واز هر گره آن یک سیب‏زمینى‏تولید مى‏شود. آنچه که مهم و مورد بحث است، این است که وقتى مما موضوعى را از طبیعت الهام مى‏گیریم و مغز متفکر و خدادادى خود را بکار مى‏اندازیم باید آن را در راه درست و به نفع بندگان خدا بکار بریم و هرگز از مسیر اخلاقى منحرف نشویم. به عبارت دیگر: اخلاق را فداى علم نکنیم، بلکه برعکس علم را در خدمت و تعالى اخلاق قرار دهیم و به هیچ بها و بهانه‏اى ارزش‏هاى اخلاقى را زیرپا نگذاریم زیرا که جوامع بشرى به اخلاق پابرجا مى‏مانند.
اکنون جوامع بشرى با طوفان افزایش بى‏رویه جمعیت در سرتاسر جهان مواجه است آن وقت‏با به وجود آوردن چند انسان مشابه و مشابه‏سازى انسانها، کدام گره از کار فروبسته جهان گشوده مى‏شود!
جامعه‏اى را در نظر بگیرید که زنان بى‏شوهر به قدرت علم و فن‏آورى باردار شوند و با سربلندى و افتخار هم بگویند که این بچه من از نطفه فلان دانشمند و یا قهرمان و یا فلان دیکتاتور نسل‏کش و فاجعه‏آفرین است.
ده سال پیش نگارنده در کتاب «اخلاق پزشکى‏» مطالبى نوشته‏ام بد نیست که خلاصه‏اى از آن را یادآور شوم:
این امر صرفنظر از مسائل مذهبى، از نظر اخلاقى نیز مطالب و مشکلات زیادى پیش مى‏آورد. یکى از مسائل مهم و غیر قابل تصور این است که اگر قرار باشد هر زنى به دلخواه و براى خود بچه‏اى از بانک نطفه (یا از نطفه‏هاى منعقده کلون شده) بچه‏دار شود، دیگر چه نیازى به شوهر دارد. در این صورت اساس روابط زناشوئى و تشکیل خانواده که از اساسى‏ترین غرائز طبیعى است‏برباد خواهد شد. شخصیتى که وجود پدر به کودک مى‏دهد و هویتى که بچه از داشتن پدر به دست مى‏آورد،، چه خواهد شد؟ بى‏فامیلى و بى‏خانواده بودن براى آدم، آنهم براى کودک و نوجوان بسیار دشوار است و از همه دشوارتر این که در برگ هویت‏ها اسمى از پدر نبوده و فقط فرزند مادرش باشد.
ناراحتى روانى که از این راه عاید کودک و نوجوان مى‏شود و سرافکندگى که در اجتماع براى وى حاصل مى‏گردد، باعث درد و اندوه فراوان براى او خواهد شد.
بچه یتیم بى‏پدر است ولى بى‏کس نیست اما این قبیل بچه‏ها هم بى‏پدرند و هم بى‏کس. بى‏کس بودن از نظر روانى واجتماعى براى بچه بسیار گران تمام مى‏شود. این نکته نیز شایان توجه است که زندگى زناشوئى یک واحد «سایکوسوماتیک‏» یا هماهنگى روح جسم و اساس آن همراهى زن و شوهر است. در تحت همین شرائط است که خداوند متعال هدیه بسیار مناسبى که همان کودک است، به آنان ارزانى مى‏دارد. در شبیه‏سازى، عمل بیولوژیکى مؤثر در واحد سایکوسوماتیک از بین مى‏رود و اساس خانواده که ستون اصلى اجتماع است، متزلزل مى‏شود و فرو مى‏ریزد. و صدها نکته اخلاقى دیگر نیز وجود دارد که فعلا مجال بحث نیست. ( Psycosomattic)
سازمان بهداشت جهانى شبیه‏سازى انسان را محکوم کرد تهران - واحد مرکزى خبر: سازمان بهداشت جهانى طى قطعنامه‏اى که در تجمع جهانى سالانه این سازمان به تصویب اکثریت رسید، شبیه‏سازى انسان را از طریق تولید مثل غیر جنسى، غیر قابل قبول خواند. به گزارش خبرگزارى فرانسه از ژنو، این قطعنامه در کمیته سازمان بهداشت جهانى به تصویب رسیده و در مورد تایید آن در مجمع عمومى تردیدى وجود ندارد این سازمان اعلام کرده است که‏استفاده از تولید مثل جنسى به منظور شبیه‏سازى‏موجودات انسانى از نظر اخلاقى غیر قابل قبول و مخالف تقوى و اخلاقیات انسانى است. این قطعنامه همچنین از دبیر کل سازمان بهداشت جهانى مى‏خواهد تا در مورد تاثیرات فنون تولید مثل غیر جنسى بر سلامت انسان که در مورد حیوانات و گیاهان به کار مى‏رود، به تحقیق بپردازد.
طرز کلون‏سازى انسان که خوشبختانه به نتیجه نرسید و در اثر فشار مذهبیون و اخلاقیون فعلا عمل کلون‏سازى انسان متوقف شده است.
طرز کلونه شدن آمبریو
1 - براى درمان بخشى از نازائى، تخمکهاى زن برداشته و در آزمایشگاه بارور شدند بعضى از این تخمکها با بیش از یک اسپرم بارور گشتند (وضع غیر طبیعى).
2 - در نخستین گام رشد سلول غیر طبیعى به دو بخش تقسیم شد.
3 - پوشش آن با یک آنزیم برداشته شد و دو سلول از هم جدا گشتند.
4 - با یک تکنیک عالى غلاف زوناى مصنوعى افزوده شد و رشد ادامه یافت.
5 - سلول‏ها به تقسیم ادامه دادند واز نظر ارثى تخم‏هاى مشابه تشکیل شدند. رشد پس از 6 روز متوقف شد که یکى از علل آن آمبریوى غیر طبیعى بود.

تبلیغات