آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

پرسش: در سورهی مبارکهی تکویر، منظور از ایهی «وإذا النّفوس زوّجت» چیست؟ (تکویر،8)
پاسخ:پیش از این‌که به ایهی مورد نظر توجّه کنیم،باید ساختار کل سوره‌را در نظر بگیریم. به‌نظر می‌رسد این سوره، دگرگونی‌هایی را که در منظومهی شمسی رخ می‌دهد، با انقباض و درهم پیچیدگی خورشید و تیره‌شدن ستارگان این منظومه نشان می‌دهد. آن‌گاه در سوره ی بعدی (انفطار) در گسترهی وسیع‌تری، تکوین این حادثهی عظیم را در کهکشان بیان می‌کند.
با این وصف، شرح کامل‌تر دگرگونی‌های زمین و زمان را در آستانهی قیامت می‌توان در سورهای تکویر و انفطار بررسی و پی‌گیری کرد.
و امّا مراد از ایهی «وَ إذا النُّفوسُ زُوِّجَت» چیست؟
این ایه می‌فرماید: «در آن هنگام هرکس با همسان خود قرین گردد.» بر اساس این‌ایه، در روز حشر آن‌گاه که آدمیان از قبرها برمی‌خیزند و به سوی پروردگار خود روی می‌آورند، گونه‌ای جداسازی میان آدمیان صورت می‌گیرد. به دیگر سخن، صالحان با صالحان، بدکاران با بدکاران، اصحاب یمین با اصحاب یمین و اصحاب شمال با اصحاب شمال همنشین می‌شوند.
آن‌جا بر خلاف این دنیاست که همه باهم آمیخته‌اند؛ گاه مشرک همسایهی مؤمن است و گاه فردی صالح، همسری ناصالح دارد. آری، در قیامت که «یوم‌الفصل»؛ یعنی روز جدایی است، این‌ها کاملاً از هم جدا می‌شوند.
در تفسیر این ایه، احتمال‌های دیگری نیز بیان شده‌است، مانند این‌که ارواح به بدن‌ها باز‌می‌گردند، نفوس بهشتی با حوریان و نفوس جهنّمی با شیاطین، قرین می‌شوند؛ یا این‌که هر انسانی با دوست و رفیقش، قرین می‌گردد پس از آن‌که مرگ میان آن‌ها جدایی افکنده است؛ یا هرانسانی با کردارش قرین می‌شود. با این حال، مفسران همان تفسیر اوّل را متقن‌تر دانسته‌اند.
پرسش:منظور از ایهی «والشّعراءَُ یتّبِعُهُمُ‌الغاوُنَ» چیست؟ (شّعراء، 26)
پاسخ:معنای ایهی یاد شده این است: «شاعران کسانی هستند که گمراهان از آنان پیروی می‌کنند».
باید دانست این ایه در پاسخ کسانی نازل گردید که پیامبر اسلام را به شاعر‌بودن متّهم می‌کردند و آن‌چه را ایشان از وحی دریافت می‌کرد، شعر می‌دانستند. خداوند در این ایه و ایات پیش و پس از آن، پیامبر را از اتّهام یاد شده بری می‌داند.
شاعران کسانی هستند که در گیر و دار مدح و ذمّ و تصویر کردن چهرهی زیبا یا زشت و نیز در خیال و اوهام و به طور کلی، دنیایی دور از واقع به‌سر می‌برند. این در حالی است‌که روش قرآن که از ژرفای وحی سرچشمه گرفته است، به شعر یا چیزی شبیه آن هیچ شباهتی ندارد. شخصیت حضرت محمّد‌(ص) نیز از نظر روحی یا وجدانی هیچ‌گاه با شاعران، نزدیکی و شباهتی نداشته است. آن‌چه از ایشان در طول ابلاغ رسالت نمایان شد، چیزی جز صفا، صداقت، روشنی فکر و روح و رحمت و مهربانی نبود. حال با این تصور از حضرت محمّد‌(ص) ایا می‌توان او را که همواره با خدا زیست می‌کند و نیکی و سعادت را برای بشریت می‌خواهد، به عنوان «شاعر» به خیال پردازی متّهم کرد؟!
به همین دلیل، خداوند با آوردن این ایه که گمراهان از شاعران پیروی می‌کنند، حضرت محمّد‌(ص) را نجات دهندهی بشریت از اوهام و خرافه و راهنما به‌سوی واقعیت معرّفی می‌کند. بدین ترتیب، مؤمنان مخلصی که به خدا و رسولش ایمان آوردند و از او پیروی می‌کنند، هنگام رویارویی با خطرها، در کنار حقّ، پایدار و استوار می‌مانند.
پرسش:در اواخر سورهی «الرّحمن» دربارهی دو بهشت و دو صنف میوه سخن به میان آمده است. منظور چیست؟
پاسخ:از ایهی «و لِمَن خَافَ مَقَامَ رَبّه جَنّتانِ» به بعد که مورد نظرماست،بحث به دو بخش فرعی تقسیم می‌شود. بخش اوّل از ایهی 61‌تا‌46را در برمی‌گیرد که به گفتهی بعضی مفسّران، در توصیف بهشت ابرار است. بخش دوّم نیز ایات 62‌تا‌77 را در برمی‌گیرد وهر دو بخش 15 ایه در توصیف بهشت مقرّبان (انبیا و اولیا) است. در هریک از دو بخش نامبرده، 8 بار ترجیع بند «فَبای آلاَءِ رَبّکُما تُکَذِّبانِ» تکرار می‌شود و 7 ویژگی هریک از این دو بهشت توصیف می‌گردد.
نخستین تفسیر، هریک از دو بهشت را شامل دو بهشت دیگر می‌داند (جنّتان) که به‌نظر می‌رسد دوگانه بودن بهشت‌ها به دوگانگی جنّ و انس مربوط باشد و هرکدام از این بهشت‌ها مختصّ یکی است. در مقابل، تفسیر دیگری مبنای وجود این دو بهشت را دراین می‌بیند که یکی در مرحلهی پایین‌تر و برای افرادی است که در سطح پایین‌تری از ایمان و خوف پروردگار قرار دارند. به دیگر سخن، بر اساس تفسیر دوم، هدف از دوگانه بودن بهشت ها، بیان وجود سلسله مراتب در پاداش اخروی به تناسب ایمان و کردار صالح افراد است.
دربارهی میوه‌های این دو بهشت نیز گفته شده است:‌«درآن‌ها، میوه‌های فراوان و درخت خرما و انار هست.» بی‌شک، «فاکهة» مفهوم گسترده‌ای دارد و همهی انواع میوه را در برمی‌گیرد، ولی به دلیل اهمّیت خرما و انار، به صورت ویژه از آن‌دو نام برده شده است. باید دانست پرداختن قرآن به میوه‌ها از میان آن‌همه غذاهای بهشتی، به دلیل اهمّیتی است که میوه‌ها در تغذیه دارند. نقش میوه‌ها در شادابی و نشاط انسان‌ها نه‌تنها از نظر علمی، بلکه از نظر تجربهی عمومی مردم نیز آشکار است.
موسسهی‌معارف اسلامی امام رضا (ع) که به آهنگ آموزش و پژوهش در فرهنگ اسلامی و معارف قرآنی شکل گرفته است ، با انتشار دو نشریهی«بینات» (ویژهی پژوهش‌های قرآنی) و «بشارت» (ویژهی جوانان) در دو سطح توانسته است تلاشی موثر را در گسترش فرهنگ قرآنی شکل دهد .
این مؤسسه در گامی دیگر در آن است تا عرصهی جدیدی را برای زنان و دختران قرآن پژوه‌ بگشاید. که بی‌شک در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی جایگاه بسزایی ر در زمینه های قرآنی به نام خود ثبت کرده‌اند. از این رو،برای شناسایی و شناساندن بانوان قرآن پژوه و بهره‌گیری از توانایی های علمی و پژوهشی آنان تشکیل « بانک اطلاعاتی بانوان قرآن پژوه» در دستور کار قرار گرفته است.
برای تحقق این هدف،از همهی بانوان فعال در عرصه های قرآنی (حافظ ، قاری ، کاتب ، هنرمند، نویسنده ، مدرس، مفسِر و پژوهشگر) دعوت می‌شود که با تکمیل برگ صفحهی بعد و فرستادن آن به مؤسسه، در این حرکت مقدس مشارکت کنند.(کپی برگ نیز پذیرفته می‌شود)
نشانی : قم ، بلوار شهید محمد منتظری ، کوچه 8 ، پلاک 12 ، صندوق پستی: 331937185 ، دور نویس : 7739747
دفتر نشریه :7740559ـ0251
مرکز فرهنگی هنری قرآنی ثامن الأئمه (علیه السلام) اصفهان با هدف برداشتن گامی نو در عرصهی فعالیت‌های قرآنی و ایجاد تنوع در رقابت قرآنی
دومین دورهی مسابقات تیمی قرآن کریم
را همزمان با میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در رشته های قرائت ، حفظ، خوشنویسی درسطح کشور ویژهی برادران برگزار می‌کند.
جایزه‌ها:
، تیم اول : عمرهی مفرده تیم دوم : عتبات عالیات تیم سوم : سفر به سوریه
برای آگاهی بیشتر با تلفن 2212983 ـ 0311تماس بگیرید.
شناخت‌نامه بانوان قرآن پژوه
نام: نام خانوادگی: نام پدر: تاریخ تولد:
شغل: ‌تحصیلات:
زمینهی فعالیت قرآنی: حفظ قرائت تدریس پژوهش نگارش هنر
و…
مدت اشتغال به فعالیت از ...........تا..............
استادان برجسته:
نمونه آثار اعم از (مقاله ، پایان نامه ، کتاب، پژوهش و...):
1
2
3
4
فشرده‌ای از شرح حال علمی و فعالیت خود و ... را بیان کنید. (به برگ پیوست کنید)
نشانی کامل پستی :
تلفن تماس:
سلام به دوست عزیزم ،بلکه عزیزتر از جانم !واقعاً هم‌چون معنی‌ات ،شادی آفرین و مژده دهنده‌ای. به‌راستی، دوستی هم‌چون تو نداشتم که این‌گونه به فکرمن و دیگر دوستانش باشد.چنان خوشحالم که به قول معروف،تنها پر ندارم که بپرم.
می‌خواستم از تو، دوست عزیزم تشکر کنم که چیزهای آموزنده به ما یاد می‌دهی. هرگز دوستی مهربان‌تر از تو ندیده بودم که همیشه به فکر دوستانش باشد و بخواهد این‌همه لغات ومعانی و داستان و … به آنان یاد بدهد . من از صمیم قلب می‌گویم که‌« دوستت دارم».
بشارت جان! امیدوارم همیشه در کارهایت، موفق و مؤید باشی.
یاسر دولتی ـ اردبیل
با سلام‌ فراوان حضور دست‌اندرکاران محترم مجلهی بشارت؛ امیدوارم در تلاش‌های فراوانی که در راه اعتلای فرهنگ قرآنی دارید، خدا به شما قوّت ‌دهد تا همواره در مسیر اهداف متعالی قرآنی ،موفق باشید.
این نامه را در شب تولد امام زمان‌(عج) برایتان می‌نویسم. تولد صاحب‌الزمان را به همهی شما تبریک می‌گویم؛ ان‌شاءاللّه ،چشم‌هایمان هر چه زودتربه دیدن قدومش،منوّر شود. می‌خواستم از شما تشکر و تقدیر فراوان داشته باشم‌که چنین نشریه‌ای تهیه کرده‌اید‌‌.من اصلاً نمی دانستم چنین نشریه‌ای وجود دارد.من‌هنگامی با نشریهی پرمحتوا، آموزنده و سازندهی‌«بشارت » آشنا شدم که این نشریه به عنوان جایزه به فرزندم اهداشد که در دارالقرآن امام علی (ع) مشهد، کلاس‌های تابستانی را می‌گذارند.از این اتفاق واقعاً احساس خوشحالی می‌کنم؛ چون من به مطالب قرآن و مفاهیم آن علاقهی فراوان دارم، ولی نمی‌دانستم از چه منابع و مآخذی می‌توان کمک گرفت که کامل و جامع باشند. بدون اغراق می‌گویم تک‌تک صفحات این نشریه، دایرة المعارفی از مفاهیم قرآنی است. نمی‌دانید پس از خواندن نشریهی شما چه احساس پاک و خوبی به من دست داد و نمی‌دانم از شما چگونه تشکر کنم. دست شما درد نکند و خسته نباشید. بر دستان مبارک شما بوسه می‌زنم که چنین نشریهی جالب و پرمحتوایی فراهم ساخته‌اید.
سکینه زرنگ فویهه
مشهد مقدس
به نام آن‌که دل به نامش گردد آرام
ن وَالْقلم و مایسطرون
دست‌اندرکاران نشریهی بشارت؛ سلام !خسته نباشید.
در آغاز از شما به‌دلیل مطالب ارزنده و پرمحتوای نشریه‌تان ، تشکرمی کنم. سپس می‌خواستم بگویم اگر می‌توانید به‌جز داستان حضرت یوسف از دیگر داستان‌های قرآنی؛یعنی سرگذشت امامان و پیامبران نیز در مطالبتان استفاده کنید . دیگر این‌که پاسخ بعضی سؤال‌های مسابقه، درست‌؛مثل همدیگر است؛ مانند سؤال 10 دربارهی سوره ی نحل که در بعضی ایه‌ها‌، «گمراهان» و در بعضی دیگر،‌ «کافران» هستند که خدا ،آن‌ها را هدایت نمی‌کند. در سؤال 17‌ ،نیز کلمهی «البغی» در خیلی از ایه ها، کار ناپسند و ناشایست و در خیلی جاهای دیگر، «ظلم» یا بعضا‌ً «ستم» معنی شده است.این طوری است که آدم در‌می‌مانداز میان این‌ها کدام درست است. خواهش می‌کنم سؤال‌ها، واضح‌تر باشد تا بتوانیم راحت‌تر جواب بدهیم.گاهی اوقات هم معنای بعضی کلمات در سؤال‌ها مشکل است که معنی سؤال را نمی‌فهمیم. لطفاً از کلمات آسان‌تری استفاده کنید .
در کل، نشریه تان حرف ندارد؛ هم مطالب،‌‌هم طراحی و نقاشی آن بسیار زیبا و شکیل است و باعث می‌شود جوانان و نوجوانان، بیشتر به‌سوی قرآن،سوق پیدا کنند و راهنمای خوبی برای آن‌هاست.
خداوند شما را بیش از پیش در این‌راه یاری کند و سایهی قرآن همواره بر سر شما (بشارتی‌ها) باشد.
وحید درافشانی ـ اهواز

تبلیغات