آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

بیشتر انسان های علاقمند به قرائت قرآن کریم به ثواب‌ها و پاداش‌های اخروی ‌آن توجه دارند و به دنبال آن هستند که از این طریق به مقامات بالاتر و والاتر بهشتی نایل ایند. این دیدگاه نیکو و بسیار ارزشمند است، امّا قرائت قرآن کریم علاوه بر آن آثار، دارای آثار فراوانِ دیگری نیز است. مانند بخشش گناهان، رسیدن به کمالات معنوی، کمک به سیر و سلوک در مسیر حقّ، برطرف شدن مشکلات دنیایی، گشایش در کارها، زیاد شدن رزق و روزی و….
تأکید روایات بر وجود آثار همه جانبه قرائت قرآن، نشانه آن است که انسان نباید از این آثار غافل شود. او می‌تواند با انس و مداومت بر‌تلاوت قرآن ارتباط با عالم غیب پیدا کند و به این باور برسد که در پشت این جهان مادی و محسوس، تدبیرگری است که همه قدرت ها از او و به دست اوست؛ آدمی را تنها نمی‌گذارد و دست او را می‌گیرد. آن جا که خداوند یکی از صفات کتابش را «مبارک»1 بر می‌شمارد دقیقاً به همین معناست، یعنی کتابی که دارای خیر و برکت و سود و نفع است و هر کس به سراغ آن رود دست خالی بر‌نمی‌گردد. چنان که مبارک بودن حضرت عیسی (ع) 2 نیز طبق معنایی که از روایات به دست می اید یعنی کسی که هر‌جا باشد نفع و سود او به دیگران می رسد. در این میان سوره مبارکه قدر از آثار ویژه‌ای در انسان‌سازی و تنظیم حیات دنیایی انسان برخوردار است و شاید رمز این که این سوره سوره پیامبر و پیروان او نام گرفته همین باشد. سلامتی، امنیت،نشاط، شادابی، بخشش گناهان، ادای قرض، استجابت دعا، افزایش رزق و…بخشی از برکاتی است که در این سوره نهاده شده است.
امّا یک نکته جالب و نقطه مشترک در اکثر آثار این سوره وجود دارد و آن سلامتی و محفوظ بودن و احساس امنیت و آسایش داشتن و دوری از شر و وسوسه و گناه است که برخاسته از کلمه «سلام» در این سوره است، که گفته شده تکرار همین یک کلمه موجب فرود آمدن سلامتی و امنیت است. در شماره های 24 و 25 بشارت، مقاله همراه سالکان، و در شماره 26، مقاله آب بر آتش، بخشی از آثار و خواص این سوره برشمرده شد، در این جا بخش بیشتری از آنها را بیان می‌کنیم:
1.در راه حجّ: امام سجاد(ع): اگر فردی پیاده به حج رود و در راه سوره «انا انزلناه» را بخواند ناراحتی و خستگی احساس نخواهد کرد.
2. هنگام سوار شدن به مرکب:امام سجاد(ع): فردی که هنگام سوارشدن بر مرکب «انا انزلناه» بخواند با سلامت و آمرزش از آن فرود می اید.
3.هزار مرتبه در شب بیست و سوم: امام صادق(ع): هر کسی شب بیست و سوم ماه رمضان هزار مرتبه «انا انزلناه»‌بخواند بر‌یقین او افزون می شود و ولایت ما را به طور خاص می یابد و این به خاطر آن حقایقی است که در خواب مشاهده می‌کند.
4.نماز در مکة: امام صادق(ع): هر کسی در مکّه هفتاد رکعت نماز گزارد و در هر رکعت «قل هو اللّّه احد»‌و «انا انزلناه» و «ایه سخرة»3 و «ایة الکرسی»‌را بخواند از دنیا نمی رود مگر شهید.
5. با ائمه(ع)در دنیا و آخرت: اسماعیل بن سهل می گوید: به امام باقر نوشتم: مطلبی به من بیاموزد که با گفتن آن در دنیا و آخرت با ایشان باشم؛ امام باقر(ع) با خط مبارک نوشتند: بسیار «انّا انزلناه» بخوان و همواره زبان خود را با استغفار تازه نگهدار. (بحارالأنوار،ج 92/328)
6. رفع فقر و قرض سنگین:به امام(ع) از نوشتم که قرضی سنگین دارم امام باقر(ع) نوشت: بسیار استغفار کن و زبانت را با قرائت «انا انزلناه» تازه گردان.
7.هنگام خوابیدن و بیدارشدن: امام باقر(ع): هر کسی زمان خوابیدن و بیدارشدن، سوره قدر را بخواند ثواب آن، لوح محفوظ4 را پر می‌کند.
امام صادق(ع): خواندن یازده مرتبه سورة قدر هنگام خوابیدن باعث می‌شود تا خداوند یازده فرشته براو بگمارد و او را از هر شر و وسوسه ای تا صبح حفظ کنند. (بحارالانوار ج،76/210)
8. قبولی نماز:امام جواد(ع): نمازی که در آن سورة قدر خوانده شود با قبولی چندین برابر به «علّیین» یعنی عالی ترین مقام بهشت می‌رسد. (بحارالانوار ج85/6)
9. موجب استجابت دعا:امام جواد(ع): هر کسی سورة قدر را بخواند و سپس دعا کند دعای او مستجاب می‌شود و تا لوح محفوظ بالا می‌رود. (بحارالانوار ج،85/66)
10.در نماز واجب:امام صادق(ع): هر کسی در نماز واجب سورة قدر بخواند منادی از طرف خداوند به او می‌گوید: خداوند گناهان گذشته تو را بخشید و اعمال را از نوآغاز کن. (بحارالانوارج،92/337)
امام صادق(ع): هر کسی با صدای بلند «انا انزلناه» را بخواند مانند آن که در راه جهاد شمشیر کشیده باشد و هر کسی آهسته بخواند مانند آن است که در راه جهاد و درخون خود غلطیده باشد و هر کسی ده مرتبه آن را بخواند خداوند هزار گناه را از او محو می‌کند.
11. آمرزش گناهان: امام کاظم(ع) نسبت به فردی که شنیدند سورة قدر می‌خواند فرمودند: خداوند او را آمرزید و مورد بخشش قرار داد.
12. بر لباس نو: امام صادق(ع): هر کسی برای لباس جدید ـ بر آب 36 مرتبه «انا انزلناه» بخواند و هنگام رسیدن به «تنزل الملائکه»‌مقداری از آن آب را به لباس جدید بریزد و سپس دو رکعت نماز بخواند و دعا کند،آن لباس تا زمانی که کهنه شود در وسعت خواهد بود.
13. نماز حاجت: امام صادق(ع): هر کس را که به درگاه خداوند حاجتی باشد، در دل شب از خواب بلند شود و غسل کند و پاکترین لباسهایش بپوشد و به ظرف آبی ده مرتبه سورة قدر بخواند و به اطراف و محل سجده بپاشد و سپس دو رکعت نماز با سوره حمد و قدر بخواند و بعد از نماز، حاجت خویش از خداوند بخواهد خواسته او حتماً برآورده خواهد شد.
نیز روایت است که برای برآورده شدن حاجت، در سحر شب جمعه 15مرتبه سورة قدر بخواند و سپس هر حاجت که دارد از خداوند بخواهد که دعای او مستجاب است.(بحارالانوارج1/337)
14. تعقیب نماز عصر: امام جواد(ع):هر کس ده مرتبه «انا انزلناه» بعد از نماز عصر، بخواند،به مقدار اعمال خوب همه انسان ها، برای او نوشته می‌شود. (بحارالانوار، ج86/ 80)
15. بعد از نماز عشاء: امام جواد(ع): هر کسی هفت مرتبه بعد از نماز عشاء ،سوره قدر را بخواند تا صبح در ضمان خداوند است .
16. خواندن در نافله: امام صادق(ع):هر کس در هر رکعت از نافله سورة‌«قل هواللّه احد» ‌و«انا انزلناه» و«ایة الکرسی» را بخواند، به با عظمت‌ترین اعمال انسان‌ها دست یافته است مگر در مقایسه ب کسی که همان عمل را یا بیشتر از آن ر انجام دهد.
17.قبل از سفر: هنگام رفتن به سفر دو رکعت نماز بگذارد در رکعت اول سوره «حمد» و«قل هو اللّه» بخواند و در کعت دوم «حمد» و«انا انزلناه» بخواند. (بحارالانوار، ج 76/ 236)
18. قبل از ظهر چهار رکعت نماز: امام صادق(ع): هر کسی قبل از ظهر چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعت فاتحة الکتاب و 25مرتبه «انّا انزلناه» بخواند هرگز بیمار نخواهد شد مگر بیماری مرگ. (بحارالانوار، ج 90/343)
19. امام علی (ع): هر کس در شب دوم از ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز بخواند و در هررکعت «حمد» و20 مرتبه «انا انزلناه» بخواند خداوند تمام گناهانش را می‌آمرزد و روزی او را فراخ می‌کند و در آن سال او ر از بدی نگه می‌دارد. (بحارالانوار، ج 97/382)
20. وقت سحر و افطار: امام صادق(ع): مومن روزداری نیست که وقت سحر و افطار «انا انزلناه» بخواند مگر آن که در بین آن دو مانند کسی است که در راه خداوند، در خون غلطیده باشد.(بحارالانوار،ج97/ص 344)
21.نماز در جمعه یا پنج شنبه و دوشنبه: پیامبر(ص): هر کسی شب و روز جمعه یا پنج شنبه یا دوشنبه چهار رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت هفت بار سوره «حمد» و یک مرتبه سورة «قدر» بخواند و بعد از اتمام چهار رکعت صد مرتبه صلوات و صد مرتبه بگوید «اللهّم صلّی علی محمد و جبرئیل»،خداوند هفتاد هزار قصر به او می‌دهد که هر قصر دارای هفتاد هزار خانه است و هر خانه دارای هفتاد هزار اتاق و در هر اتاق هفتاد هزار حوری بهشتی است. (بحارالانوار، ج 89/326)
22. فرزند پسر:امام صادق :برای فردی که 8 دختر داشت و دوست داشت پسری داشته باشد به طرزی خاص خواندن «انّانزلناه» را دستور دادند و آن فرد عمل کرد و بعد خداوند به او هفت پسر داد و این دستور ر به دیگران نیز منتقل کرد و دارای فرزند پسر شدند. (بحارالانوار،ج 104/ص 86)
23. دومین سوره‌در معراج: پیامبر اکرم(ص): در معراج بعد از «قل هو اللّه» اول سوره ای که شنیدم سوره «انا انزلناه» بود.
24. بر قبر مؤمن: امام رضا(ع): هر کسی به زیارت قبر برادر مؤمنش برود و دست بر آن بگذارد و هفت مرتبه سورة «انا انزلناه» را بخواند، خداوند او را از ترس بزرگ روز قیامت ایمنی می‌دارد. (بحارالانوار،ج99/295)
25. بر آوردن حوائج: امام علی(ع): وقت خروج و هرگاه برای حاجتی از منزل خارج می‌شوید ایات آل عمران «ان فی خلق السموات…»6 و سوره «انّا انزلناه» و سوره «حمد» را بخوانید زیرا آنها موجب برآوردن حوائج دنیا و آخرت هستند. (بحارالانوار،ج 10/ 101)
26. در عرفات:امام صادق(ع):ظهر روز عرفه در عرفات پس از نماز ظهر و عصر صد مرتبه سوره «قدر» را بخوان. (بحارالانوار،ج 98/ص 239)
27. نماز اوّل ماه: امام جواد(ع): در روز اول از ماه جدید دو رکعت نماز بخوان؛ در رکعت اوّل بعد از30 مرتبه «حمد» سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از «حمد»،30 مرتبه سوره «قدر »را بخوان. سپس هر چقدر می‌توانی صدقه بده، با این عمل سلامت تمام ماه را برای خویش خریده ای. (بحارالانوار،ج 97/133)
28. نماز پیامبر: از امام رضا(ع) از نماز جعفر پرسیدم حضرت فرمود:نسبت تو به نماز پیامبر چگونه است؟ [کنایه از آن که ایا تو از نماز پیامبر چیزی می دانی؟] شاید پیامبر نماز جعفر را نخوانده باشد و شاید جعفر اصلاً نماز پیامبر را نخوانده باشد. عرض کردم به من آن ر بیاموزید. حضرت فرمود: دو رکعت نماز بگذار و در هر رکعت بعد از «فاتحه الکتاب» و در رکوع و در سجده و در سجده دوم و بعد از آن، در هر یک پانزده مرتبه «انا انزلناه» بخوان و بعد از اتمام از این نماز بین تو و خداوند گناهی نمی ماند و تمام خواسته‌های تو داده می‌شود.
30. نماز برای فرزند و پدر و مادر: امام صادق(ع) در هر شب دو رکعت نماز برای فرزندان می‌خواند و در هر روز دو رکعت نماز برای والدین و در آن «انا انزلناه» و «انا اعطیناک الکوثر» را قرائت می‌کردند. (ج91/220)
31.رفع حزن و اندوه: امام رضا(ع):هرگاه امر شدیدی تو را محزون و ناراحت ساخت دو رکعت نماز بخوان، در رکعت اول «فاتحه» و «ایة الکرسی» و در رکعت دوم «حمد» و«انا انزلناه فی لیلة القدر» سپس قرآن را به سر می‌گذاری و برای رفع آن دعا می‌کنی. (ج91/353)
32.ثواب سوره های دیگر:امام زمان در توقیع مبارک نوشته اند: اگر فردی در نماز سوره ای که دارای ثواب خاصی است ترک کند و به جای آن «قل هو اللّه احد» و یا «انا انزلناه» بخواند. خداوند ثواب هر دو را به او می‌دهد.
33.هنگام وضو ساختن: هر مؤمنی که هنگام وضو ساختن مشغول به خواندن «انا انزلناه»‌باشد از گناهان، بیرون می‌اید مانند روزی که از مادر متولد شده است.
34.آسانی در کارها: امام علی(ع): برای رسیدن به هر به مقصدی راه آسان وجود دارد و راه آسان برای رفع مشکلات و سختی‌ها خواندن «انّا انزلناه» است. (بحارالانوار،ج92/331)
35.اداء دین و عمر طولانی و خوبی حال : امام علی(ع): خوب رفیقی است سوره «قدر»؛ دین را ادا می کند و عمر را طولانی می‌سازد و وضع و حال را خوب می گرداند و هر کسی آن سوره بیشترین کلامش باشد خداوند را ملاقات می کند در حالی که صدّیق و شهید است. (بحارالانوار،ج 92/331)
36.حفظ اموال: خواندن سورة قدر برآن چه ذخیره وپنهان می گردد باعث حفظ آن از بلاها و دست برد است.
1. سوره ص، ایه 29، سوره انبیاء ، ایه 50، سوه انعام، ایه 92،… 2. سوره مریم، ایه 31.
3. إنَّ رَبَّکم اللّهُ الّذی خَلَقَ السَمواتِ والارضَ…إنَّ رَحْمَت اللهِ قَریبَُ من المُحِسْنینَ (ایات 54 تا 56 سوره اعراف).
4. لوح محفوظ یک تعبیر ادبی و کنایی است و کنایه از کتاب علم و احاطه خداوند است که همه عالم را فرا گرفته است.
5.دو سوره «قل اعوذ برالناس» و «قل اعوذ برب الفلق». 6. سوره آل عمران، ایه 190.
آخرین کلام
زرارة بن أَوفی از علما ‌و محدثین بصره و صالحان آن منطقه بود. برای مدّتی نیز قاضی شهر بصره شد.توجّه خاصّی به قرآن داشت. هنگام نماز ،قرآن زیاد قرائت می کرد. روزی در نماز صبح سوره «المدثر » ر می‌خواند که رسید به ایه‌ فاذا نُقِرَ فی النّاقور 1 وقتی آن را قرائت کرد،فریاد بلندی کشید و به زمین افتاد و دیگر برنخاست.
تاریخ الاسلام ذهبی مربوط به سال های 100 ـ 81
1. پس چون در صور دمیده شود. (سوره‌مدثر، ایه 8)
The Last Word
Zorarat b. Awfa was one of the scholars and Hadith narrators of Basrah and one of the pious in the region. For a while he became the judge of the city .
He paid special attention to the Quran. He recited the Quran a lot when saying his prayers. One day, while reciting Al-Muddathir Chapter in morning prayers, he reached the verse: ز For When the Trump is sounded.س When recited the verse,he cried loub and fell to the ground and never got up.
زTarikh ul - Islamز of Zahabش relating to the years 81 - 100 of lunar Hijrah.زal - Muddathirز (Shrouded), Verse 7.
1. زThe Companiesز, Verse 47.

تبلیغات