آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

أمیر‌المؤمنین علی، روزی خطاب به اصحاب خودفرمودند:
کدام‌یک از آیات خدا در قرآن نزد شما امیدوار کننده‌ترین آیات می‌باشد؟
بعضی گفتند: این آیه کریمه: «إنَّ اللّهَ لا یغْفِرُ أنْ یشْرکَ بِهِ وَ‌یغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یشاءُ…؛ همانا خداوند نمی‌آمرزد مشرک را و می‌آمرزد پایین‌تر از شرک را برای کسی که بخواهد». (سوره نساء، آیه 48)
حضرت فرمودند: نیکو آیه‌ای است؛ اما امیدوار کننده‌ترین آیات برای غفران و آمرزش معاصی نمی‌باشد.
عده‌ای دیگر گفتند: این آیه کریمه: «وَ مَنْ یعْمَلْ سُوءً أو یظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یسْتَغْفِر اللّهَ یجِدِ اللّهَ غَفُوراً رَحیماً؛ و هرکس عمل زشتی از او سرزند یا به خویشتن ظلم کند، سپس از خدا طلب آمرزش و عفو کند، خدا را بخشنده و مهربان خواهد یافت». (سوره نساء، آیه 110)
حضرت‌ فرمودند: نیکو آیه‌ای است؛ لیکن این آیه منظور نمی‌باشد.
بعضی دیگر این آیه را خواندند: «قُلْ یا عِبادیَ الَّذِینَ اَسْرَفُوا عَلی اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إنَّ اللّهَ یغْفِر الذُّنوبَ جَمیعاً…؛ بگو: ای بندگانم که با گناه به نفس خود اسراف می‌ورزید، از رحمت خدا مأیوس نباشید، چون خداوند جمیع گناهان را می‌آمرزد». (سوره زمر، آیه 53)
حضرت‌ فرمودند: نیکو آیه‌ای است؛ لیکن این آیه هم مورد نظر نیست.
بعضی دیگر گفتند: یا أمیر‌المؤمنین‌این آیه کریمه: «وَالَّذِینَ إذا فَعَلُوا فاحَشَةً أو ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ ذَکَروا اللّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ؛ (متّقین) آنانی که هرگاه کار ناشایسته‌ای از ایشان سرزند یا ظلمی به خویش کنند، خدا را به یاد آورند و از گناه خود استغفار کنند». (سوره آل‌عمران، آیه 135)
حضرت‌ فرمود: نیکو آیه‌ای است؛ اما این آیه هم مورد نظر نیست. سپس پرسیدند: آیا آیه دیگری نمی‌دانید که به نظر شما امیدوار کننده‌ترین آیات قرآن باشد؟
اصحاب عرض کردند: یا أمیرالمؤمنین! به خدا سوگند، چیزی در نزد ما نیست.
امام علی‌ فرمودند:
از حبیبم رسول‌خدا‌ شنیدم که فرمودند: امیدوار کننده‌ترین آیه در قرآن این آیه شریفه است: «وَاَقِمِ الصَّلوةَ طَرَفَی النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیلِ إنَّ الحَسَنات یذْهِبْنَ السّیئاتِ ذلِکَ ذِکْری لِلذّاکِرینَ؛ و نماز را در دو طرف روز (اول و آخر) بپا دارید و در ساعت تاریکی شب که البته حسنات و نکوکاری‌های شما، سیئات و گناهانتان را نابود می‌کند، این یاد‌آوری (پندی) برای اهل ذکر است». (سوره هود، آیه 114)
سپس پیامبر‌ فرمودند:
یا علی! به خدایی که مرا بشیر و نذیر قرار داد و مبعوث به رسالت گردانید، اگر یکی از شما به وضو قیام نماید، گناهان و معاصی او از اعضای او فرو می‌ریزد و تا وقتی که با صورت و قلب خود متوجّه قبله گردد از قبله و نمازش برنگردد، مگر آن که جمیع گناهان او بریزد و هیچ گناهی بر صحیفه عمل او باقی نماند، همچون روزی که متولد شده باشد.
وهرگاه ما بین دو نماز گناهی از او صادر شده باشد، با خواندن نماز آمرزیده شود و از گناه پاک گردد تا این که پیامبر‌ نمازهای پنچگانه که موجب آمرزش هستند، شماره نمود.
سپس پیامبر اکرم‌ فرمود:
یا علی! بدان که منزلت نماز پنجگانه برای امّت من مانند نهری است که بردَرِ خانه یکی از شما باشد، اگر شخصی در بدن او چرک باشد و هرروز پنج بار در آن نهر شستشو کند، آیا هیچ از آن چرک در بدن او باقی خواهد ماند؟
سوگند به خدا، نمازهای پنجگانه برای امّت من چنین است که تمام گناهان او را پاک می‌کند و تیرگی قلبش را می‌برد.1
1. بحار الأنوار، ج82، ص220.

تبلیغات