آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

حزب الله کیست؟ چه خصوصیاتی دارد؟ ملاک آن کدام است؟ برای جواب به سئوالات فوق و سئوالات مشابه آن به آیه 22 مجادله باید مراجعه کنیم و با توجه به تعریف قرآنی آن، خط و خطوط مختلف سیاسی و اجتماعی را به خوبی شناخته و موضع‌گیری مناسبی را اتّخاذ نماییم.
ترجمه:
قومی را نیابی که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند[و] کسانی را که با خدا و رسولش مخالفت کرده‌اند. ـ‌هرچند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند‌ـ دوست بدارند. در دل اینها که [خدا] ایمان را نوشته و آنها را با روحی از جانب خود تأیید کرده است و آنان را به بهشت‌های که از زیر [درختان] آن جویهایی روان است در می‌آورد؛ همیشه در آنجا ماندگارند؛ خدا از اینان خشنود و آنها از او خشنودند. اینانند حزب خدا، آری حزب خداست که رستگارانند.(سور مجادله، آی 22)
نکات اساسی که از آیه فوق به‌دست می‌آید عبارتند از:
1. حزب الهی بودن شرط اولش ایمان به خدا و روز قیامت است.
2. حزب ا با دشمنان خدا و رسولش(کفّار) دوستی نمی‌کند؛ چرا که دوست دشمن، خود دشمن به حساب می‌آید و مغایر با فرع دینی تولّی و تبری می‌باشد.
3. حزب ا در راه ایمان و در مسیر اجرای حکم الهی بین خویشان و نزدیکان خود با بقیه مردم فرق قائل نمی‌شود و تنها معیار او برای دوستی و دشمنی ایمان به خدا و روز قیامت و دوستی خدا و رسول اوست و بس.
4. قلبهایشان آکنده از ایمان است و با همین ایمان یاری می‌شوند؛ بنابر این لغزشهای آنان به‌واسطه نور ایمان کمتر است.
ما نیز می‌توانیم با این معیارهای قرآنی خود را محک بزنیم و ببینیم آیا واقعاً حزب الهی هستیم یا خدای نکرده در حزب شیطان قرار گرفته‌ایم؟

تبلیغات