رهایی از بند
آرشیو
چکیده
متن
سؤال: در قرآن کریم یکی از وظایف نبی اکرم(ص) رها کردن مردم از «أصر» و «اغلال» است. معنی این دو کلمه چیست؟
جواب: «اصر» در لغت به معنای نگهداری و محبوس کردن است و به هر کار سنگین و مشقّت آوری که انسان را از فعالیت باز دارد «اصر» گویند و «غلّ» به معنای زنجیر و بند است. آیاتی در قرآن کریم از دشواری و سنگینی شریعت برای برخی از امّتهای گذشته سخن میگوید که به خاطر تنبیه و عقوبت آنان وضع شده بود؛ مانند قوم بنی اسرائیل که بنابر آیه 146 سوره انعام «خوردن پی و چربیهایی که لابلای گوشت است، بر آنان حرام بود.» و یا از مجازاتهای دیگر ایشان آن بود که باید یکدیگر را میکشتند. (سوره بقره، آیه 54) اما دین اسلام که از آن به شریعت «سمحه» و «سهله» یاد میشود و از مسلمانان تکلیف سخت و مشقت آور نخواست لذا در قرآن کریم آمده است: «یریدُ اللّه بِکُم الیسر وَ لا یریدُ بِکُم العُسر؛ خدا راحتی و آسایش شما را خواسته است، نه سختی و دشواری». (سوره بقره، آیه 185) امّا نکته مهمی که باید بدان توجه داشت آن است که یکی از دلایل وضع مقررات سخت و دست و پاگیر، سؤالهای زیادی است که افراد پیرامون یک حکم میکنند. داستان بهانههای قوم بنی اسرائیل در قضیه کشتن گاو و سؤالهای مکرر ایشان از چگونگی صفات آن گاو، آنها را دچار سختی فراوان کرد. در حدیثی آمده است که وقتی آیه: «وَ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حجّ البیت؛ (سوره آل عمران آیه97) نازل شد شخصی بنام سراقة بن مالک از رسول خدا (ص) پرسید: آیا هر سال حج واجب است؟ پیامبر سکوت کرد تا اینکه سراقه سه مرتبه سؤال خویش را تکرار کرد، حضرت ناراحت شد و فرمود: وای بر تو! اگر بگویم آری؛ آیا میتوانی همه ساله حج انجام دهی؟ آنچه لازم باشد، خودم برای شما بیان خواهم کرد، اقوام پیش از شما به خاطر پرسشهای زیاد به هلاکت افتادند.
جواب: «اصر» در لغت به معنای نگهداری و محبوس کردن است و به هر کار سنگین و مشقّت آوری که انسان را از فعالیت باز دارد «اصر» گویند و «غلّ» به معنای زنجیر و بند است. آیاتی در قرآن کریم از دشواری و سنگینی شریعت برای برخی از امّتهای گذشته سخن میگوید که به خاطر تنبیه و عقوبت آنان وضع شده بود؛ مانند قوم بنی اسرائیل که بنابر آیه 146 سوره انعام «خوردن پی و چربیهایی که لابلای گوشت است، بر آنان حرام بود.» و یا از مجازاتهای دیگر ایشان آن بود که باید یکدیگر را میکشتند. (سوره بقره، آیه 54) اما دین اسلام که از آن به شریعت «سمحه» و «سهله» یاد میشود و از مسلمانان تکلیف سخت و مشقت آور نخواست لذا در قرآن کریم آمده است: «یریدُ اللّه بِکُم الیسر وَ لا یریدُ بِکُم العُسر؛ خدا راحتی و آسایش شما را خواسته است، نه سختی و دشواری». (سوره بقره، آیه 185) امّا نکته مهمی که باید بدان توجه داشت آن است که یکی از دلایل وضع مقررات سخت و دست و پاگیر، سؤالهای زیادی است که افراد پیرامون یک حکم میکنند. داستان بهانههای قوم بنی اسرائیل در قضیه کشتن گاو و سؤالهای مکرر ایشان از چگونگی صفات آن گاو، آنها را دچار سختی فراوان کرد. در حدیثی آمده است که وقتی آیه: «وَ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حجّ البیت؛ (سوره آل عمران آیه97) نازل شد شخصی بنام سراقة بن مالک از رسول خدا (ص) پرسید: آیا هر سال حج واجب است؟ پیامبر سکوت کرد تا اینکه سراقه سه مرتبه سؤال خویش را تکرار کرد، حضرت ناراحت شد و فرمود: وای بر تو! اگر بگویم آری؛ آیا میتوانی همه ساله حج انجام دهی؟ آنچه لازم باشد، خودم برای شما بیان خواهم کرد، اقوام پیش از شما به خاطر پرسشهای زیاد به هلاکت افتادند.