آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

سؤال: درباره ارتباط علوم مختلف با قرآن کریم سه نظریه داده شده است:
1. برخی بر این باورند که قرآن فقط کتاب هدایت است و ارتباطی با علوم جدید ندارد.
2. بعضی نیز بر این عقیده‌اند که قرآن کتاب هدایت است؛ ولی در آن به قوانینی اشاره شده است که سر چشمه همه علوم جدید است.
3. گروهی نیز بر این نظراند که قرآن کتاب هدایت است؛ ولی برخی از مسائل علوم جدید به صورت گذرا و هدف مند در آن آمده است. شما لطف کنید نظر خود را برای خوانندگان ما بیان دارید؟
ج ـ بارها گفته‌ام که قرآن کتاب علوم طبیعی از قبیل فیزیک و شیمی ـ و زیست شناسی نیست بلکه، قرآن کتاب نور است «قَد جائَکُم مِنَ اللّه نوُر وَ کِتاب مبین؛ قرآن نازل شده است تا بر تاریکی‌های جهل بتابد». (سوره مائده آیه 15) «وَیخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ الَی النُّور؛ و انسان را از گرایش به باطل باز دارد و از واپس‌گرایی رهایی بخشد». (سوره مائده، آیه 160)
قرآن آمده است تا به قلب پرتو افشانی کند و بذر محبت و خیرخواهی را در آن بکارد.
قرآن از انسانها دعوت می‌کند که زندگی خویش را بر اساس عدل سامان دهند. و همواره خدا را در نظر داشته باشند و هر آنچه که از خیر وعدل و علم انجام می‌دهند، در راستای خدا پرستی باشد. رسیدن به این اهداف از راه تأسیس علوم طبیعی و ریاضی امکان پذیر نیست؛ البته هنگامی که خدا از مظاهر قدرتش؛ یعنی آسمان و زمین سخن می‌گوید، این امکان را برای ما فراهم ساخته که در آن اشاراتی علمی بیابیم. از این رو در گذشته تمدن مسلمانان که بر اساس قرآن شکل گرفته بود، سرآمد و مادر همه تمدن‌ها بود؛ ولی متأسفانه بر اثر فاصله گرفتن از قرآن و پیروی کورکورانه از دیگران به عقب ماندگی و جهل دچار شدیم؛ بنابراین، باید بار دیگر به قرآن بازگردیم و به شیوه ای از زندگی که در آن تفکر و معرفت باشد چنانکه اساس جهان برآن است لبیک بگوییم: «وَیتَفَکَّرُون فی خَلقِ السَّمواتَ وَالاَرضِ رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطلاً». (سوره آل عمران، آیه 191)

تبلیغات