شناخت قرآن:قرآن در بیان دیگران
آرشیو
چکیده
متن
گرچه محتوای زیبا و سرشار از لطافت و معانی آیات قرآنی، این کتابِ مقدس را بینیاز از تعریف دیگران میکند، امّا از آنجا که نگاه بیرونی و قضاوت دیگران نیز خود شیرینی و تأثیری دیگر دارد نمونههایی چند را بر میشماریم:
رودویل، نویسنده انگلیسی میگوید: اروپا نباید فراموش کند که مدیون قرآن محمدی است، زیرا قرآن بود که آفتاب علم و دانش را در اروپا طلوع داد.1
گوته، شاعر و نویسنده بزرگ آلمانی نیز در مقابل عظمت قرآن سر تعظیم فرود آورده است: سالیان دراز کشیشان از خدا بی خبر ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمتِ آورنده آن دور نگه داشتهاند، اما هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش به پیش گذارده و پردههای جهل و تعصب نا بجا را دریدهایم، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن مجموعه آن است، بهت و حیرت عجیبی در ما ایجاد نموده است و عنقریب است که این کتابِ توصیف ناپذیر، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش گذارده و در نتیجه جهانمدار میگردد.
دکتر ماردریل فرانسوی میگوید: اسلوب قرآن، اسلوبی ملکوتی و آسمانی است و مولود فکر بشر و مخلوق زمینی نیست. آنچه را که قرآن دارد، هیچ کتاب دیگری نخواهد داشت.
پروفسور مونتگمری وات، محقق انگلیسی مینویسد: این اولین و آخرین کتابی است که موجب بروز انواع هنرها میگردد.
مهاتما گاندی رهبر اسبق هند قایل به این بود که: از راه آموختن دانشِ قرآن، همه کس به اسرار روحی و حکمتهای دین، بدون داشتن خصوصیات مصنوعی نایل میشود.
دکتر موریس فرانسوی مینگارد: قرآن بهترین و برترین کتاب است که دست هنر ازلی برای بشر در آن ظاهر گشته است.
گییون کانادایی؛ قرآن را بزرگترین دلیل بر یگانگی خداوند عالم دانسته است.
سنت هیلر مستشرق فرانسوی؛ قرآن را سرود مذهبی، ستایش ایزدی، قانون مدنی، دعا و مناجات، وعظ و ارشاد، راه و رسم جنگ آوری، قصص و تواریخ میداند.2
ویلیام مورخ انگلیسی، قرآن را کتابی پر از دلائل سرشار منطقی و مسائل بی شمار علمی میداند که قوانین قضائی، حقوقی، دستورات زندگی و مقررات مذهبی و دینی، با عبارات سَلیس و روان به شکلی بیان شده که خواننده را تحت تأثیر خود قرار میدهد.3
پروفسورهانری کربن فرانسوی نیز سخنانی دارد: هیچ بشری و هیچ کتابی به اندازه قرآن و محمد(ص) انسانها را به دانش دعوت نکردهاند. تا آنجا که در قرآن 950 بار از علم، فکر و عقل، سخن به میان آمده است.4
خانم واگلیری، دانشمند ایتالیایی نیز در این مورد میگوید: ما در این قرآن ذخائر و اندوختههائی از علوم میبینیم که ما فوق استعداد و ظرفیت با هوشترین و متفکرترین اشخاص است و بزرگترین فیلسوفان و قویترین رجال سیاست، باید در مقابل قرآن زانوی عجز و ناتوانی بزنند.5
ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی دارد: قوانین قرآن درباره طلاق کاملترین قوانین است.6
تولستوی فیلسوف بزرگ روسی، قرآن را مشتمل بر تعلیمات و حقایق روشن و آشکار و سهل میداند که عموم افراد بشر از هر طبقهای میتوانند از آن بهرهمند گردند.7
ادموند بورک سخنور سیاسی معتقد است: قرآن بر محکمترین نظام قضایی و بالاترین قضاوت علمی و بزرگترین قانونگذار، شکل گرفته است و مانند آن هرگز در این عالم به وجود نیامده است.
دکتر گوستاولوبون فرانسوی نیز مینویسد: قرآن که کتاب آسمانی مسلمانان است تنها منحصر به تعالیم و دستورات مذهبی نیست، بلکه دستورات سیاسی و اجتماعی مسلمانان نیز در آن درج است.
شکی نیست که در بعضی از قسمتهای این کتاب، در فنون شعری و رموز خطابه و حسن بیان، قدرت نماییهایی شده که نظیر آن در سایر کتب مذهبی نمیتوان بدست آورد. احکام و تعالیم اخلاقی آن بسیار برجسته و عالی است، مهمان نوازی، اعتدال در خواهشهای نفسانی، وفای به عهد، اکرام والدین، اعانت و سرپرستی از بیوه و یتیم، نیکی کردن در مقابل بد، که در موارد عدیده از آن تاکید به عمل آمده و تمام این صفات و خصایل حمیده را تعلیم داده است.8
1. قرآن و دیگران، علیاکبر صداقت.
2. فایده و لزوم دین، ص 287.
3. فرهنگ برلیان، ص 107.
4. پنجگام، ص 190.
رودویل، نویسنده انگلیسی میگوید: اروپا نباید فراموش کند که مدیون قرآن محمدی است، زیرا قرآن بود که آفتاب علم و دانش را در اروپا طلوع داد.1
گوته، شاعر و نویسنده بزرگ آلمانی نیز در مقابل عظمت قرآن سر تعظیم فرود آورده است: سالیان دراز کشیشان از خدا بی خبر ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمتِ آورنده آن دور نگه داشتهاند، اما هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش به پیش گذارده و پردههای جهل و تعصب نا بجا را دریدهایم، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن مجموعه آن است، بهت و حیرت عجیبی در ما ایجاد نموده است و عنقریب است که این کتابِ توصیف ناپذیر، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش گذارده و در نتیجه جهانمدار میگردد.
دکتر ماردریل فرانسوی میگوید: اسلوب قرآن، اسلوبی ملکوتی و آسمانی است و مولود فکر بشر و مخلوق زمینی نیست. آنچه را که قرآن دارد، هیچ کتاب دیگری نخواهد داشت.
پروفسور مونتگمری وات، محقق انگلیسی مینویسد: این اولین و آخرین کتابی است که موجب بروز انواع هنرها میگردد.
مهاتما گاندی رهبر اسبق هند قایل به این بود که: از راه آموختن دانشِ قرآن، همه کس به اسرار روحی و حکمتهای دین، بدون داشتن خصوصیات مصنوعی نایل میشود.
دکتر موریس فرانسوی مینگارد: قرآن بهترین و برترین کتاب است که دست هنر ازلی برای بشر در آن ظاهر گشته است.
گییون کانادایی؛ قرآن را بزرگترین دلیل بر یگانگی خداوند عالم دانسته است.
سنت هیلر مستشرق فرانسوی؛ قرآن را سرود مذهبی، ستایش ایزدی، قانون مدنی، دعا و مناجات، وعظ و ارشاد، راه و رسم جنگ آوری، قصص و تواریخ میداند.2
ویلیام مورخ انگلیسی، قرآن را کتابی پر از دلائل سرشار منطقی و مسائل بی شمار علمی میداند که قوانین قضائی، حقوقی، دستورات زندگی و مقررات مذهبی و دینی، با عبارات سَلیس و روان به شکلی بیان شده که خواننده را تحت تأثیر خود قرار میدهد.3
پروفسورهانری کربن فرانسوی نیز سخنانی دارد: هیچ بشری و هیچ کتابی به اندازه قرآن و محمد(ص) انسانها را به دانش دعوت نکردهاند. تا آنجا که در قرآن 950 بار از علم، فکر و عقل، سخن به میان آمده است.4
خانم واگلیری، دانشمند ایتالیایی نیز در این مورد میگوید: ما در این قرآن ذخائر و اندوختههائی از علوم میبینیم که ما فوق استعداد و ظرفیت با هوشترین و متفکرترین اشخاص است و بزرگترین فیلسوفان و قویترین رجال سیاست، باید در مقابل قرآن زانوی عجز و ناتوانی بزنند.5
ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی دارد: قوانین قرآن درباره طلاق کاملترین قوانین است.6
تولستوی فیلسوف بزرگ روسی، قرآن را مشتمل بر تعلیمات و حقایق روشن و آشکار و سهل میداند که عموم افراد بشر از هر طبقهای میتوانند از آن بهرهمند گردند.7
ادموند بورک سخنور سیاسی معتقد است: قرآن بر محکمترین نظام قضایی و بالاترین قضاوت علمی و بزرگترین قانونگذار، شکل گرفته است و مانند آن هرگز در این عالم به وجود نیامده است.
دکتر گوستاولوبون فرانسوی نیز مینویسد: قرآن که کتاب آسمانی مسلمانان است تنها منحصر به تعالیم و دستورات مذهبی نیست، بلکه دستورات سیاسی و اجتماعی مسلمانان نیز در آن درج است.
شکی نیست که در بعضی از قسمتهای این کتاب، در فنون شعری و رموز خطابه و حسن بیان، قدرت نماییهایی شده که نظیر آن در سایر کتب مذهبی نمیتوان بدست آورد. احکام و تعالیم اخلاقی آن بسیار برجسته و عالی است، مهمان نوازی، اعتدال در خواهشهای نفسانی، وفای به عهد، اکرام والدین، اعانت و سرپرستی از بیوه و یتیم، نیکی کردن در مقابل بد، که در موارد عدیده از آن تاکید به عمل آمده و تمام این صفات و خصایل حمیده را تعلیم داده است.8
1. قرآن و دیگران، علیاکبر صداقت.
2. فایده و لزوم دین، ص 287.
3. فرهنگ برلیان، ص 107.
4. پنجگام، ص 190.