آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

او کیست که اینچنین به دست و پایش غل و زنجیر بسته‌اند و به طرف حجاج می‌کشانندش؟! لختی به چشمان او نگریست، آری؛ اشتباه نمی‌کنم او «سعید بن جبیر» شاگرد خاص امام سجاد (ع) و مفسر قرآن کریم است. خدایا! در این وقت شب حجاج از او چه می‌خواهد؟! چرا با او چنین می‌کند؟ در گیرودار ذهن خویش بود که حجاج گفت: ای سعید! تو می‌گویی؛ حسن و حسینعلیهما السلام فرزندان رسول خدا(ص) هستند، بر مدعای خود از قرآن دلیل بیاور وگرنه گردنت را می‌زنم. سعید لحظه‌ای تامل کرد، ناگهان برقی در چشمانش درخشید و لب به سخن گشود:
«اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم. و وهبنا له اسحاق و یعقوب کلاً هدینا و نوحا هدینا من قبل ومن ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذالک نجزی المحسنین. و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس کل من الصالحین؛
و اسحاق و یعقوب را به او (ابراهیم) بخشیدیم و هر کدام را هدایت کردیم و نوح را نیز قبلاً هدایت کرده‌ایم و از فرزندان او داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را (هدایت کردیم) واینچنین نیکوکاران را پاداش می‌دهیم. و (همچنین) زکریا و یحیی و عیسی و الیاس، هرکدام از صالحان بودند». (سوره انعام، آیه 84 و 85)
آنگاه رو به حجاج کرده و گفت: نام عیسی در این آیه به چه عنوان آمده است؟ حجاج پاسخ داد: به عنوان اینکه از فرزندان ابراهیم است، سعید بن جُبیر گفت: با اینکه عیسی پدر نداشت، اما از فرزندان ابراهیم به حساب آمده است، زیرا عیسی فرزند مریم است و مریم دختری از نوادگان ابراهیم، پس بدون شک می‌شود گفت که حسن و حسین علیهما السلام فرزندان پیامبر هستند، چون مادرشان دختر بدون واسطه پیامبر است.
حجاج سر خود را پایین انداخت و از این استدلال محکم سعید در شگفت بود و دستور داد او را آزاد کردند و هدیه‌ای نیز بدو داد و سعید همه را بین فقرا تقسیم کرد.1
1 ـ خویی، حبیب اللّه،شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 104. قابل ذکر است که همین احتجاج از حضرت موسی‌بن جعفر(ع) با هارون الرشید در چگونگی انتساب ائمه به پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. ر.ک تفسیر کنزالدقایق ج4 . ص383.

تبلیغات