پاسخ به سؤالات
آرشیو
چکیده
متن
1 فرشتگان از کجا میدانستند انسانها در روی زمین فساد میکنند که به خداوند گفتند: یا میخواهی در روی زمین افرادی قرار دهی که در آن فساد کنند وخونریزی نمایند؟ زهرا ناصری ـتهران
مفسران دلیل گوناگونی را بری ا ین امر ذکر میکنند که ماخلاصه آنچه علامه طباطبیی نوشته را میآوریم : چون یک موجود زمینی مادی درآن خمیر میههی مختلف از غضب و شهوت است و امکانات زمین هم محدود و ین امکانات نیز در معرض زوال و نیستی است و انسان زیاده طلب و تمامیت خواه، به حقّ خود قانع نیست و می خواهد همه چیز، از آنِ او باشد، در نتیجه ین صفت زمین و انسان ،موجب درگیری و نزاع بین انسانها میگردد پس میتوان گفت: فرشتگان از مقیسه و سنجش بین یندو موجود، بدین نتیجه رسیدند. البتّه اقوال دیگری نیز وجود دارد، مثلاً گفته شده :قبل از خلقت انسانهی مورد بحث در یه، خداوند انسانهی دیگری را در زمین خلق کرده بود که فرشتگان تجربه سرنوشت یشان رامی دانستند و بعضی از مفسران ،مفصلاً بر آن استدلال کردهاند و یا ینکه گفته شده :قبل از خلقت انسانها، خداوند اجمالی از حالات انسانها را بر یشان عرضه داشته است. داود صلواتی ـملیر
2 در قران کریم آمده است: «فاغسلواوجوهکم ویدیکم الی المرافق؛ به هنگام وضو صورت و دستهیتان را تا «آرنج» بشویید». پس چرا ما شیعیان از آرنج به پایین میشوییم؟ .
یه فوق، فقط حدّ وجوب وضودر دستان را بیان کند، چون انسان وقتی بدو گفته میشود: دستانت را بشوی .معلوم نیست گوینده چه مقدار از دست را اراده کرده است انگشتان تنهارا یا صاعدو انگشتان ریا از کتف تا سر انگستان . لذا خداوند بری دفع ین توهّم و پندار اشتباه ،حدّ وجوب شستن را بیان میکند. یعنی لازم است از آرنج تا سر انگشتان شسته شود نه ینکه بخواهد بگوید، چطور بید شست. مثل آنکه شما به کسی بگویید :خطی روی کاغذ بکش و به او نشان میدهید که ینجا بکش و منظورتان فقط بیان اندازه خطّ است نه ینکه از چه سمتی شروع به کشیدن خط کند. امّا از لحاظ ادبی گفته شده است در زبان عربی هر گاه همراه کلمه«الی» ، «من» نیز بیید. جهت و سمت نیزمشخص میشودمثل آنکه گفته شود از ینجا تا آنجا برو. ولی وقتی «الی» بدون «من » است مثل یه فوق فقط مقدار را نشان میدهد.
و امّا از جهت فقهی که چرا ما بدین نحو وضو میگیریم، بیان چند نکته لازم است :در قرآن کریم، تفصیل بسیاری از عبادات واحکام داده نشده است، حتی نماز که بالاترین فریضه است چگونگی آن بیان نشده و ما کیفیت آن را از سنّت پیامبر و رویات ائمه «ع» بدست می آوریم چه آنکه در خود قرآن امر بر اطاعت از یشان شده و پیامبر اکرم فرموده من در نزد شما دو چیز میگذارم کتاب خدا و عترت و اهل بیت خویش را حال چون یه شریفه کیفیت وضو را بیان نکرده و فقط حدّ آن را گفته است با توجه به رویات، کیفیت وضو را بدست می آوریم و رویات همان چیزی را بیان می دارند که اکنون ما شیعیان انجام میدهیم. البته در ین یه نکات ادبی و فقهی دیگری نیز وجود دارد که از ذکر آنها خودداری میکنیم.
3 مناطق و محل اسکان اقوامی که انبیا بر آنها ابلاغ رسالت کردهاند را نام برده و نسبت به نقشه جغرافییی فعلی مشخص کنید؟ محمد مهدی نوری آذری
همانطور که توجه دارید داستان بسیاری از انبیا در قرآن نیامده است و حتی به نام یشان نیز اشارهی نشده است در ین کتاب بیشتر از انبییی نام برده شده که حدوداً درمنطقه خاور میانه زندگی میکردهاند و در هنگام نزول قرآن در منطقه حجاز مردم کم و بیش با نام یشان مأنوس بوده و سابقه ذهنی داشتهاند که البته ین بحث مفصلاً بید در جی دیگر گفته شود . نکته بعد آنکه، محل دقیق آن اقوام، طبق نقشههی فعلی در بعضی موارد شکل و یا مورد اختلاف است ما چکیدهی از آنجه در کتاب ارزشمند «اطلس تاریخ الانبیاء الرسل» اثر سامی بن عبدالله بن احمد المغلوث آمده است را در ینجا تقدیم می کنیم. حضرت آدم : منطقه جزیرةالعرب (مکه یا جدّه)
حضرت ادریس:شهر بابل در عراق
حضرت نوح:در عراق منطقه جنوبی آن
حضرت هود:پیامبر قوم عاد در احقاف (منطقهی در جنوب عربستان، شمال یمن)
حضرت صالح پیامبر قوم ثمود در منطقه الحجر یا مدائن الصالح تقریباً در شمال غرب عربستان و و شمال شرق دریی سرخ
حضرت ابراهیم پیامبر قوم کلدانیان در شهر أور عراق تقریباً در شمال شرقی بصره فعلی
حضرت لوط پیامبر قوم لوط در شهر سدوم شام که الان در اردن در جنوب دریاچه لوط واقع شدهاست
حضرت اسماعیل پیامبر عمالیق و قبیل یمن مکه و اطراف آن
حضرت اسحاق پیامبر قوم کنعانیون شهر الخلیل در فلسطین که امروز به همان نام است
حضرت یعقوب پیامبر بنی اسرائیل در شام همان منطقه الخلیلِ امروز.
حضرت یوسف پیامبر بنی اسرائیل در مصر
حضرت شعیب پیامبر قوم مدین و اصحاب الیکة در شهر مدین در منتهی الیه دریی سرخ شمال شرقی آن.
حضرت یوب پیامبر قوم العموریون شهر حوران در شام در جنوب دمشق
حضرت ذوالکفل پیامبر قوم العموریون شهر دمشق و اطراف آن
حضرت الیاس: قوم فینیقیون شهر بعلبک در شام و لبنان امروزی
حضرت الیسع:قوم بنی اسرائیل شهر بانیاس در شام تقریباً شمال غربی دریی مدیترانه
یونس قوم آشوریون شهر نینوی در عراق در غرب موصل
حضرت سلیمان و زکریا و یحیی و عیسی (ع) :قوم بنی اسرائیل، فلسطین.
مفسران دلیل گوناگونی را بری ا ین امر ذکر میکنند که ماخلاصه آنچه علامه طباطبیی نوشته را میآوریم : چون یک موجود زمینی مادی درآن خمیر میههی مختلف از غضب و شهوت است و امکانات زمین هم محدود و ین امکانات نیز در معرض زوال و نیستی است و انسان زیاده طلب و تمامیت خواه، به حقّ خود قانع نیست و می خواهد همه چیز، از آنِ او باشد، در نتیجه ین صفت زمین و انسان ،موجب درگیری و نزاع بین انسانها میگردد پس میتوان گفت: فرشتگان از مقیسه و سنجش بین یندو موجود، بدین نتیجه رسیدند. البتّه اقوال دیگری نیز وجود دارد، مثلاً گفته شده :قبل از خلقت انسانهی مورد بحث در یه، خداوند انسانهی دیگری را در زمین خلق کرده بود که فرشتگان تجربه سرنوشت یشان رامی دانستند و بعضی از مفسران ،مفصلاً بر آن استدلال کردهاند و یا ینکه گفته شده :قبل از خلقت انسانها، خداوند اجمالی از حالات انسانها را بر یشان عرضه داشته است. داود صلواتی ـملیر
2 در قران کریم آمده است: «فاغسلواوجوهکم ویدیکم الی المرافق؛ به هنگام وضو صورت و دستهیتان را تا «آرنج» بشویید». پس چرا ما شیعیان از آرنج به پایین میشوییم؟ .
یه فوق، فقط حدّ وجوب وضودر دستان را بیان کند، چون انسان وقتی بدو گفته میشود: دستانت را بشوی .معلوم نیست گوینده چه مقدار از دست را اراده کرده است انگشتان تنهارا یا صاعدو انگشتان ریا از کتف تا سر انگستان . لذا خداوند بری دفع ین توهّم و پندار اشتباه ،حدّ وجوب شستن را بیان میکند. یعنی لازم است از آرنج تا سر انگشتان شسته شود نه ینکه بخواهد بگوید، چطور بید شست. مثل آنکه شما به کسی بگویید :خطی روی کاغذ بکش و به او نشان میدهید که ینجا بکش و منظورتان فقط بیان اندازه خطّ است نه ینکه از چه سمتی شروع به کشیدن خط کند. امّا از لحاظ ادبی گفته شده است در زبان عربی هر گاه همراه کلمه«الی» ، «من» نیز بیید. جهت و سمت نیزمشخص میشودمثل آنکه گفته شود از ینجا تا آنجا برو. ولی وقتی «الی» بدون «من » است مثل یه فوق فقط مقدار را نشان میدهد.
و امّا از جهت فقهی که چرا ما بدین نحو وضو میگیریم، بیان چند نکته لازم است :در قرآن کریم، تفصیل بسیاری از عبادات واحکام داده نشده است، حتی نماز که بالاترین فریضه است چگونگی آن بیان نشده و ما کیفیت آن را از سنّت پیامبر و رویات ائمه «ع» بدست می آوریم چه آنکه در خود قرآن امر بر اطاعت از یشان شده و پیامبر اکرم فرموده من در نزد شما دو چیز میگذارم کتاب خدا و عترت و اهل بیت خویش را حال چون یه شریفه کیفیت وضو را بیان نکرده و فقط حدّ آن را گفته است با توجه به رویات، کیفیت وضو را بدست می آوریم و رویات همان چیزی را بیان می دارند که اکنون ما شیعیان انجام میدهیم. البته در ین یه نکات ادبی و فقهی دیگری نیز وجود دارد که از ذکر آنها خودداری میکنیم.
3 مناطق و محل اسکان اقوامی که انبیا بر آنها ابلاغ رسالت کردهاند را نام برده و نسبت به نقشه جغرافییی فعلی مشخص کنید؟ محمد مهدی نوری آذری
همانطور که توجه دارید داستان بسیاری از انبیا در قرآن نیامده است و حتی به نام یشان نیز اشارهی نشده است در ین کتاب بیشتر از انبییی نام برده شده که حدوداً درمنطقه خاور میانه زندگی میکردهاند و در هنگام نزول قرآن در منطقه حجاز مردم کم و بیش با نام یشان مأنوس بوده و سابقه ذهنی داشتهاند که البته ین بحث مفصلاً بید در جی دیگر گفته شود . نکته بعد آنکه، محل دقیق آن اقوام، طبق نقشههی فعلی در بعضی موارد شکل و یا مورد اختلاف است ما چکیدهی از آنجه در کتاب ارزشمند «اطلس تاریخ الانبیاء الرسل» اثر سامی بن عبدالله بن احمد المغلوث آمده است را در ینجا تقدیم می کنیم. حضرت آدم : منطقه جزیرةالعرب (مکه یا جدّه)
حضرت ادریس:شهر بابل در عراق
حضرت نوح:در عراق منطقه جنوبی آن
حضرت هود:پیامبر قوم عاد در احقاف (منطقهی در جنوب عربستان، شمال یمن)
حضرت صالح پیامبر قوم ثمود در منطقه الحجر یا مدائن الصالح تقریباً در شمال غرب عربستان و و شمال شرق دریی سرخ
حضرت ابراهیم پیامبر قوم کلدانیان در شهر أور عراق تقریباً در شمال شرقی بصره فعلی
حضرت لوط پیامبر قوم لوط در شهر سدوم شام که الان در اردن در جنوب دریاچه لوط واقع شدهاست
حضرت اسماعیل پیامبر عمالیق و قبیل یمن مکه و اطراف آن
حضرت اسحاق پیامبر قوم کنعانیون شهر الخلیل در فلسطین که امروز به همان نام است
حضرت یعقوب پیامبر بنی اسرائیل در شام همان منطقه الخلیلِ امروز.
حضرت یوسف پیامبر بنی اسرائیل در مصر
حضرت شعیب پیامبر قوم مدین و اصحاب الیکة در شهر مدین در منتهی الیه دریی سرخ شمال شرقی آن.
حضرت یوب پیامبر قوم العموریون شهر حوران در شام در جنوب دمشق
حضرت ذوالکفل پیامبر قوم العموریون شهر دمشق و اطراف آن
حضرت الیاس: قوم فینیقیون شهر بعلبک در شام و لبنان امروزی
حضرت الیسع:قوم بنی اسرائیل شهر بانیاس در شام تقریباً شمال غربی دریی مدیترانه
یونس قوم آشوریون شهر نینوی در عراق در غرب موصل
حضرت سلیمان و زکریا و یحیی و عیسی (ع) :قوم بنی اسرائیل، فلسطین.