امام سجادوحکمت عبادات
آرشیو
چکیده
متن
سخنان امام سجاد (سلاماللهعلیه) که بر منبر شام ایراد فرمود، نشان میدهد که حضرات معصومین (علیهم السلام) به حکمت عبادات رسیدهاند. در بخشهایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مکّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» ۱ من فرزند مکه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی که باید در مکه و منا انجام بگیرد من به آن رسیدهام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینکه من فرزند سرزمین مکه و منا هستم. آنان که در منا زندگی میکنند و اهل آن سرزمیناند فرزند منا نیستند؛ آنکه قربانی میدهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینکه در این مسافرت حسینبن علی (سلاماللهعلیه) از مکّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نکرد، قبل از روز دهم ذیالحجه حضرت از مکّه به طرف کوفه حرکت کردند، امام سجاد (علیهالسلام) هم به منا نرفت و قربانی نکرد، با این وجود فرمود: من فرزند مکه و منا هستم.
آن کسی که حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار کند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد.
خداوند کریم در بیان حکمت قربانی، میفرماید: این قربانی کردنْ ظاهری دارد و باطنی. ظاهر قربانی به خدا نمیرسد؛ امّا باطن آن به خدا میرسد. ﴿لن ینال الله لحومها ولا دماؤها ولکن یناله التقوی) ۲ یعنی گوشت و خون قربانی به خدا نمیرسد. ولی آن تقوایی که در قربانی و کشتن گوسفند و شتر، که روح و درون و حکمت این عبادت است، به خدا میرسد.
در جاهلیت وقتی قربانی میکردند، مقداری از گوشت قربانی را به دیوار کعبه میآویختند و مقداری از خون آن را به دیوار میمالیدند تا قبول بشود!
اما اسلام روی این کار خطّ بطلان کشید. پس انسان متّقی که در حقیقت به باطن عبادت رسیده و میکوشد که به حکمت نهایی عبادت برسد به خدا میرسد
پاورقی ها :
۱ – خطبهٴ حضرت سجاد (علیهالسلام) در مسجد جامع دمشق (بحار، ج ۴۵، ص ۱۳۸؛ تذکرة الخواص، ص ۱۴۹).
۲ – سورهٴ حج، آیهٴ ۳۷/
آن کسی که حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار کند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد.
خداوند کریم در بیان حکمت قربانی، میفرماید: این قربانی کردنْ ظاهری دارد و باطنی. ظاهر قربانی به خدا نمیرسد؛ امّا باطن آن به خدا میرسد. ﴿لن ینال الله لحومها ولا دماؤها ولکن یناله التقوی) ۲ یعنی گوشت و خون قربانی به خدا نمیرسد. ولی آن تقوایی که در قربانی و کشتن گوسفند و شتر، که روح و درون و حکمت این عبادت است، به خدا میرسد.
در جاهلیت وقتی قربانی میکردند، مقداری از گوشت قربانی را به دیوار کعبه میآویختند و مقداری از خون آن را به دیوار میمالیدند تا قبول بشود!
اما اسلام روی این کار خطّ بطلان کشید. پس انسان متّقی که در حقیقت به باطن عبادت رسیده و میکوشد که به حکمت نهایی عبادت برسد به خدا میرسد
پاورقی ها :
۱ – خطبهٴ حضرت سجاد (علیهالسلام) در مسجد جامع دمشق (بحار، ج ۴۵، ص ۱۳۸؛ تذکرة الخواص، ص ۱۴۹).
۲ – سورهٴ حج، آیهٴ ۳۷/