امام حسین(علیه السلام) مـیـــزان حـــق و بـاطــل
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
قیام سالار شهیدان به دنبال قیام انبیای گذشته، به مردم جهان تفهیم میکند که نظام حق، کدام است و نظام باطلْ کدام. آن حضرت (علیهالسلام) برای تحقیق و تفهیم این مطلب، چارهای جز نثار خون و ایثار فرزند و مال و جان نداشتند؛ زیرا آنقدر رسوبات جاهلیّت اموی زیاد بود که ممکن نبود با سخنرانی و نامهنگاری مطلب را حل کرد. اگر مطلب خیلی ضروری و عمیق شد، چارهای جز استقبال شهادت نیست. از اینرو، وجود مبارک حسین بن علی (علیهالسلام) از ذات مقدّس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
این برنامه را دریافت کردند که در شرایط کنونی، یک سلسله شهادتها و اسارتها لازم است تا آن دینی که میرود به فراموشی سپرده شود، احیا گردد و در این هنگام بود که حسین بن علی (علیهالسلام) قیام کردند.
آن حضرت (علیهالسلام) آیات قرآن کریم را در فرصتهای مناسب میخواندند؛ هم برای احتجاج با دیگران و هم برای توجیه همراهان، هم برای محاجّه با خصم و این که حجّت بالغهای بر ضدّ نظام ستم باشد و هم توجیه خوبی باشد برای صحابهٴ خود. آن حضرت (علیهالسلام) هم مفسّر و مبیّن قرآن بود، هم به استناد آیهٴ ﴿و جادلهم بالّتی هی أحسن﴾۱ احتجاج میکرد.
گاهی ایشان این آیه را تلاوت میکردند: ﴿و لا یحسبنّ الّذین کفروا أنّما نملی لهم خیر لأنفسهم إنّما نملی لهم لیزدادوا إثماً و لهم عذاب مهین﴾۲ که این آیه را زینب کبرا (سلام الله علیها) نیز در دربار کوفه و هم در شهر شام تلاوت کرد و به آن احتجاج نمود. آنگاه فرمودند: ﴿ماکان الله لیذر المؤمنین علی ما أنتم علیه حتّی یمیز الخبیث من الطیّب﴾۳؛ یعنی وقت صلح و زمان آرامش، افراد پاک و ناپاک در کنار هم به سر میبرند، ولی زمان جنگ، پاکان از ناپاکان جدا میشوند. امام حسین (علیهالسلام) فرمودند: من قیام کردم تا پاک از ناپاک جدا شود؛ زیرا تا آزمون نشود، وارسته و غیر وارسته در کنار همند و امتحان است که پاک را از ناپاک و حق را از باطل جدا میکند. پس، آن حضرت مایهٴ امتحان ذات اقدس پروردگار است و خدا با او طیّب و غیر طیّب را از هم جدا میکند؛ چون امام، میزان الاعمال و شجرهٴ طوبا و حق است و عقاید، اوصاف و اعمال را با حق میسنجند؛ یعنی
عقیدهٴ امام معصوم (علیهالسلام) که حق است، میزان سنجش عقاید دیگران و همچنین دربارهٴ اوصاف و اعمال، میتوان میزان بودن آنها را باور داشت.
یکی از مراسم حتمی قیامت جریان توزین عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال فردی و اجتماعی است. در توزین، سه امر لازم است که اتحاد برخی از آنها با هم قابل پذیرش است: ۱/ وزن ۲/ موزون ۳/ میزان؛ یعنی ترازو که در یک کفهاش وزن را قرار میدهند و در کفهٴ دیگر آن موزون را و وزن و موزون با آن میزان و ترازو سنجیده میشود. وزن معاد، حق است؛ یعنی، عقاید و اخلاق، اعمال و اقوال را با حق میسنجند.
در قرآن کریم چنین آمده است: ﴿و الوزن یومئذٍ الحق﴾ و این جور نیامده که: «والوزن یومئذ حقّ»؛ یعنی نفرمود که در قیامت وزنی هست، بلکه فرمود: وزن در قیامت، حق است. عقیده را که موزون است، با وزن که حق است میسنجند. عقیده مانند نان نیست که آن را با سنگ بسنجند یا مانند پارچه نیست که آن را با متر اندازه زنند یا نظیر حرارت بدن نیست که با دما سنج وزن شود یا شبیه فشار آب و هوا نیست که آن را با فشارسنج بسنجند و نیز مانند شعر نیست که آن را با عروض و قافیه وزن کنند. از اینرو، خداوند فرمود: ﴿و الوزن یومئذ الحق﴾۴؛ «حق، وزن است». عقیده و خُلق و عمل و قول موزون است که باید با این وزن مطابق باشد.
عقیدهٴ حق، خُلق و عمل حق، وزین است و میماند و اگر چیزی حق نبود، از این وزنْ سهمی ندارد و سبک است و نمیماند؛ هر چند آثار سوء او میماند. ازاینرو، خداوند فرمود: ﴿فأمّا من ثقلت موازینه ٭ فهو فی عیشة راضیه ٭ و أمّا من خفّت موازینه ٭ فأُمّه هاویة﴾۵/ حق، هم میزان و ترازوست، هم وزن و معیار
سبکی و سنگینی موزون است و چون انسان کامل با حق است و حق با اوست و او از حق جدا نمیشود، میتواند میزان عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال باشد.
از این رو، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دربارهٴ امیر مؤمنان (علیهالسلام) فرمودند: «المیزان میزانک»۶؛ «میزان تو میزان است»؛ یعنی عقاید، اخلاق افعال و اقوال مردم را با عقیده، خلق، فعل و قول علی (علیهالسلام) و اولاد او میسنجند. هر عقیده، خلق، فعل و قولی که مطابق عقیده و خُلق و افعال و اقوال آنها بود، حق است؛ وگرنه باطل. از اینرو، امام حسین (علیهالسلام) فرمودند: من میزان طیّب و خبیثم. اگر جامعهای بخواهد پاک را از ناپاک جدا کند، حتماً باید با سنّت و سیرت حضرت سیّدالشهدا (علیهالسلام) ارزیابی شود و مهمترین اثر آن حضرت (علیهالسلام) همانا نهضت گسترده و تاریخ ساز کربلاست که مجلای عقیدهٴ صحیح، مظهر خُلق کامل و تبلور فعل درست و قول راست است.
۱ ـ سورهٴ نحل، آیهٴ ۱۲۵/
۲ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۷۸/
۳ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۷۹/
۴ ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ ۸/
۵ ـ سورهٴ قارعة، آیات ۶ ـ ۹/
۶ ـ بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۲۷۲/
این برنامه را دریافت کردند که در شرایط کنونی، یک سلسله شهادتها و اسارتها لازم است تا آن دینی که میرود به فراموشی سپرده شود، احیا گردد و در این هنگام بود که حسین بن علی (علیهالسلام) قیام کردند.
آن حضرت (علیهالسلام) آیات قرآن کریم را در فرصتهای مناسب میخواندند؛ هم برای احتجاج با دیگران و هم برای توجیه همراهان، هم برای محاجّه با خصم و این که حجّت بالغهای بر ضدّ نظام ستم باشد و هم توجیه خوبی باشد برای صحابهٴ خود. آن حضرت (علیهالسلام) هم مفسّر و مبیّن قرآن بود، هم به استناد آیهٴ ﴿و جادلهم بالّتی هی أحسن﴾۱ احتجاج میکرد.
گاهی ایشان این آیه را تلاوت میکردند: ﴿و لا یحسبنّ الّذین کفروا أنّما نملی لهم خیر لأنفسهم إنّما نملی لهم لیزدادوا إثماً و لهم عذاب مهین﴾۲ که این آیه را زینب کبرا (سلام الله علیها) نیز در دربار کوفه و هم در شهر شام تلاوت کرد و به آن احتجاج نمود. آنگاه فرمودند: ﴿ماکان الله لیذر المؤمنین علی ما أنتم علیه حتّی یمیز الخبیث من الطیّب﴾۳؛ یعنی وقت صلح و زمان آرامش، افراد پاک و ناپاک در کنار هم به سر میبرند، ولی زمان جنگ، پاکان از ناپاکان جدا میشوند. امام حسین (علیهالسلام) فرمودند: من قیام کردم تا پاک از ناپاک جدا شود؛ زیرا تا آزمون نشود، وارسته و غیر وارسته در کنار همند و امتحان است که پاک را از ناپاک و حق را از باطل جدا میکند. پس، آن حضرت مایهٴ امتحان ذات اقدس پروردگار است و خدا با او طیّب و غیر طیّب را از هم جدا میکند؛ چون امام، میزان الاعمال و شجرهٴ طوبا و حق است و عقاید، اوصاف و اعمال را با حق میسنجند؛ یعنی
عقیدهٴ امام معصوم (علیهالسلام) که حق است، میزان سنجش عقاید دیگران و همچنین دربارهٴ اوصاف و اعمال، میتوان میزان بودن آنها را باور داشت.
یکی از مراسم حتمی قیامت جریان توزین عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال فردی و اجتماعی است. در توزین، سه امر لازم است که اتحاد برخی از آنها با هم قابل پذیرش است: ۱/ وزن ۲/ موزون ۳/ میزان؛ یعنی ترازو که در یک کفهاش وزن را قرار میدهند و در کفهٴ دیگر آن موزون را و وزن و موزون با آن میزان و ترازو سنجیده میشود. وزن معاد، حق است؛ یعنی، عقاید و اخلاق، اعمال و اقوال را با حق میسنجند.
در قرآن کریم چنین آمده است: ﴿و الوزن یومئذٍ الحق﴾ و این جور نیامده که: «والوزن یومئذ حقّ»؛ یعنی نفرمود که در قیامت وزنی هست، بلکه فرمود: وزن در قیامت، حق است. عقیده را که موزون است، با وزن که حق است میسنجند. عقیده مانند نان نیست که آن را با سنگ بسنجند یا مانند پارچه نیست که آن را با متر اندازه زنند یا نظیر حرارت بدن نیست که با دما سنج وزن شود یا شبیه فشار آب و هوا نیست که آن را با فشارسنج بسنجند و نیز مانند شعر نیست که آن را با عروض و قافیه وزن کنند. از اینرو، خداوند فرمود: ﴿و الوزن یومئذ الحق﴾۴؛ «حق، وزن است». عقیده و خُلق و عمل و قول موزون است که باید با این وزن مطابق باشد.
عقیدهٴ حق، خُلق و عمل حق، وزین است و میماند و اگر چیزی حق نبود، از این وزنْ سهمی ندارد و سبک است و نمیماند؛ هر چند آثار سوء او میماند. ازاینرو، خداوند فرمود: ﴿فأمّا من ثقلت موازینه ٭ فهو فی عیشة راضیه ٭ و أمّا من خفّت موازینه ٭ فأُمّه هاویة﴾۵/ حق، هم میزان و ترازوست، هم وزن و معیار
سبکی و سنگینی موزون است و چون انسان کامل با حق است و حق با اوست و او از حق جدا نمیشود، میتواند میزان عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال باشد.
از این رو، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دربارهٴ امیر مؤمنان (علیهالسلام) فرمودند: «المیزان میزانک»۶؛ «میزان تو میزان است»؛ یعنی عقاید، اخلاق افعال و اقوال مردم را با عقیده، خلق، فعل و قول علی (علیهالسلام) و اولاد او میسنجند. هر عقیده، خلق، فعل و قولی که مطابق عقیده و خُلق و افعال و اقوال آنها بود، حق است؛ وگرنه باطل. از اینرو، امام حسین (علیهالسلام) فرمودند: من میزان طیّب و خبیثم. اگر جامعهای بخواهد پاک را از ناپاک جدا کند، حتماً باید با سنّت و سیرت حضرت سیّدالشهدا (علیهالسلام) ارزیابی شود و مهمترین اثر آن حضرت (علیهالسلام) همانا نهضت گسترده و تاریخ ساز کربلاست که مجلای عقیدهٴ صحیح، مظهر خُلق کامل و تبلور فعل درست و قول راست است.
۱ ـ سورهٴ نحل، آیهٴ ۱۲۵/
۲ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۷۸/
۳ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۷۹/
۴ ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ ۸/
۵ ـ سورهٴ قارعة، آیات ۶ ـ ۹/
۶ ـ بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۲۷۲/