نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن



اشاره:
در راستای اهداف مجله و به منظور کاربردی نمودن مطالب آن در هر شماره برخی از نظرات اداره کل حقوقی دادگستری را که مربوط به حقوق ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی می‌باشد و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد چاپ و در اختیار همکاران سردفتر و سایر علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.
نظریه شماره 4329/7 ـ 27/10/57
سؤال: شخصی ملکی را فروخته و سپس فوت کرده است اکنون خریدار و ورثه متوفی قصد اقاله آن را دارند. آیا قانوناً اشکالی ندارد؟
جواب: قانون مدنی ایران اقاله را یکی از موارد سقوط تعهدات شناخته و از حقوق متعاملین محسوب داشته و در ماده 283 تصریح نموده که متعاملین می‌توانند با تراضی یکدیگر معامله را برهم زنند و تفاسخ نمایند و چون حق بر هم زدن معامله یا حق فسخ از حقوق مالی می‌باشد و قابل انتقال به ورثه است، بنابراین اشکالی ندارد که ورثه فروشنده با خریدار تراضی کرده و معامله را اقاله نمایند.
نظریه شماره 2073/7 مورخ 5/4/1378
با توجه به ماده 523 ق. م. ا و تعریف قانونی جعل فتوکپی غیرمصدق اسناد عادی و رسمی و استفاده از آن چون امکان اضرار غیر را ندارد، جعل جزایی محسوب نمی‌شود. لکن چنانچه فتوکپی اسناد اعم از عادی یا رسمی تصدیق شده باشد، جعل در آنها و نیز استفاده از آن جرم و مرتکب آن قابل تعقیب کیفری است.
نظریه شماره 2438/7 ـ 29/7/59
سؤال: آیا به استناد حکم دادگاه مبنی بر واگذاری حضانت طفل به مادرش می‌توان به درخواست و یا با موافقت مادر برای او گذرنامه صادر نمود؟
جواب: در مورد اشخاص کمتر از 18 سال و کسانی که تحت ولایت و قیمومت می‌باشند بند یک ماده 18 قانون گذرنامه صریحاً تعیین تکلیف نموده است و احکام حضانت تأثیری در قضیه ندارد.
تذکر: سردفتران اسناد رسمی در تنظیم اسناد و به ویژه در تصدیق امضای فرم‌های اجازه خروج از کشور نظریه فوق را مورد توجه قرار دهند.

تبلیغات